Hvorfor journalistutdanning?

Da jeg var ti år skulle jeg bli veterinær, da jeg var 15 år hadde jeg ikke peiling på hva jeg skulle bli, da jeg var 19 år bestemte jeg meg for å starte på et naturmedisinsk studie for dyr, et 5 åringen deltidstudie. Det var mye spennende, men etter å ha fullført nesten 4 år avsluttet jeg skolen. Idiotisk tenker du kanskje? Men det var det riktige for meg, skolen var på vei til konkurs, vi opplevde å ikke få lærere eller å få innsendt en ny lærer som ikke var forberedt eller kvalifisert til å utføre jobben. Skolen kostet over 4000 kroner i mnd, og da jeg kun satt igjen med følelsen av mangel på lærdom avsluttet jeg kapittelet. 

Derfor ble jeg aldri en veteropat, men hva gjør vel det når veteropat ikke er en gang er en godkjent yrkestittel? Allikevel fikk jeg med meg mange gode erfaringer og mye ny lærdom innenfor sykdom, ernæring og behandling av dyr som jeg tar i bruk i eget hjem. 

Før jeg avsluttet veteropatstudiet startet jeg å skrive en blogg, denne bloggen. Uten noen ambisjoner, det var mest for å oppnå mål i hverdagen da jeg var hjemme i permisjon med to små som stort sett lå og sov. 

Igjen var jeg like forvirret over mine fremtidsplaner som da jeg var 15 år? – Hva skal jeg bli!? 

Spør du meg er det tidenes vanskeligste spørsmål, for hvordan vet man hva man skal bli før man faktisk har prøvd å være det man skal bli? 

Bloggen åpnet øyene mine, den ga meg innsyn i mange jobber jeg aldri har tenkt på som aktuelle tidligere. Igjennom samarbeid har jeg fått se hvor mange jobber som ligger bak de vi allerede kjenner til. Og bloggen fant også skrivegleden i meg. Lyden av fingrene mot tastaturet har blitt avhengighetsskapende, og det var slik journaliststudiet fant veien til meg. 

Målet vet man aldri, for vi er i bevegelse hver dag, meninger endres etter hvert som tiden går, så hva jeg skal bli vet jeg ikke. Men nå er jeg på vei til å bli journalist, samtidig som jeg er en blogger. Og nettopp derfor vil jeg bli journalist, jeg har lyst til å ha muligheten til å skrive spennende nyhetsartikler som er relevante for småbarnsforeldre som en naturlig del av bloggen. Jeg ønsker å kunne skive med mening, jeg ønsker å skrive om det som treffer oss i hjertet, og det skal ikke bare være mine tanker og påfunn. Det skal være med troverdige kilder som leger med spesialfelt innenfor barn, jordmødre, sykepleiere, pedagoger og forskningsrapporter. 

Jeg har lyst til å utvikle bloggen til noe mer enn bare en blogg om en liten familie, jeg vil gjøre den aktuell og lærerik for familier – uten at den mister den personlige bloggbiten. 

Så skal det også sies at blogging ikke er en stabil jobb, en dag havner jeg i skyggen av nye friske bloggere, og den dagen er det fint å ha muligheten til å gjøre noe nytt. En journalistjobb i et foreldremagasin ser jeg på som en drømmejobb i dag. ♥

Derfor journalistikk.. 

 

følg speiltvillingene på facebook – 

14 kommentarer
    1. Hei Stine.
      Det er så hyggelig å lese blogger din,
      du skriver godt! Måten du formulerer deg og
      ordlegger deg på, jeg liker den, og har
      bare lyst å lese mer. 😊

    2. Jeg har virkelig stor tro på deg! Jeg leser bloggen din fordi du fremstår som reflektert, moden og oppriktig. Bloggen din er lettleselig, og uten skrivefeil. Du virker så ydmyk, snill og vennlig, og du støter ingen med det du skriver. Takk for at du deler med oss! Du har mulighet til å lykkes med akkurat det du drømmer om fordi du er målrettet og grundig i det du gjør! 🙂

    3. Inger Helene: Så utrolig hyggelig å høre 😀 Tusen takk. Litt skrivefeil har jeg riktignok, spesielt om det er litt mangel på tid til å lese over grundig nok 🙂
      <3 Men jeg ble skikkelig rørt av kommentaren din.
      Ha en fantastisk dag! 🙂

    4. Jeg har troen på deg! Jeg har valgt den samme veien, etter å ha hatt drømmen om å bli journalist i bakhodet i hele mitt liv. Først nå har det skjedd, og jeg må si at jeg syns det hele er fantastisk 🙂 Jeg elsker studiet, og nå som jeg har begynt å jobbe er det bare enda bedre – jeg hadde aldri trodd at det kunne være SÅ gøy å være på jobb. Journalistikk <3

    5. Bloggen din er nesten som et avslappende magasin man koser seg med når man har tid. Det er en så fin blanding av hverdagsinnlegg, DIY, forskjellige tips, meninger om diverse temaer, også stråler den kreativitet, positivitet og fantasi:) En langt bedre blogg en mange av dem som har vært på topplisten i årevis.
      Jeg og sikkert veldig mange andre har lært så masse, og blitt inspirert av bloggen din, og det er det ikke alle bloggere som får til.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg