Eksepsjonelt god husmor!

To år hjemme i permisjon, én skulle kanskje tru at det ville kvalifisere til full pott i husmorpoeng og flere kryss i taket fra mann i hus. Litt som den kjente 50-talls kvinnen som hadde nystrøkene klær til familen på åtte hver morgen, og spredte duften av nybakt brød som fristet hele huset til å stå opp for en ny arbeidsdag… 

“Stine, jeg har  ikke  flere  rene sokker” forteller min samboer opplysende.

Du tenker kanskje allerede her at det ikke er noe i veien for at mann i hus kan klare å sette på en klesvask selv, om han er tom for sokker, så jeg får legge ved at jeg for noen år siden forbød han i å vaske klær da sortering var en ikke eksisterende tankegang. Det er mye han er flink til, så klesvaska skal  jeg  da  klare  å  ta  meg  av. 

“Tullprat! Du kjøpte jo et  drøss  med nye sokker for bare dager siden”, vifter jeg det av meg. Jeg gjør i hvert fall et forsøk, men han kommer med mer. 

“Ja, fem par for fem dager siden” svarer han oppgitt tilbake. 

“Jeg er helt sikker på at jeg klarer å finne rene sokker” sier jeg og forsvinner ut av synet. Jeg sniker meg forbi trappen opp til andre etasje hvor sokkeskuffen er, og graver frem et par rene sokker fra et fjell av klær i sengen på gjesterommet. 

 

Litt for eplekjekt kommer jeg tilbake og vifter med to godtluktende, freshe sokker. 

“Der kan du se, jeg fant, jeg fant!” Smiler jeg triumferende og tenker mitt om den “eksepsjonelt flinke” husmora jeg har vært de siste dagene. 

Det er her han skulle tenkt: ja, frua ordner opp, litt av ei mor å ha i hus. Men noe sier meg at han kjenner meg  litt  bedre  enn  det. 

“Og hvor fant du dem?” …. 

Jeg kunne prøvd å lure han til å ta en tur til optikkeren for å få sjekket synet sitt, ved å fortelle at de lå rett foran nesa hans i sokkeskuffen, men igjen… Vi har bodd sammen for lenge. 

Jeg klinket heller til med et uskyldig smil, og byttet samtaleemne. 

 

En dag litt senere samme uken spør han: 

“Gleder du deg til jentene begynner i barnehage?” 

Svaret mitt på det har falt begge veier etter når på dagen jeg har blitt spurt, om morgen har det vært et soleklart nei, og om ettermiddagen har jeg turt å innrømme JA

Han fortsetter i samme dagligdagse tone: 

“Tenk, da går drømmen din i oppfyllelse. Husmor på fulltid”

Jeg er litt usikker på hvem av oss som bærer den drømmen sterkest til hjertet, ikke at min samboer kun ønsker meg som husmor. Det var nok noe annet som lå bak den setningen. 

Prøvde han på en fin måte å fortelle meg at jeg ikke er så flink til det jeg har øvd meg på med to års mammaperimisjon? Hva?! 
Ok, på tide å innrømme for meg selv at jeg ikke er den fødte husmor, at rottweileren vår snart slår meg i gulvvask og at mannen hadde rett.! Nesten rett, rene sokker hadde han, de var bare ikke så lette å finne i tårnet av klær jeg utsatte å brette  i  en  uke..   Eller   fire.. 


– Jeg vet det var noen rene sokker her et sted –  

 

 – Følg den eksepsjonelt gode husmora på fjaseboka –  

30 kommentarer
    1. Den kjente jeg meg ekstremt godt i gjen i. Godt man kan få innblikk i at flere kan suge i faget husmor. Så godt vi kan gjør vi, men mangler klonen av oss selv. mindst 2 skule man hadt.

    2. Skjønna godt du utsette brettinga, de e eg ekstremt gi på og! Vaske,henge opp..heilt greit, brette å legge på plass…mareritt!! 🙂 har ei svigermor som vrir seg i smerte når ho ser vaskerommet av og til..:):):) kan ikkje du berre brette de me en gang? Niks..går ikkje..:)

    3. Haha! Jeg kjenner meg så igjen! Her lirte mannen av seg :” har du tenkt å prøve å sette igang fødselen, siden du vasker så fælt?” nei, vaske gulv er ikke min yndlingsaktivitet..dog har jeg gjort en innsats de siste ukene! (Håper på masse husmor-poeng :’) )

    4. Mulig jeg misforstår litt her? Siden du har vært hjemme i to år med tvillinger så er alt husarbeid ditt ansvar? Greit nok at det er du som er sjef over vaskemaskina, men det vil vel ikke si at resten av jobben med klærne er bare din? Nå har jeg fulgt bloggen din en stund og har skjønt at du har en mann som jobber mye.At du da tar det meste av husarbeidet er en ting, men du, ikke undervurder deg selv.Eneste grunnen til at han kan jobbe mye er jo at du tar ansvar for barna, ikke sant? Neste gang han lurer på hvor han har rene sokker, så kan han hente dem i gjestesenga selv, og gjerne brette og legge på plass resten av klærne som ligger der også:)

    5. Haha, CREDS til deg som faktisk vasker klærne! Her samler det seg opp til det nesten er tomt i alle skuffer å skap, for så å la vaskemaskinen gå i ett bankende kjør i 1 ukes tid for å bli kvitt allt igjenn! haha, ikke alltid like gøy å være husmor 😀

    6. Hahahaha, jeg ler meg ihjel av bildet! 😀 😀
      Bare for å si det veldig kort: Du er ikke alene 😉
      Klær bretter jeg med en gang, men gulvvask, osv er det verre med :p

    7. Neineinei, når han spør hvor du liksom fant de rene sokkene skal du bare dra opp genseren, så glemmer han alt han hadde spurt om! 😉

    8. kjempe fin blogg, og kjempe herlig header. Du er utrolig pen og jentene er utrolig søte!!
      Koselig om du sjekker ut bloggen min og hvis du vil legge igjen en liten kommentar 🙂

    9. Haha! Kjenne meg så godt igjen! Min mann får heller ikkje lov og vaske kle, mas om at han er tom for alt mulig, og brettinga blir utsatt i ukesvis :p

    10. Anonym: Tenkte det ville komme inn noen slike kommentarer, men som jeg skrev, han er flink til andre ting og jeg har selv sagt at klærne er min jobb 😉 Så vi har en god fordeling som fungerer fint.

    11. Karoline: Eneste grunnen til at det blir vasket er fordi vi ikke har noen vaskerom så kjøkkenet og soverommene overfylles av klær hvis ikke, men etter de har vært i tørketrommelen som står på gesterommet havner de i sengen der inne bak lukket dør 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg