Internasjonale Førerhundens Dag

Gratulerer med dagen

//Innlegget er skrevet i sammarbeid med Norges Bildeforbund//

Førerhunden har det norske folk i ryggen. Hvem hviler vel ikke over tankene på hva dette dyret kan gjøre for oss, når vi møter en mann eller kvinne på gata med en hvit stav i den høyre hånden og en hund så stødig som en klippe i den venstre hånden? En hund som kan føre sin eier fra A til Å, en hund som kan føre sin eier utenom alle hindringer som er å treffe på. En hund som kan bane vei og gi et blindt eller svaksynt menneske muligheten til å være selvstendig. 

En slik hund åpner en verden for de blinde og svaksynte, og en ny undersøkelse viser at det norske folk åpner dørene for førerhunden og ønsker den velkommen. Dette gjelder de aller fleste av oss, men den blinde legger også merke til de som ikke åpner dører, de som ikke ønsker en hund velkommen. 

Sist uke var jeg på besøk hos Hundeskolen Veiviseren, der fikk jeg møte hundefører-brukeren, Stine. Historiene rørte meg, noen var glade, andre var triste. 

For selv om Ola Nordmann heier på førerhunden hjelper ikke det den dagen den blinde trenger en taxi som ikke stopper, det hjelper heller ikke når restauranten ber den blinde forlate stedet. Det er den blinde som må stå i ubehaget, eller forlate plassen fordi det koster for mye krefter og ta opp kampen

Det føles godt at jeg i dag kan opplyse om rettighetene til førerhunden, men også servicehunden. For disse hundene har Loven i Labben. Forbudet mot husdyr der næringsmidler lages eller selges, gjelder ikke for nyttehunder som medbringes i de områdene av næringsmiddelforetak hvor kunder ordinært har adgang! 

En nyttehund er en førerhund eller servicehund som er spesielt trent til å utføre oppgaver for blinde eller sterkt svaksynte personer eller for personer med fysisk funksjonsnedsettelse. 

En førerhund har rett til å trå sine fire lapper der kunden har adgang. Hunden har loven med seg inn i butikklokaler og inn på restaurantene, unntaket er bak kjøttdisken eller på kjøkkenet. Førerhunden skal ikke nektes adgang i en drosje så lenge drosjen ikke er forbeholdt allergikere. En førerhund skal heller ikke nektes adgang på et hotell med unntak av allergirommene. 

Det er kun ved å spre budskapet at flere får vite reglene, jo flere som vet at de ikke har lov til å nekte adgang for en nyttehund, jo færre kamper må den blinde eller svaksynte ta alene. Dette kjemper blindeforbundet for, og dette ønsker jeg å dele. 

Blindeforbundet markerer den internasjonale Førerhundes dag, den 29. april med å levere ut en megde klistremerker til taxier, butikker og restauranter. Klistremerket viser omgivelsene at her er førerhund velkommen. Bestill noen gratis klistremerker du også til din arbeidsplass.

På det øverste bilde i dette innlegg, ser dere meg med blindehund. Konge, som kongepuddelen heter, har rett før dette bilde ble tatt, stoppet opp foran en hindring på veien. Ved hjelp av blindestaven kunne jeg kjenne hvor hindringen lå og be Konge føre med videre. Som blind kunne jeg ikke se Konge, men ved å se på bildet i etterkant, får jeg frysninger. Se hvordan han kikker på meg, se hvordan han følger med på at jeg kommer meg trygt over hindringen.

Jeg gikk i mellom en løype med flere hindringer enn jeg har tall på. Den ene veien gikk jeg med øynene i behold, jeg lot meg imponere for hver sving Konge førte meg. Jeg lot meg imponere over hvor trygt det var å følge han. På veien tilbake kunne jeg ikke se, og det var som om det ikke lengere fantes noen hindringer. Jeg kunne ikke se de, og det var bare de få gangene Konge stanset at jeg mått bruke staven for å kjenne hindringen. 

Tenk dere hvilke veier en hund kan åpne for sin eier.  

 

IKKE FORSTYRR, VIS HENSYN 
Så lenge en førerhund har selen sin på, betyr det at hunden ikke skal forstyrres fordi den er på jobb. Det hjelper ikke hvor godt dyretek du har, eller hvor snill hunden din er, forstyrrer du en hund i arbeid kan det gå ut over den blinde og skumle situasjoner kan oppstå. 

En førerhund ser ikke forskjell på rødt og grønt, de er trent opp til å finne fotgjengeroverganger, men det er den blinde eller svaksynte som må fortelle når de kan krysse veien. Den blinde bruker hørselen sin for å høre om det er klart ved fotgjengeroverganger det ikke er pipende varsling på. Elbiler og hybridbiler er derfor et problem i byer fordi den blinde ikke hører dem. Så er du en av de med en slik bil, vær ekstra påpasselig om du ser et mennekse med førerhund.

Man må ikke være helt blind for å ha førerhund, så ikke bli fornærmet om du ser at vedkommende med førerhund plutselig begynne å lese avisen. Stine som vi fikk møte på dagen hos Hundeskolen Veiviseren, kunne se litt igjennom sitt høyre øye, hun hadde to graders breddesyn, vi som ser normalt har 180 graders breddesyn. Hun forklarte det slik at om hun så i ansiktet på et av menneske foran seg så kunne hun se ca et øye. Dette kvalifiserer helt klart til at hun har krav på en førerhund, men allikevel kan hun lese meldinger på mobilen sin. 

Besøk BLINDEFORBUNDET om du vil leser mer. 

Se gjerne filmen med Anette og Hailey som er ute og trener. 

Se min opplevelse med førerhund for første gang:

Lik gjerne innlegget og del det med dine, da er du med på å hjelpe ♥ Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre litt. 
.
.

19 kommentarer
    1. Blir helt rørt av hva de firbente får til! Folk burde tenke en eksta gang før de nekter personer med førehund adgang.

    2. Stooor respekt til alle førerhunder, de som trener dem og de blinde <3 blir rørt av hvor mye de hundene er villige til å gjøre <3 Det er utrolig trist at de så ofte blir nektet adgang eller rett å slett bare ignorert 🙁 Det er bra det settes lys på det nå og håper virkelig folk åpner øynene for både hundene, eierne og trenerne:)<3
      Du skriver veldig bra og liker bloggen din virkelig godt<3 Du skriver også om viktige ting og det liker jeg veldig godt <3

    3. Flott og viktig innlegg.
      Og godt at du kun skrev “blindehund” i stedet for førerhund én gang. Mange gjør denne feilen, og det er jo tross alt ikke hunden som en blind;)

    4. Helt enig med deg der
      Vi har en som er blind I
      Borettslaget. Det er helt
      Fantastisk å se når Rex er på
      Jobb og fri. Det er en som
      Henter Rex som han kan få
      Lov til å være hund og leke.
      Sele på er vi på jobb.
      Bånd så er vi på tur.

    5. Dette med taxi er så vanskelig! 🙁 Jeg har vokst opp med en far som er taxisjåfør og en søster som er kraftig allergisk mot hund! Er det da riktig at familien til sjåføren skal lide? Så kan man si at det bare er å vaske bilen og dusje/skifte klær, men all den tiden det tar er faktisk sjåføren helt uten inntekt inntil han kan ta en ny tur.
      Og samtidig er jeg selvsagt for førerhunder og at blinde skal kunne føle seg trygge, men akkurat her mener jeg begge parter på være medgjørlige og feks bestille taxi og oppgi at en har førerhund. Kanskje må den vente litt på ledig bil, men det må da også rullestolbrukere?
      Ja, det er _bare_ en hund, men allergikere har vel også lov å spise på restaurant og reise med taxi uten å bli syk?

    6. Kjempeflott at det settes fokus på dette! Datteren min er blind, og vil sannsynligvis ha stor nytte av en førerhund i fremtiden. Flott at du skriver om det!

    7. Herregud, begynte nesten å grine! For en utrolig gave det er å ha slike vakre vesener som hjelper til i hverdagen! Syns du skriver et veldig fint innlegg, har lest det samme hos Pappahjerte og fotballfrue og må vel ærlig si at du gjør en mye bedre karakter enn de begge… Du virker så ekte og genuin!!

    8. Dette er en så utrolig flott sak å fronte! All ære til deg og de andre bloggerne som utnytter påvirkningskraften sin til noe så fint. Førerhunder er SÅ viktige, og det er så utrolig viktig at andre er klar over det også. Klem <3

    9. Til Hanne: Det finnes såkalte allergitaxier, så hadde jeg vært faren din så hadde jeg spurt arbeidsgiver om å få dokumentasjon slik at han kan være en slik taxi. Hadde jeg kjørt en allergitaxi så ville jeg uansett ha stoppet ved synshemmede og forklart saken for dem, for så å ringe sentralen og be dem sende en annen taxi. Det tror jeg de aller fleste ville ha forstått og satt pris på:) Når det gjelder restauranter så bør både allergikere og synshemmede med førerhund få spise der, er du allergiker får du bare si ifra til personalet om det, så er jeg sikker på at de aller fleste ville ha plassert dere på god avstand fra hverandre:) Det bør ikke være er spm om “enten den ene eller den andre”, det finnes som oftest andre gode løsninger hvor begge parter blir fornøyde:)
      Veldig bra med slike innlegg som opplyser oss andre om slike problemstillinger som vi vanligvis ikke tenker over!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg