Hvordan få en god blogg?

I alt en foretar seg finnes det positive og negetive sider ved en hver sak. 

Det å kunne leve av en blogg har vært mye omtalt i mediene den siste tiden, og selv om det kan virke fantastisk å ha den muligheten følger det også med begge sidene av saken. 

Jeg får stadig spørsmål om hvordan enkelte kan få en bedre blogg og hva de må gjøre for å få flere lesere. 


Tips: Picmonkey er en gratis side der du kan redigere og sette sammen dine bilder til en ny header for eksempel. 

Det kan virke som om blogging er en enkel vei å gå til suksess om en tørr å dele sitt private liv med andre, så enkelt er det ikke. For å lykkes i bloggverden er man nødt til å gi av seg selv 100%.
Det holder ikke å blogge to ganger i uken, det holder ikke for leserene om man gang på gang starter et blogginnlegg med: Heeii, lesere, beklager såå mye at det er en stund siden sist, men dagene her har vært så travle.

For leseren skal jo underholdes, og de ønsker å lese om noe som treffer dem på en eller annet måte. Vi kan si at vi er nødt til å rette innleggene mot en målgruppe, og målgruppen er leserene. Alle bloggere har forskjellige målgrupper, noen lesere ser etter treningtips, noen etter mattips, noen etter mote, noen etter interiør, noen ønsker å lese om en hverdag de selv kjenner seg igjen i  og andre liker å lese blogger som får dem til å humre litt for seg selv.  

Det du altså må gjøre om du har lyst til å få til bloggingen er å bestemme deg for hvilken målgruppe du vil treffe, for så å tenke ut innlegg som treffer disse. Ikke en gang i måneden, men hver dag. 

De negative sidene ved blogging er kanskje nettopp dette. Man må konstant være i et tankespinn om nye innlegg som vil treffe leserene, og det er ikke lett. Det er ofte jeg trur at jeg har skrevet et innlegg som vil slå ann hos leserene, men som ikke faller i smak i det hele tatt. Da er det bare å sette i gang å tenke ut noe bedre. 
For det å være blogger er litt avhengighetskapende på feil primisser. Vi blir opphengt i lesertall, likes og kommentarer. Og disse kan avgjøre om vi får en god dag eller ikke. 

Så det første steg til en god blogg er å poste regelmessige innlegg, et om dagen, helst to. 

Bilder er kanskje det nest viktigste hos en blogg. Dårlige bilder trekker ned standaren på hele bloggen, det samme gjør få bilder. En blogg skal være lettlest, om den skal treffe et vidt omfang av mennesker. Derfor er det viktigere med kortere gode tekster enn side på side med ren tekst. Lange tekster får leserene ofte til å falle av. 

Bilder tatt med mobilen kan godt fungere en gang i ny og ned, men du bør lære deg å mestre et kamera som tar bedre bilder. Når du deler bilder bør de også være store slik at de dekker hele bloggmalen din, ikke publiser et bilde på 400 px om bloggen din er på 800 px. 

Når det kommer til bloggdesign er det også veldig mange som spør meg om hvordan de kan endre den til det bedre. Jeg har, som dere sikkert forstår, ikke mulighet til å hjelpe andre med sine stilsett og maler, for det tar veldig mye tid. Det finnes en rekke gratis design om man søker litt rundt på nettet, og alt av koder er å finne om man tar seg tid til å google og sett seg litt inn kodene. 

Men selv om bloggmalen kan virke viktig er det innholdet som holder på lesere. Skriv innlegg som engasjerer og som mange kjenner seg igjen i, bruk bilder til å utfylle teksten og promoter bloggen din der du har mulighet slik at nye lesere oppdager den. Blogshout, facebook og Instagram er gode kanaler for å spre din blogg. 

Hvis du ikke har tid til å gå 100% inn for å skrive en blogg som holder på leserene, må du gjerne forsette slik du gjør fra før. For en blogg må ikke være en inntektskilde, en blogg er langt mer enn det. En blogg kan være en dagbok og en blogg er en fin minnebok for alle. 


Nå spør jentene om vi kan gå ut her, så da får vi kle på oss. 

Ha en nydelig mandag 

 

7 kommentarer
    1. Jeg er veldig enig i mye av det du skriver ! 🙂 For meg er det visuelle på bloggen veldig viktig. Det “verste” jeg ser er når folk legger ut bilder som ikke stemmer overens med teksten, når bildene er for små eller når de er kornete. Når teksten står skeivt i forhold til bildet, eller når designet på bloggen ser “rotete” ut. Da tenker jeg ofte at jeg ikke orker å klikke meg inn på den bloggen flere ganger 🙂
      Selv prøver jeg å redigere bildene til å bli mer “spennende” og at de skal stemme overens med resten av bloggen. Det skal se harmonisk ut, slik at leseren orker å klikke seg inn senere 🙂
      Din blogg er veldig fin, og du tar mange fine bilder:)
      Ha en fortsatt fin mandag 🙂
      klem

    2. Takk hjertelig for gode tips. Å så sier jeg som alle gjør til meg :-)) besøk gjerne bloggen min :-))
      Psst den er så fersk at det ryker av den enda.
      Ha en heilsuper dag for nå er det sol her.

    3. Hei 🙂
      Jeg er enig i mye av det du sier, men dette med bildene treffer meg ikke helt. Jeg har forsøkt å følge noen av dine syoppskrifter, men må gi meg fordi bildene er for store etter min smak. Når jeg må bla ned med piletasten flere ganger for å bla forbi ett bilde, blir det litt for store bilder for meg. Men jeg er enig i at bildene skal være av god kvalitet og store nok for å vise detaljer, men dessverre syntes jeg dine kan bli i det største laget.

    4. Liker at det er store bilder om jeg skal se detaljer for å lage noe.. bittesmåbilder hvor man ikke ser noe er kjipt :p Med en normal pcskjerm så dekker jo ikke bildene dine hele skjermen, det er super størrelse på dem syns jeg 🙂
      gode tips!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg