Ut på tur med jentene mine

Det aller beste med å ha fått Dronninga så nærme er å se hvilke glede jentene finner i være med til stallen. Da hesten sto i kjøreavstand til hjemme ble det mye mer slit å ta med jentene, stallen der var også ganske anneredes, med mange flere mennesker og hester over alt, så jeg klarte ikke slappe av om jentene var med.  Det var mye enkelere å ta all hestejobb etter jentene var i seng, og BT hjemme fra jobb. 

Nå spør jentene hver dag om vi kan “møkke hest”, og siden vi må ut litt i løpet av dagen er det helt perfekt å gå bort til stallen og møkken boksen til Dronninga.
I dag var været så fint, at jeg spurte jentene om vi skulle gå hjem og hente vogna slik at vi kunne gå en tur. Dette var de med på, og satt beina mot gården vår før siste ord var sagt.  

Det å gå tur her hjemme er også noe helt annet enn der hun sto før, den gamle stallen ligger rett utenfor et byggefelt, så hvis man skal på tur må man bevege seg gjennom byggefeltet eller gå langs asfalterte veier. Dronninga er ei nervøs jente, snill som dagen er lang om hun er trygg i sine omgivelser, men å ta henne med inn i et byggefelt gir verken en god opplevelse for meg eller henne. Hun blir stiv som en stokk, skvetter av det meste og plutselig hopper hun til fordi det kommer et barn på sykkel i full fart. Det sier seg selv at dette ikke hyggelig, jeg blir redd for hesten, meg selv og andre vi kan møte litt for brått. 

Her hjemme kan vi gå turer i skog og mark, og slike omgivelser passer Dronninga perfekt. Hun slapper av, går med hodet lavt og koser seg.  I tillegg kan Tyra løpe løs, for det er ikke veldig mange naboer rundt her, og de vi har kjenner vi.

Som tvillingmamma lærer man seg fort til å bli litt multitaskende, og jeg merker med meg selv at jeg blir mindre og mindre redd for å ta en utfordring på strak arm. Så hvorfor ikke lufte 4 stykk i slengen ^^,

Denne turen var helt fantastisk. Nesten som et postkort hvor kun det flotte kommer frem. Alle fem koste seg, runden var ikke mer enn tre kilometer lang, noe som var perfekt for at ikke jentene skulle bli lei. Vi stopper opp slik at de kunne gå litt selv, og de plukket hvitveis og løvetann. 

Nå slapper vi av litt inne, jeg valgte og ikke legge jentene til daglur i dag, for de våknet ikke før 9, og med daglur da hadde de nok ikke sovnet med det første til kvelden. Så nå slapper jentene av med litt tvtid. Ei i stolen sin og ei ligger som et slagt på fanget mitt. 

Ha en fantastisk dag alle sammen  

23 kommentarer
    1. Hei!
      Fine jenter du har 🙂
      Hvilke dresser er det jentene bruker ute nå? Skulle hatt noen til mine 🙂
      Leste innlegget ditt på bloggen ang at jentene “greier sjøl”.
      Vil du fortelle litt hvordan du har gått fram med å få jentene så selvstendige.?
      Har selv tvillinger på 16mnd og for tiden synes jeg at matsituasjonene er veldig krevende.
      Morro å lese bloggen din 🙂 du har også inspirert meg til å sy litt.

    2. Irene: hei 🙂 disse dressene er softgel dresser fra nameit.
      Hehe, si det, jeg har ikke prøvd å få de til å bli slik 🙂 det er vel alderen.
      Hvordan er matsituasjonen vanskelig? 🙂

    3. Skal vel ikke kreve mye av en 16mnd gammel unge. Har latt dem få prøve å spise mat selv med skje eller gaffel. Noen biter går fint inn i munnen, andre ikke. Kan fort bli en del gris og tull.
      Sitter selv med en ekstra skje eller gaffel slik at jeg/vi gir litt mat i tillegg.
      Men føler til tider at det blir mye “mas” ved matbordet- “ikke gjør det. Nei,nei.” Så blir man selv litt oppgitt.
      Blir jo såklart en del søl, men det får en bare tåle.
      Dem spiser greit fingermat, som brødskive og frukt. Litt verre med grøt/middag.
      Men det er vel kanskje bare å ta tida litt til hjelp og huske at dem er ikke så gamle enda.
      -Irene

    4. Så herlige bilder! Haha, ja man lærer (og utfordrer seg selv) så lenge man lever! 😀 Jeg tror ikke jeg skulle prøvd meg på tvillingvogn, 2 jenter, hund og hest i samme slengen! :p Det blir jo noe annet når man er vant til det, men jeg synes det allikevel var både morsomt og imponerende 😀
      Her har det også vært sol. Utelek og gåtur med vogna sto på menyen. For en herlig vår! 🙂
      Klemklem:)

    5. Ååå, for et koselig bilde! Kjempeflott at du har muligheten til å lufte alle 4 på en gang! Ha en fin kveld 🙂

    6. Irene: Du må nok bare finne deg i litt gris ja ^^, Jentene her griser mye enda, så jeg er glad vi har bikkje som kan rydde gulvet når vi er ferdige med å spise ^^,

      De er nok akkurat der de skal være med tanken på alder, 🙂 Det blir nok snart lettere, kjenner igjen stresset med å gi de og så deg selv 🙂

    7. Så koselige bilder! Elsker blogger din! Har fulgt den i ca ett år nå, og har blitt inspirert både til å sy og snekre litt saker og ting selv😊 takk for din gode inspirasjon og ærlige innlegg!
      Har ei snuppe på 16 mnd og venter nr to om bare noen få uker! Er spent på hvordan det blir med to tette. Rutiner skal på nytt lages og jeg kjenner jeg blir sliten bare jeg tenker på den første tiden med en liten baby. Alt er liksom så greit når de er litt eldre og man har rutiner… når pleier jentene dine å sove dagluren sin nå? Har skjønt fra tidligere innlegg at de ikke bestandig har behov for daglur nå som de er to år? Tulla mi på 16 mnd sover fra rundt 11.30- 13.30. Noen ganger våkner hun før og andre ganger sover hun til 14. Lar hun ikke sove etter det. Akkurat denne tiden er egentlig helt håpløs å ha sovetid på synes jeg. Men men😊

    8. Det er faktisk båndtvang, selv om dere ikke har mange naboer. Selv om hunden sikkert er snill, ikke går langt unna deg og aldeles ikke “tar” noen dyr i skogen. Men den kan skremme mammaene vekk fra ungene sine, og andre dyr kan ta komme til og ta dem. Så bruk bånd, vær så snill! 🙂

    9. Superlett! Jeg går tur med hesteflokken på 4 i bare grimer evnt noen løse, to hunder som regel løs samt barna.

    10. Okei, jeg leser en del blogger, men kommenterer sjeldent. Nå MÅ jeg!!
      Jeg fikk frysninger når jeg så det første bildet av alle jentene dine, hvor båndet til dronninga var bundet fast i vogna, SKUMMELT med tanke på at hesten er så utrygg som hun er.
      Haha, ser selvfølgelig nå at det kun var første øyekast som tulla med meg😂 Herlig gjeng å på tur med! Du er heldig😊 Kos dere videre i det fine vårværet! Veldig gøy å følge med dere, både deg og syprojektene dine, og de supersøte jentene😍 Klem.

    11. Silje: Så utrolig hyggelig å høre <3

      Så spennende med en i vente. Det blir jo klart litt mer travelt, men du kommer nok til å elske det 😀

      De legger seg rundt 12, og sover til 14 🙂 De dagene de sover da. Er ikke hver dag lenger.
      Veldig teit tid da. Stykker opp dagen, og det er vanskelig å få gjort noe annet med den duppen midt i dagen 🙂

    12. Så herlig! Har både hester og hunder selv, jeg håper virkelig jeg får mulighet til å gjøre det samme den dagen det dukker opp barn også 🙂

    13. Båndtvangen er til for å beskytte ville dyr og fugler på den tiden av året der de er mest sårbare. Nå som det er båndtvang skal hunden holdes i bånd absolutt hele tiden. En liten avstikker en meter fra stien kan bety et fuglerede ødelagt, eller en rådyrkalv som moren ikke lenger finner.

    14. For et fantastisk område å gå tur i! Det kjenner jeg at jeg gjerne skulle hatt mer av her i Stavanger. Har flotte områder, men du er jo ferdig å gå dem på max en halvtime med mindre du vil gå i bebyggelse..
      Hvilken tvillingvogn har du? Jeg har ei venninne som nettopp har funnet ut at hun venter tvillinger, så nå er hun på jakt etter tvillingvogn. Har du noen favoritt? I førstegang blir det jo bag hehe

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg