Jeg var blakk med trengte klær til barna mine!

Jeg har mange ganger fortalt at det å sy er langt billigere enn å handle i butikk. Det er allikevel flere som ikke tror meg, og det er klart at om en ikke har symaskin og må kjøpe inn det så må du også sy en god del før du kommer på pluss-siden. 
Men har du en symaskin eller tilgang på å låne en så er det utrolig hvor mye penger du kan spare. 

Ikke bare er det penger å spare, men du får helt unike plagg som i seg selv sier alt!

Grunnen til at jeg begynte å sy var nettopp prisen, på den tiden var jeg privatstudent som kostet skjorten, jeg hadde deltidsjobb hvor jeg fikk tjent inn nok til at hverdagen gikk rundt, men da vi fikk to små piker i hus ble det trangt om pengene. BT hadde en langt bedre betalt jobb enn meg på den tiden, så han sto for det sentrale, et hjem og bo i osv. Ved å sy klær fremfor å kjøpe tøy til jentene fant jeg en post jeg kunne spare en god del penger på, symaskin hadde jeg fått av mamma en tidligere jul. 

KVITTERING:

Jeg har laget en liten handleliste over stoffer jeg har kjøpt den siste tiden. Til sammen har disse stoffene kostet meg litt over 600 kroner som dere kan se. Virket det billig? Vel, det er hva som kommer ut av disse stoffene som forteller om det ble billig eller ikke. Du blir kanskje overrasket om jeg sier at ut av de nevnte stoffene på kvitteringen så har jeg sydd 15 plagg, det blir en gjennomsnittspris på 41,7 kroner per plagg. Noen plagg har kostet mer, andre mindre. Siden jeg er selvstendig næringsdrivende får jeg i tillegg trekkt fra momsen og med det havner gjennomsnittsprisen på 31,3 kroner per plagg.  

Dere ser at på to av kjøpene står det restepris, Stoff&Stil har gjerne en restehaug du kan finne ekstremt billig tekstiler i. Disse er ikke der i fra, men det første stoffet skulle jeg egentlig ha 1,50 M av, men det var slutten på rullen og kun 1,30 M igjen, derfor fikk jeg restepris på den. Den andre resteprisen fikk jeg fordi det var litt møkk på stoffet, derfor ser dere at jeg har kjøpt 1,50 M stoff til rett pris, og 0,50 M på restepris. Dette er noe Stoff&Stil er nøye på. 

RESULTATET AV STOFFENE 

Bomull lys grå m mønster – 104,93 ,- for to sett topper og shortser til finværet


Mørk bomull kaki med lyse flekker – 58,46 ,- = to sommerkjoler
tyll brude natur – 87,80 ,- = to tyllskjørt


Jersey strech offwite med blomster – 224,92,- = to strandkjoler og tre playsuiter i størrelse 92


Blonde natur med blomster – 49,95 ,- En playsuit til meg. Det skal nevnet at jeg i tillegg har brukt litt brunt restestoff jeg hadde liggende inne i shortsdelen så den ikke skulle være gjennomsiktig. 


 

Single jersey blå/hvit stripete – 99,95 ,- En sommerkjole til meg. 

Det skal også nevnes at jeg har brukt litt annet enn bare stoff til noen av plaggene, som strikk, blonder, trykknapper, snorer og glidelås. Men siden jeg hadde det liggende kom det ikke med i kvitteringer fra handelen. Så kanskje vi skal plusse på 5 kr til hvert plagg i gjennomsnitt så er vi der 😀 

SØM ER GØY!!! #skolissykrok

– Følg Speiltvillingene på facebook – 

 

21 kommentarer
    1. Så utrolig mye fint du har sydd!Har ennå ikke våget meg på å sy noe, men har veldig lyst å prøve når jeg ser så mye fint du syr!Ble kjempeinspirert nå:)Du er kjempeflink!

    2. Ja, du kan spare mye på det og ikke minst få noe INGEN andre har 😍
      men da må man jo kunne sy 😣 og det kan ikke jeg 😣
      men ille misunnelig på det du lager da 😄 så får heller bare beundre det 😉 hehe

    3. Følger bloggen din og digger alle de fine klærne du syr til jentene, men akkurat her synes jeg at du gir et litt uriktig bilde av hvor billig det er å sy klær selv i stedet for å handle på f.eks kjedebutikker som H&M og Cubus. Er greie nok regnestykker for akkurat de få plaggene du tar opp her, men som du selv nevner så kommer jo kostnadene på symaskinen (eller symaskinene om en skal ha overlock også). Og så kommer alt det andre som en må kjøpe før en kan starte som saks, knappenåler, kritt/tusj for å merke på stoffene, mønsterpapir (eller bakepapir) for å lage mønsterne, sytråd og målebånd. Alt dette er kostnader som en må ta med i beregningen, og det tar en god stund før en har “betalt ned” symaskinen og alt det rundt.
      Og så er det en annen faktor du ikke har tatt med i beregningene; tid. For det tar litt tid å sy, og det må med i beregningen. Selve tiden ved maskinen er kanskje kort, men en bruker gjerne en del tid på å handle inn stoffer, klippe mønster og sy de forskellige delene. Om en summerer opp alle disse ekstrakostnadene og setter en timepris på tiden tilsvarende normalt arbeid så blir plaggene kanskje ikke like billig likevel? Jeg vet i hvert fall at jeg hadde spart mye penger om jeg heller hadde jobbet en time ekstra på jobb og handlet klær for de pengene, sammenlignet med å slutte til vanlig tid og sy klærne selv 😉

    4. Veldig inspirerende! Lurer på om du bruker mal til alt du syr, og ca hvor mye malene koster? 🙂

    5. Du er dyktig altså! Det er inspirerende å lese hvor mye du får ut av stoff for 600 kr. I dag har jeg fått sydd litt selv 🙂 det ble en bukse og to kjoler/topper til lillesnupp, takket være dine syoppskrifter 🙂 kunne ikke sy noe som helst før jeg begynte å lese bloggen din 😛

    6. Barbro: Jeg skjønner helt klart hva du mener, men det blir uriktig for meg å regne timespris på sytiden. Sying er jo en hobby som gjerne skjer når jentene er i seng, og jeg ellers ville sett på tv 🙂

      Og ja, det koster i oppstartfasen, om du skal ha alt selv. Jeg har fått symaskin og overlock i gave fra mamma, så på den måten har jeg ikke hatt den kostnaden 🙂

    7. Kristine Rue: Jeg tegner nok flere mønstere enn jeg kjøper maler. På stoff og stil koster vel en mal rundt 30 kroner, det er også sybøker å få kjøpt der du får mønster til mange antrekk i en 🙂

    8. Utrolig inspirerende! Jeg var så heldig å fikk symaskin i bursdagsgave for noen år siden. Har nok ikke sydd SÅ mye som jeg håpet(har liksom vært litt redd for å prøve.. og så har ting blitt liggende), men jeg har hvertfall reparert mye klær, og spart endel penger der 🙂 Nå har jeg funnet den fram på ny, og skal prøve å lage babynest (der er det hvertfall mye penger å spare ift å kjøpe ferdig) og sengesett(etter din oppskrift:) ).
      Det er noe med det du sier, det er jo en hobby også, så det er mest kos, den tiden man bruker på det 🙂
      Har strikket endel også, og ser at det er mye billigere å strikke selv enn å kjøpe slike håndlagede plagg.. HM o.l er ok til bodyer/genserer og sånt, men det er fint å spe på med annet, og en strikket romper er fort billigere enn å kjøpe en seleshorts på hm faktisk 🙂

    9. Hei! du har ikke oppskrift på den kjolen med twist på slutten av innlegget? 🙂
      hadde vært supert hvis du hadde lagt det ut!

    10. Hei,
      kjempefine klær!
      Men som selvstendig næringsdrivende kan du selvfølgelig ikke trekke ifra moms til privat forbruk! Obs obs obs! Håper du ikke mente det – du kan kun trekke ifra moms som har med næringen å gjøre.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg