Barnehage issue

Klask meg i pannen! Nå går det skremmende fort til barnehagestart for de to små, det har hele tiden vært som en fjern fremtidig tanke, men nå er den virkelig rett rundt hjørnet. 

Jentene har fått plass i en barnehage som er så ny at de ikke har klart å få den ferdig enda. Først fikk vi beskjed om at barnehagen skulle stå ferdig i september med midlertidig barnehageplass i en annen barnehage. Jeg bestemte meg da for å beholde jentene hjemme slik at de kunne begynne rett i den rette barnehagen uten å måtte bytte barnehage med en gang de har rukket å falle til ro i den midlertidige. Nå er den nye datoen for ferdigstilt barnehage utsatt til 1.oktober… 

Det skal sies at jeg synes det er tøft å starte denne nye fasen i livet, jeg synes det er tøft å skulle la andre ta så mye ansvar for mine tuller. Jeg vet at de har veldig godt av det, og jeg vet at de er klare for en mer krevende og utfordrene hverdag, men mammahjertet knyter seg nå som barnehagen ikke vil stå ferdig før to måneder etter oppstart. 

Skal jeg vente? Skal de begynne i den midlertidige barnehagen? Jeg trenger de to månedene til skole og jobb, men jeg liker ikke at de skal starte på denne måten. Hvordan takler en toåring overgangen fra en barnehage til en annen? Kommer de til å bry seg om det i det hele tatt?

Alt jeg ønsker er en trygg og stabil hverdag for mine barn, og nå kverner det i hodet mitt. 

Hva mener dere som har barnehagebarn? 

95 kommentarer
    1. alltid kjipt med utsatte oppstart datoer! finnes ingen fasit på det spm!
      Vi har byttet bhg på storesøster en gang Og det har gått veldig fint, men sant skal sies at hun er et barn som er veldig tillitsfull med voksne mennesker og har elska bhg fra dag en!!
      Lykke til med valget
      *Sandra

    2. Ikke noe tvil, jeg hadde ventet til den nye barnehagen er ferdig 🙂 tar litt tid for små barn å knytte seg til de ansatte, blir vanskelig å Gjøre det to ganger

    3. Det blir nok rart i begynnelsen uansett, men jeg mener at det ikke blir å skade dem noe å bytte barnehage.

    4. Ååå…Den skjønna eg e vanskelig! Den hadde jammen ikkje eg likt heller..vanskelig nok å skulle sleppe taket til barnehagen om enn ikkje ska gjere de en gong..lære rutine så plutselig 2 mnd etterpå gjere de samme en gong til…eg hadde ikkje likt de sjølv..men kan være de ikkje e noke problem..spørst jo ken du spørr veit du…

    5. Så lenge det er de samme ansatte burde det ikke være noe problem. Og de er jo så heldige at de er to😊 barn er veldig tilpasningsdyktige 😆

    6. Hei Stine 😊 Nå har ikke jeg barnehagebarn enda, men jeg er utdannet barnehagelærer.. Jeg mener at dette kommer helt ann på barna dine, noen takler dette fint, andre kan få litt tilknytnings problemer.
      Rutiner og stabilitet er viktig for de minste barna, men som sagt så kan dette igså gå veldig bra 😉
      Du kjenner dine barn best, og vet nok hva de takler ☺
      Lykke til med bestemmelsen 😉

    7. Vis det er to måneder så er barn veldig tilpassingsdyktige. Så det er som regel verst for dere som er foreldre. Er det slik at de bytter alle annsatte også eller blir de med over? I såfall vis det er de samme voksne skal det ikke være problem, da blir det bare stas å komme til en ny plass med de samme trygge voksene 😃 jeg har ikke barn selv, men har jobbet i barnehage. Når barn har bytter barnehage i forbindelse med ferier så har det gått supert 😃

    8. Jeg har en på 2 år og fem mndr som begynte da han var 18 mnd. Han hadde nok blitt veldig forvirra om han skulle begynt i en barnehage, for så å bytte igjen. Så hadde jeg vært deg, hadde jeg nok hatt de hjemme til 1. oktober hvis jeg hadde hatt muligheten. Men så er de jo snart 2,5 år og har hverandre. Så tipper de hadde fiksa det helt greit i forhold til litt yngre barn som ikke kjenner noen andre barn når de starter 🙂 Barn tilpasser seg jo uansett ganske fort 🙂 Tror det går bra uansett hva dere velger å gjøre. Lykke til!

    9. Hei!
      Når du skriver at de skal begynne i en midlertidig barnehage, blir de da plassert sammen med de voksne og barna de skal være sammen med når de flytter over til den “rette” barnehagen? Hvis det er tilfellet er det nok ikke noe problem å ha de i midlertidig barnehage et par måneder. Tryggheten og omsorgen de trenger i starten får de fra voksne og barn rundt seg, ikke så mye fra det fysiske miljøet. Hvis det da er de samme kjente omsorgspersonene og lekekamerater som flytter med dem til ny barnehage vil det mest sannsynlig være veldig lett å bli trygg og kjent på et nytt sted ganske fort 🙂
      Hilsen pedagogisk leder i barnehage! 🙂

    10. De i b.hagen er sikkert flinke. Det hadde sikkert vært fint for barna dine å menge seg med andre barn og voksne .
      Noen ganger må man slippe løs også kjenne på en ny situasjon. Du vil nok kjenne at følelsene roer seg ned.
      Barna dine vil garantert like barnehage oppholdet 🙂

    11. Vi måtte også i en midlertidig barnehage, det var vel 4 måneder. Men det gikk helt fint!:) Det viktigste er jo at barna blir kjendt med de voksne og de andre barna. Som regel er det jo mye mer spennende i en helt ny barnehage også, med kjekke leker osv, så det kommer nok til å gå knirkefritt! 🙂 Jeg hadde tatt dem i bhg i august jeg, da starter de på lik linje som de andre nye barna også!:) Lykke til

    12. Hei
      Jeg har ikke kommenter på bloggen
      din før men må si du har en super blogg!
      Leser hver dag! :):)
      Men over til barnehage start, jeg jobber selv i barnehage, og må si jeg skjønner hva du mener.
      Jeg ville personlig ikke sendt ungen mine til en barnehage som de ikke skal være i mer enn to mnder eller mindre.. Det beste er og begynne der de skal være fram til skole start når den tiden kommer.. Vet ikke om det hjelper så mye men du må nesten gjøre det som er best for deg og dine små 🙂
      Du har to nydelig barn! Masse lykke til og håper det order seg fort :):)
      Hilsen Marie fra Bergen

    13. Dette er jo veldig individuelt. Min sønn hadde aldri taklet den overgangen med å starte i en ny etter å ha vent seg til den midlertidige. I hans barnehage går det også to jenter (tvillinger) som startet høsten 2014 i en alder av 4,som har brukt hele dette året på tilvenning. De skriker fortsatt for fulle mugger etter mor og far,selv om foreldrene tar seg GOD tid på levering. Hadde det vært opp til meg hadde jeg holdt dem hjemme til den nye er ferdigstilt,så slipper du en eventuell ekstra utfordring.

    14. Det kommer til å gå så bra stine 🙂 det er også godt får jentene å bli kjent med di andre barna og voksene som også skal I den nye barnehagen samme tullene 🙂 når di da kommer i ny barnehage med kjente barn og voksne så blir det trygt å godt 😀

    15. Var akkurat slik for oss og. Heilt ny barnehage så vi måtte vente i 2 mnd på. Min gutt var 14 mnd når han begynte og taklet det helt fint😊

    16. Hei.
      Dette er min erfaring. Jeg har ikke barn. Men jobber i barnehage, og vi flyttet over i ny barnehage i november i fjord, med både nye og gammle barn. Så tenkte jeg kunne dele sen erfaringen med deg, fra en ansatt sin syn.
      Vi var først i en brakkebarnehage. Hvor de nye barna ble “innkjørt” i starten. Vi pratet mye om at da og da skal vi i nye barnehagen.
      Dagen kom og vi var ALLE spendt på hvordan de minstw kom til og ta dette.. MEN de vi såg og erdarte var at barna hadde de samme voksne, samme barna rundt seg. Det gikk så myyye bedre en hva vi trodde. Vi fikk se at de var vi voksne som var tryggheten.. de hadde jo alle oss rundt seg som vanlig som fulgtw de vanlige rutinen fra “gammlebarnehagen”.
      Er du usikker går de jo ann og besøle uteplassen til barnehagen en del ganger og la jentene bli kjendt med uteplassen og bygge utvendig og forklare at de skal begynne der også..
      Vi jobbet tett med foreldene.. og foreldrene selv sa overgangen gikk overraskende bra for de også. Alt var nytt og spennende samtidig som tryggheten var med på forandringen!:)
      Vet ikke om dette var noe hjelp. Siden de var fra den ” andre siden” 🙂
      Lykkentil med valge ditt 🙂

    17. Jeg har ikke noe barn selv men jeg tror jeg hadde ringt kommunen og spurt om der var noen ledige barnehageplasser i noen andre barnehager. Utrolig kjipt å havne i en sånnen situasjon 😕

    18. Hei!
      Jeg er både mor til barnehagebarn og pedagog i barnehage.
      Om overgangen til ny barnehage går bra, kommer nok mye an på om det er det samme personalet som jobber i den midlertidige bhg og i den nye?
      Er det mange av de samme barna som både går i den midlertidige bhg og den nye?
      Om det er det, går det nok veldig bra. Da har de trygghet i både voksne og barn og takler nye lokaler.
      Om det er helt nye barn og voksne i den nye hadde jeg nok vært mer skeptisk. Selv om de helt sikkert venner seg fort til det også 🙂

    19. Hei!
      Jeg ville startet i den midlertidige bhg, slik at jentene kunne blitt kjent med personal og de andre barne før de flytter til det nye! De to mnd kan brukes på å knytte bånd til både de voksne og barn, som igjen kan være en trygghet når de flytter til nye lokaler! Det kan være vanskelig å komme inn i en gruppe,selv om gruppen bare har vært sammen i 2mnd!
      Lykke til!

    20. Hei Stine 🙂
      Har jobbet i barnehage i snart 8 år nå, og min erfaring er at alt stort sett ordner seg. Noen bruker litt tid på å finne seg til rette, mens andre bare sklir rett inn 🙂 Så lenge det er de samme voksne som skal jobbe i den midlertidige og den nye barnehagen- så tror jeg overgangen vil gå bra. Disse små har en utrolig evne til å tilpasse seg! Har selv en sønn på 2,5 år, som begynte da han var 14 mndr, han har kun skreket èn gang ved levering- og vil aldri være med meg hjem når jeg henter han- han elsker barnehagen!! Dette kommer til å gå helt fint- å dine to vakre jenter er heldige å har hverandre også <3

    21. Mi jente starta i bhg når hun var rundt ett år på grunn av jobb og skole for meg å BF. Hun var jo da ett år mindre enn dine tuller. Men etter å ha sett hvor mye tid som egentlig kreves for at barnet skal falle 100 % til ro så ville jeg ha ventet til barnehagen sto ferdig. Nå er det jo også forskjell fra barn t)il barn på hvor lang tilvenningstid de trenger. Vi brukte ca ei uke, og den siste dagen sa vi hadet etter frokosten og hun var alene hele dagen. Vil tro det var fra ca i 08.30 tiden til 15.00 da jeg hentet henne. I starten hadde hun to korte dager slik at det ikke skulle bli for mye på en gang og det fungerte godt for oss 🙂
      Lykke til uansett hva dere bestemmer dere for! 😀

    22. Hei!
      Skjønner at det er vanskelig å bestemme seg i den situasjonen ja.. Som ansatt i bhg, ville jeg selv ventet til 1.oktober med å starte i bhg vist jeg hadde mulighet. jeg vet at innkjøringen i barnehagen er(som oftest) tøff for flere, og her vil det kanskje bli to innkjøringer på kort tid.
      Men jentene dine er jo “store”, de kan snakke, de forstår mye, og de har hverandre! de kan forberedes til den nye barnehagen når den nermer seg klar med å gå å se og leke på uteområdet i lag med dere så fort det går an. Dersom dere er bevisste på det, og bruker god tid i starten når de begynner i den nye barnehagen og, trur jeg at det vil gå helt fint 🙂 alle de andre barna vil jo og oppleve det samme som dine, og de voksne vil jo være de samme, og de er jo trygge for barna og dere allerede.
      Lykke til med bestemmelsen.

    23. Hei!
      Mitt fokus ville vært personalet. Hvis de som skal jobbe i den nye barnehagen r i den midlertidige ville j vurdert det. Vi var kjempe heldige med min datters 2 første år i bh (hun begynte da hun var 1 år), fordi personalet var veldig stabilt. Hver dag var det alltid noen av de faste på jobb. I tillegg hadde hun en som hun knyttet seg extra til. Personalet er nøkkelordet, ikke bygningsmassen.

    24. Skjønner at det er et dilemma! Min datter var nesten 2 da hun begynte i bhg. Skeptisk til alt av voksne & nye ting. Med hun hadde jeg ikke villet byttet, men alt kommer an på hvert enkelt barn. Nå har jo dine hverandre som en trygghet også da, mulig det gjør det bedre 🙂 blir det de samme barna og ansatte som skal flyttes over til den nye?

    25. Hei,
      jeg er utdannet førskolelærer og jobber som ped.leder i en bhg. Jeg skjønner godt at du og dere blir usikre på hva dere skal gjøre. Det første jeg vil spørre om er; vil personalet i den midlertidige bhg være det samme som i den ny-nye? Dersom det er det så vil det gjøre alt lettere. For små barn er det ikke alltid at det fysiske miljøet er det viktigste, men at de har kjente voksene som de føler seg trygge på, et fang å sitte på dersom/når de trenger det, og at alle primærbehov er dekket.
      Nå er det langt fra alle barn som omstiller seg raskt, og føler seg trygge i nye omgivelser til tross for at det er kjente voksenpersoner der. Jeg vet ikke hvordan jentene dine er, og om de raskt føler seg trygge sammen med andre og på nye steder.
      Dersom personalet i den midlertidige barnehagen IKKE skal være med over i den nye, så gjør det jo alt mye mer utrygt. Å skulle være nødt til å knytte seg til nye voksenpersoner flere ganger på så kort tid er ikke bra. Det handler om barnas trygget, og om deres trygghet som foreldre. Så dersom det er slik at personalet ikke skal over i den nye bhg så vil jeg faktisk råde dere til å holde dem hjemme (dersom det er en mulighet) frem til de kan begynne i den nye bhg.
      Uttrygghet, redsel, sorg, glede er alle helt vanlige følelser for foreldre når de skal sende sine små håpefulle ut i verden. Husk at det er lov å si hvordan du føler det, som barnehageprofesjonelle så er vi der for å støtte barna deres, men like mye dere. Sammen skal vi skape en trygg hverdag for de små.
      Det andre jeg ville ha spurt om er; hvilket opplegg har de rundt at det er en midlertidig bhg? Skal de på tur til den nye for å se hvordan den ser ut? Snakker de om at de skal flytte over i den nye? På hvilken måte tar de barna med i prosessen for å trygge dem i forhold til det?
      Håper dette var til litt hjelp i alle fall 🙂

    26. Hei 🙂 barn har som regel ingen problemer med å tilpasse seg omgivelsene 🙂 barnehage er “barnehage”. De ansatte følger vell med fra den midlertidige til den nye? Isåfall hvis det er tilfellet tror jeg ikke det blir noe problem 🙂 da er de kjent med de voksne og har noen de føler seg “trygge” på.
      Men kjenner jeg gruver meg jeg også! Har ei som er 11mnd ved barnehageoppstart! Lykke til 🙂

    27. Hei Stine! Skjønner at det er både tøft og vanskelig å sende de to søte små ut i den store verden uten deg. Jeg har ikke barn selv, men jobber i barnehage. Jeg har møtt mange foreldre som er nervøse, spente, redde og urolige for hvordan det blir i barnehagen. Det aller viktigste for dine små er at de har trygge, gode voksen rundt seg i barnehagen. Har de det vil ikke nye og ukjente steder bli så skummelt for da har de trygghet i de voksne som kommer til å følge fra den midlertidige barnehagen til den nye. Ring barnehagen de skal begynne i og spør om du kan få komme på besøk og se barnehagen, da kan du også spørre om hvordan de legger tilrette for barna når de må bytte barnehage etter 2 måneder:) tror det kommer til å gå helt fint så lenge de har voksne som de er trygge på:) håper det var litt til hjelp:)

    28. Jeg jobber i barnehage selv, og kan forstå hvorfor du syns situasjonen er uheldig. Jeg lurer på om de ansatte vil følge ungene til den nye barnehagen? Min erfaring er at det ikke er noe problem, bare de ser ett ansikt eller to som er kjent.
      🙂

    29. Dette er nok litt forskjellig fra barn til barn. Men jeg forstår deg godt her. Ville nok balet med de samme tankene selv om det hadde vært mine barn. Jeg tror nok flere ting påvirker her. Skal det være det samme personalet i ny barnehage, de samme barna og de samme rutinene. I såfall tror jeg overgangen vil gå lettere enn om barna skal være integrert i ulike barnehager og så bytte. Du må sikkert betale for plassen uansett, så dette var jo ergelig..

    30. Jeg skulle villet få tak i dagmamma noen mnd. 🙂 så at de kunne fått starte i ny bhg. 🙂 men Jeg selv legger ikke Mine unga i bhg,helst ikke såå 🙂

    31. Jeg hadde de samme tankene når vi fikk barnehageplass i en annen barnehage enn vi egentlig ønsket, men visste at det kom til å bli åpen plass i den vi ønsket ganske snart. Jeg var mye frem og tilbake når lille hadde startet i førstebarnehagen og bare etter tre uker fikk tilbud som plass i den andre. Men etter mye om og men bestemte jeg meg for å bytte. Angrer ikke på avgjørelsen, fordi det gikk så mye lettere enn jeg hadde fryktet. Lille er egentlig veldig engstelig av seg, så oppstarten i første barnehage tok litt tid. Men nå hun først var blitt barnehagebarn og fått de rutinene så gikk det hele veldig av seg selv. Jeg brukte tre nye dager med tilvenning i ny barnehage og det gikk så flott. Og tenk dine… som da mest sannsynlig vil få denne overgangen sammen med mange av de samme barna, pluss at de har hverandre. Jeg tror ikke det er noe problem altså. Men som sagt.. jeg kjenner igjen følelsen. Var kjempebekymret selv. Men det er som regen verst for de voksne – heldigvis 🙂

    32. Heisann…
      E jo aldri kjekt å flytte på de små men d går heilt sikkert bra. Du må bare ver positiv sjøl. Eg syns de sko begynt i den midlertidige bhg. D hadde eg gjort me mi jaffal… for alt du vett kan d ver du får ny beskjed om at flyttingen blir utsatt igjen…. å sko du ver heldig at de klare d t oktober så har de jo ein goe mnd t å ble trygge på de ansatte å andre onger. Å ongane takle ofte ting bedre enn mammaene;)

    33. Hvis barna og personalet er de samme, ihvertfall noen, går det sikkert fint med midlertidig barnehageplass. Men hvis ikke ville jeg holdt de hjemme. Sønnen min begynner også i en helt ny barnehage nå 5.august, han var 2 i mai så ganske lik alder. Tror ikke han hadde hatt godt av å bytte barnehage etter 2måneder, vi blei anbefalt å vente ifjor da det samme skjedde, men da venta vi heller et år. Nå er de jo 1år eldre, men den trygge tilknytningen er likevel så viktig! Jeg ville venta om du har mulighet

    34. Jeg har hatt det på akkurat samme måten med begge mine barns barnehagestart. Syns det har vært helt forferdelig å skulle levere de fra meg til noen helt fremmede. Det verste var kanskje da storjenta vår måtte bytte barnehage, pga flytting da hun var litt over to år. Jeg gråt i flere dager over dårlig samvittighet over at den stakkars ungen min måtte bli kjent med nye barn og voksne, og helt nye områder. Det kunne jeg faktisk ha spart meg, for jenta mi tok alt på strak arm, og plutselig husket hun ikke annet enn den nye barnehagen hvor hun trivdes og fant seg til rette med en gang. Begge mine barn elsker barnehagelivet, og det er ikke sjelden de ikke vil bli med oss hjem når de blir hentet. Min erfaring er at de fleste barn fort finner trygghet i barnehagen, og at de er mye mer tilpasningsdyktige enn oss voksne. Dessuten har jo dine jenter hverandre, så de vil alltid ha den tryggheten når noe nytt og spennende skjer.
      Jeg forstår følelsene dine veldig godt, men kan trøste deg med at det etter all sannsynlighet går bare bra uansett hva du velger å gjøre 🙂 Lykke til!

    35. hei:-)
      Min datter begynte i en privat familiebarnehage i fjor. Det er en liten bhg 600 meter fra hjemme og har 10 barn og 3 voksne. Det er bare småbarn, så i grunn kunne dattera gått ett år til der, men siden 7 av barna nå måtte over i kommunal bhg og storbarn avdeling valgte vi og søke over i kommunalbhg dom ligger 500 meter andre kanten. Dit skulle også 5 av barna fra familiebhg.
      Vi kunne som sagt ha hatt henne 1 år til i den samme bhg, men hun begynte høsten 2014 og da var alt ukjent, så skulle hun fått inn 7 nye barn i bhg og hun ble eldst for så begynne i den kommunale neste år med mange mye ukjente fjes blant de voksne og barna. Det ble for meg uaktuelt.
      Så når vi attpåtil får beskjed om att hun skal på storbarn med de 5 andre fra familiebhg så blir jo mammahjerte lykkelig:-)
      I din situasjon så må du stole på magefølelsen og ungene dine, du kjenner de best. Men hva med å ha noen dager i uken. Ta to måneder tilvenning? Får om du venter til 1.oktober så vil de komme inn i et etablert barnehagemiljø. Hadde det vært meg hadde jeg ventet, men nå som jeg har erfaring og har 1 år bak meg med barnehageunge så ser jeg hvor raskt venner de ble, hvor knyttet og vennskap raskt utviklet seg <3<3<3
      Lykke til;-)

    36. Hei Stine. Min erfaring fra min gutt på 2 år er at de er enormt tilpasningsdyktige så lenge de har noe kjent rundt seg. Jeg antar at det kommer til å være noen av de samme ansatte i den midlertidige barnehagen som i den faste som åpner etterhvert?
      Vår barnehage består av to avdelingsbarnehager som er på to forskjellige plasser. Disse to slås sammen til én i ferieavviklingen. Da kommer alle barna fra den andre avdelingen over til den vi er i, og så påser barnehagen at det er minst en ansatt fra hver barnehage som er på jobb til en hver tid. På den måten har barna bestandig en kjent person å forholde seg til. Dette er barn helt ned til 2 år, og det går helt fint. Jeg tror at så lenge barna har kjente voksne rundt seg så går det helt fint å bytte lokasjon. Det blir jo litt som at de er på besøk hos besteforeldre og så tar besteforeldrene de med på tur/besøk til noen andre. Det går jo helt fint, for de har jo bestemor og bestefar med seg som de er helt trygge på.
      Jeg ville ikke nølt med å la de få starte opp i den midlertidige barnehagen. De kommer til å storkose seg! Jeg var selv spent/usikker på barnehageoppstart når junior bare var 1 år gammel, men det gikk over all forventning. Når det er helg så maser han om barnehagen og gleder seg veldig mandag morgen til å komme seg i barnehagen til de andre barna igjen. Han elsker barnehagen og storkoser seg der. Så lenge du stoler på de i barnehagen så plukker barna opp om det og finner seg nok fort til rette 🙂

    37. To måneder går fort i voksenverdenen, men er en evighet for barna. Bare tenk på sommerferien når du selv gikk på barneskolen. Føltes ikke det lenge? Derfor tror jeg ikke at du skal bekymre deg for å la barna begynne i den midlertidige barnehagen. Jeg regner med at de voksne og de andre barna som de blir kjent med også skal flytte til den nye barnehagen og da tror jeg at dette blir noe spennende som de kan gjøre sammen. Det er jo alltid populært å leke med andres leker eller å dra til en ny lekeplass, ikke sant? Jeg tror det viktigste for barna er menneskene rundt dem, ikke omgivelsene. Vi bor på et lite sted hvor flere barnehager blir slått sammen til en barnehage på sommeren pga ferieavvikling for barn og voksne. Jeg trodde dette ville være et uromoment for barna, men de synes bare at det er spennende. Lykke til med barnehage oppstart. Dine to er heldige som alltid vil ha hverandre å støtte seg på!

    38. Vi var i samme dilemma når vesla mi starta i bhg i januar.. Var 2 mnder i en midlertidig bhg forså flytta til den ferdig nyoppussa bhgen.. Det gikk kjenpe fint! Var ingen problem for noen av barna.. Da hadde dem blitt godt kjent og jenta mi hadde fått sine kontaktpersoner i bhgen som ho følte seg trygge på.. og de følger jo med til den nye bhgen også heheh.. er kun det nye lokalet som er nytt og det var ner spennende enn skummelt 😊 go for it. Kommer til å gå kjempe fint!

    39. Hei! Min første tanke var: Er det samme personalet som skal være i begge barnehagene? Et trygt og godt personale er definitivt det viktigste 🙂 En ny plass venner de seg fort til og du får jo mulighet til å være med de på en ny tilvenning i ny bhg også. Jeg tror jeg hadde latt de få kjenne litt på Barnehage hverdagen nå og skape relasjoner med nye barn. Jeg er sikker på at de kommer til å ha det kjempefint! Og du er jo så heldig å ha en fleksibel jobb der du kan ta de fri når som helst 🙂 og ikke minst gi de korte dager i bhg. Lykke til med avgjørelsen.
      Hilsen Pedagogisk leder i barnehage 🙂

    40. så spennende tid for jentene og skal begynne i bhg, tror de kommer til og stortrives! som jeg har lest i bloggen din tidligere er jentene dine veldig tillitsfulle barn så tror det skal gå veldig fint med midlertidig bhg. Er ofte værre for oss foreldre tror eg! har en gutt selv på 2 år som elsker og være i bhg, har sett no når det er “sommer barnhage” og ingen voksne fra hannes avdelig så har eg selv vært med skeptisk enn han selv har vært! 🙂
      masse lykke til 🙂 🙂

    41. Skjønner godt hvordan du tenker.
      Jeg hadde tenkt helt likt som deg.
      Og ærlig? Hadde jeg hatt mulighet, så hadde jeg hatt de hjemme de to mnd.
      Flere fordeler med det (bortsett fra at du ikke får tid til jobb/skole :p
      De slipper flytting, som sikkert hadde gått fint, men det er jo best at de er i ro På samme plass.
      Felles-oppstarten er over, og det er en hektisk tid i barnehager. Som tidligere vikar i en har jeg erfart at barn som begynner utenom fellesstarten får tettere oppfølgingen og mer tid med voksne, noe som er helt naturlig siden de har mer tid også 🙂
      En nyoppstartet barnehage vil sikkert ha litt startgrums, tenker da på arbeidsmåter, rutiner, samarbeid også videre. Hvis du utsetter til oktober så slipper du kanskje unna litt av det 🙂
      Når det er sagt så går det sikkert helt supert om de begynner før også, unger er jo veldig tilpasningsdyktige – verre med mødrene 😀

    42. Jeg vil si st det kommer veldig an på personligheten til barna. Jeg har fått barn inn på min avdeling som er 1 1/2 år, og som har gått et halvt år i en annen barnehage. For de fleste har det gått veldig fint med, mens for ett barn var det litt tyngre i starten, men gikk seg fort til med trygge voksne som er vandt til å gi en god tilknytning. I tillegg så har Otilie og Olivia en veldig stor fordel med st de har hverandre som et holdepunkt. Og de andre barna som skal gå i den nye barnehagen er vel også i den midlertidige? Såklart er det mest ideelle at de begynner rett i den barnehagen de skal gå i, men jeg tror det kommer til å gå fint! 🙂

    43. Anne Marte: Tusen takk 😀 Det er de samme ansatte som vil være begge steder ja, så du har nok kanskje rett i dette. Den første barnehagen vil riktignok være ganske mye større, men mange flere barn. Så det blir flere å forholde seg til i starten.

    44. Marie: Hei, så hyggelig av deg å legge igjen et spor denne dagen : )

      Det er ikke et enkelt valg, jeg er veldig på at barna mine ikke skal bytte barnehage og miljø for ofte, men vi vet at de kommer til å bytte til neste høst for å få plass i den barnahagen vi har ønsket de inn i som de ikke fikk plass i dette året. :/

    45. Jenta mi på 2.5 år har nå snart gått 1 år i bhg. Min erfaring er at hun er veldig knytt til de faste ansatte, hun trives ikke med vikarer og ny tilsatte.har ikke erfart å bytte lokaler. Men tror I bunn og grunn det ikke har så mye å si. Lykke til med bhg start, og de blir nok å trives kjempegodt! Etter 2 uker ville jenta mi ikke være med hjem😊

    46. Moving On: Tusen takk 😀 Synes det var veldig fint å få din erfaring. Hvis jentene starter håper jeg det blir på samme måte, de vil jo være sammen med de samme ansatte i den gamle barnehagen og den nye 🙂

    47. Trine B.: Ja, her er jeg veldig enig med deg. Det vil være de samme som jobber i den midlertidige og den nye, så du har nok veldig rett i at tryggheten kommer igjennom menneskene de er sammen med. 🙂

    48. Maria Aksberg: Tusen takk for svar! Jeg trur i dag at jentene kommer til å elske barnehagen, det er i hvert fall ingen problem å la andre i familien passe de, og ikke vil de være med hjem heller 😀 Jeg kjenner at jeg suger til meg “go” signalene, for jeg vil gjerne at de skal starte nå, men så vil jeg gi den beste starten, og blir så usikker på hva den er.

    49. CS: Ja, det er litt vanskelig det her, jeg trur at jentene kommer til å elske leken og utfordringene fra barnehagen, og jeg er priviligert med at jeg kan levere sent og hente tidlig slik at de ikke får fulle dager hver dag. Kanskje det beste er å møte opp ved barnehagestart, være med de og se hvordan de takler det 🙂

    50. Thea_S: Tusen takk for kjempefint svar. Det vil være de samme ansatte i den midlertidige som den nye, så jeg er enig med deg i at det gjør det lettere. Men den midlertidige er ganske mye større, siden det allerede er en full barnehage der fra før av. Etter å ha lest så mange kommentarer for og i mot i dag trur jeg det beste er å møte opp ved oppstart og snakke med de ansatte der, pluss at jeg vil få et inntrykk av hvordan jentene synes det vil være på et nytt sted.

    51. Hanna: Jeg hadde hatt muligheten til å ha de hjemme fremfor å finne en dagmamma, men jeg trur de har godt at å få litt mere stimuli i hverdagen, og jeg har venter et tøft halvår med studie ved siden av jobb (alt hjemmefra)

    52. Tenker at så lenge ansatte og barn på avdelingen blir de samme bør det vell gå bra 🙂 Så slipper de at alt blir nytt to ganger.

    53. Jeg jobber i barnehage hvor vi har gjort det samme. Barna og personalet er akkurat det samme så det gikk supert! 😊 lykke til!

    54. Uff, jeg skjønner at det er vanskelig! Jeg skal holde min datter hjemme til året før skolestart etter planen, så det sier nok seg selv hva JEG hadde valgt, men jeg tror det er viktig at du lytter mer til deg selv enn noen andre 🙂 Jeg vil tro at barna vil falle til ro i barnehage nummer 1 lenge før disse to månedene har gått, så at de vil takle barnehagebytte etter to måneder er jeg ikke i tvil om 🙂 Lykke til!

    55. Om du har mulighet til å ha de hjemme frem til oktober, så gjør det hvis det du føler det er best. Om du ikke har mulighet og de må begynne i den midlertidige barnehagen, så skal du ikke være redd for hvordan barna vil takle det, de er utrolig flinke på å omstille seg og de får det fint uansett 🙂
      Hilsen barnehageansatt 🙂

    56. Hei 🙂
      Det går nok fint, jentene dine er jo over 2år, så de begynner å bli store. Også har de jo hverandre 😉
      Min 2åring elsker barnehagen og stortrives 🙂 og idag hadde han sin første dag etter ferien og løp rett inn 🙂 han begynte i våres, så har ikke gått så lenge, men var råklar idag 🙂

    57. Så lenge de ansatte er de samme på begge plassene, og barna får bli godt kjent med disse og barna som skal på samme avdeling som de i den nye barnehagen er det som er det viktigste vil jeg si. Om de bytter ut byggningen tror jeg har lite å si så lenge barna dine blir trygge på de ansatte 🙂

    58. Så lenge det igså er andre bsrn i den midlertidige som skal over i den nye vill ikke dette bli noe problem 🙂 Unger har ikke samme tidsbegrep som osd voksne, så to måneder for dem vill ikke virke så kort som det gjør for oss 🙂

    59. Min gutt begynte i bh 1. Desember og måtte bytte til en annen i forbindelse med jul. Da var han, riktignok ikke 2mnd, men 3 uker i en annen bh. Han har alltid vært skeptisk til nye mennesker, men han klarte seg kjempe bra. Det vare de samme ansatte og barna som var begge steder så det var ikke alt som ble nytt. Så lenge de får vært i den nye bh en god stund etterpå tilpasser de seg veldig fint😊
      Lykke til med valget, du velger nok det rette, for mammahjerte vet innerst inne hva som er riktig for sine barn!!👍🏻

    60. Er det noe barn er utrolig gode på, så er det tilpasning. Jeg har ikke barnehagebarn selv, men jeg har jobbet i barnehage lenge og observert nye bare komme inn i nytt miljø. Det går veldig bra, og overgangen er normalt ikke veldig stor for barna, de tilpasser seg, finner venner og leker. Jeg hadde ikke grublet for mye over det og fulgt stemmen i “magen” som snakker høyest.

    61. Hei. Nå har mine tvillingjenter blitt store, men legger igjen en kommentar likevel. Du skriver jo at det er de samme ansatte som følger med til den nye barnehagen. Jeg hadde absolutt latt de starte i den midlertidige da. For de skal ikke bare knytte seg til de voksne, men de knytter bånd til de andre barna også. Og av erfaring så vet jeg at kommer du inn i barnegruppa på et mye senere tidspunkt enn de andre så tar det lengre tid for de å knytte seg til de barna som allerede har lært hverandre å kjenne og har vært mye sammen. Det kan nemlig noen ganger være litt hemmende å være tvillinger. De kjenner og er trygge på hverandre. De har liksom ikke det samme behovet for å bli kjent med eller være sammen med de andre. For de vet at de alltid har hverandre. Det er mye enklere å leke med søsteren enn å ta den “jobben”som det er å bli kjent med og knytte seg til nye barn. Det var mine tanker om det. Lykke til med valget.

    62. Hei 🙂
      Det går nok fint, jentene dine er jo over 2år, så de begynner å bli store. Også har de jo hverandre 😉
      Min 2åring elsker barnehagen og stortrives 🙂 og idag hadde han sin første dag etter ferien og løp rett inn 🙂 han begynte i våres, så har ikke gått så lenge, men var røkla idag 🙂

    63. Jeg er både mamma og er førskolelærer i barnehage. Det er utrolig hvor fort barn tilpasser seg, selv om mammahjertet er urolig. Og de har jo hverandre 🙂 dette går nok kjempefint 🙂

    64. Da Julian startet i barnehagen måtte de være en annen plass fordi barnehagen var under oppussing. Da de flyttet tilbake til den nyoppussede var det ingen problemer. Julian var like begeistret da vi kjørte til barnehagen selv om det va en ny plass. Men tror det var fordi han var godt kjent med de voksne som jobbet der, og de andre barna, at når alle sammen flyttet var det liksom ikke noe big deal, siden han allerede var trygg på de rundt han. Han var litt over 1 1/2 år da han begynte 🙂

    65. Jeg føler du alltid har en unnskyldning for å ikke sende dem i barnehage. Nå er de såpass gamle, så på høy tid at de får oppleve å være med andre barn, og ikke være sammen med mor 24/7. Barn er veldig tilpasningdyktige, så tror ikke det er noe å bekymre seg over.. Ungene dine trenger å komme seg i barnehage!!

    66. Syns ikke du skal høre så mye på alle andres meninger!! Noen mener du skal ha di hjemme noen mener du skal sende de. Tenk selv på hva du vil.. Ungene har godt av å være i barnehagen, men er du usikker så holder du de hjemme.. Men er d samme personalet nå som da så skal det nokk ikke være noe problem 👍🏻👍🏻

    67. Ida: Hei Ida, jeg vet ikke om jeg helt forsto hva du mente med denne kommentaren 🙂 Jentene har ikke hatt plass i noen barnehage og jeg har ikke ønsket å ha de i barnehage før i år, så jeg prøver ikke å komme med noen unnskyldning for å ikke sende de i barnehagen 🙂

    68. Hei! Jeg vil si at når det er de samme ansatte så trenger du ikke være urolig, de blir vant til de “riktige” menneskene og rutinene. Samtidig vil jo den første fasen i barnehagen bestå av kortere dager om du er fleksibel trenger jo ikke dagene være så lange uansett 🙂
      Barna har uansett godt av å møte nye barn og voksne de kommer til å lære en hel masse bare de første månedene og det tenker jeg du også gjør av å ha fagpersoner rundt barna! Tror jentene kommer til å ha det veldig fint 🙂 Barnehageansatte pleier å ha en stor glede for alle barnas utvikling og personligheter 🙂

    69. Jeg ville venta, uten tvil. Jobber i barnehage selv og ser hvor mye tid som trengs før barna er trygge etter oppstart. Har selv ei lita tulle, og ville ikke latt henne gå igjennom det der to ganger. 🙂

    70. Jeg hadde nok venta, det er lett det blir forvirringer da de er bare 2 år.
      Har du mulighet til å vente til 1. Oktober, så nyyyt tiden før de starter i bhg 🙂
      Lykke til med valget og oppstart når den tid kommer 🙂

    71. Min erfaring som pedagog, sier meg at barnets reaksjon til nye omgivelser kommer an på hvor følsomt barnet er. De aller fleste barn reagerer mere av å bytte de voksne de omgir seg med, enn rommet man beveger seg i. Dermed vil jeg si at det viktigste er at Otilie og Olivia får et godt forhold til de voksne som er i barnehage, og at det er de samme voksne som de skal være sammen med når den nye barnehagen står klar til bruk. De aller fleste barn vil ikke bli noe særlig påvirket av et enkelt skift.. man skal bare være obs på at dette ikke er noe som skjer mange ganger innenfor en kort tidsperiode. 🙂 Jeg er sikker på at de begge to kommer til å nyte godt av å komme i barnehage!

    72. Har du mulighet, så venter du 🙂 har du ikkje det, så går det helt sikkert bra og sende dei. Tror kansje(?) det kan gå litt lettere siden dei er to og 🙂
      Vi har selv noen barenagebytter bak oss, egentlig alt for mange… skal til på 3 nå.. selve bytta har gått fint, men det å bytte avdeling innanfor en og samme barnehage, det har våre utfordrende…

    73. Hva skjer med at noen skriver at barna TRENGER å være i barnehagen?😂 Nei,de gjør faktisk ikke det. Jeg mener at det er best OG tryggest for barna å være med mamma/pappa når de er små. Det er jo helt klart det naturlige. Kun etter dette likestillings maset har det blitt vanlig/et must å sende små 1 åringer i barnehage. Hvor er mammafølelsen da? Skjønner ikke hvorfor folk får barn hvis de ikke har tid til å ta seg av dem når de er små engang. Det er massevis av tid til å både studere/jobbe senere i livet, hvorfor gjøre det akkurat den tiden barna dine trenger deg mest? Hører mødre som sier barn Mååå barnehage for å sosialiseres og stimuleres nok.. eh. Blir de ikke der hjemme? Mine fire barn er hjemme med meg, alltid vært. Vi er flinke til å finne på ting med andre barn og venner, og jeg lærer dem jo selvsagt ting som de ellers ville lært i barnehagen.. Mine barn er kommet minst, om ikke lenger, enn barn på sin alder både sosialt og når det kommer til “læring” og de snakker helt rent i motsetning til mange. Helsesøsteren kommenterer alltid hvor tidlig ute de er og såå flinke de er. Tror nok ikke de hadde hatt det bedre i barnehagen enn hjemme med meg.. Vi sitter da ikke hjemme og ser barnetv hele dagen? Mer stimuli i barnehagen? Med mye flere barn per voksen/ansatt å ta seg av? Nei takk😅

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg