Pus påkjørt

BT viste meg telefonen litt skrekkslagen. Jeg så på hva han hadde og vise meg, en katt var delt rundt på fb på søken etter eierene. Katten var blitt påkjørt bare noen hundre meter fra hjemmet vårt og kjørt til veterinæren. Det var vel ikke til å ta feil av, det måtte være vår katt. BT røp opp til huset for å se om hun var hjemme, mens jeg ringte gjentatte ganger til veterinæren før jeg endelig kom igjennom. 

Etter å ha snakket med veterinæren virket det ikke så veldig lovene for lille jenta, men jeg skulle kjøre inn så han kunne undersøke henne nærmere og avgjøre situasjonen da. Hun gikk ikke, var ikke til å undersøke på grunn av smertene og blødde fra munn og anus. Veterinæren fryktet derfor brudd i rygg og indre skader.

Nå er jeg hjemme, og pus ligger sterkt neddopet på teppe. Røntgenbildene viste bekkenbrudd, og en forskyvning av den ene ryggvirvelen, noe som hørtes ille ut for meg, men som var et positivt funn for veterinæren. Dette var noe som ofte leges seg selv, og operasjon ble utelukket. Han var også glad for at hun fremdeles pustet etter en halvtimes tid, for da var antagelig de indre skadene ikke større enn at hun vil klare seg. 

Jeg synes veterinæren ga meg et godt valg da han sa: “hadde det vært min katt, hadde jeg gitt henne en sjanse, for hun kan helt fint bli frisk igjen”. Så nå krysser vi det som er for at jenta vår blir bra igjen. 

Det var noen som var uheldige å kjørte på katten vår, noe vi alle kan bli utsatt for. Så jeg vil takke vedkommende for at de stoppet og tok med seg katten til veterinæren og at det var flere som delte bilde av pusen vår. Hadde det ikke vært for det hadde vi nok ikke merket at henne var borte før det hadde gått lang tid, og veterinæren hadde heller avlivet. Så tusen takk til dere som kjørte jenta vår til sjekk og alle dere som var med på å dele bildet. 

45 kommentarer
    1. uff! Ikke bra når de firbeinte har det vondt 🙁
      Sånn skjedde også med gamle pusen min! Han lå rett ut på ett teppe og blødde fra munn etter noen kjørte på han, men heldigvis ble han bedre og levde til han var 13 år gammel ☺️ eneste han ikke likte var vist vi klappet for mye på ryggen hans, så vi tror han fikk en lite brudd der når han ble kjørt på. Men han hoppet rundt og levde som kongen over gata vår 🙂 lykke til og god bedring!

    2. Åå fikk helt vondt i hjertet mitt nå<3 godt det finnes så gode mennesker som tok seg av pusen! Vår pus ble selv påkjørt uten for huset vårt i fjor. Det endte dessverre ikke bra:( han lignet sånn på din pus<3 håper hun klarer seg! Tenker masse på henne. Masse klemmer❤️

    3. Stakkars liten! Det er forsket mye på det, og dyr og mennesker kommer seg fortere når de får skikkelig smertelindring. Så bare pass på at du har fått med nok fra veterinæren. Hvis du merker at hun har vondt, så ikke nøl med å ringe og si at du trenger mer. Dessuten er det viktig å få i henne næring, og på veterinærkontoret ditt selger de helt sikkert et rekonvalesens-fôr som heter a/d, high calorie e.l. som er små bokser. Disse kan du også gi henne med en sprøyte i munnen om hun ikke vil spise selv, men pass på at hun er så våken at hun klarer å svelge. Masse god bedring!

    4. Åh, så leit 🙁 Jeg er virkelig et kattemenneske og får helt vondt når dyr, spesielt katter har det vondt 🙁 Krysser fingrene for henne. Var det Hvem eller Ingen?

    5. Uff, stakkars pusen. Akkurat det samme skjedde med pusen vår i sommer. Jeg trodde aldri at hun skulle overleve. Veterinæren rådet oss til å ha henne i et hundebur i seks-åtte uker. Tok røntgen etter fire uker og da var bruddet grodd. Tror det er lurt at pus er i ro. Min katt er god som ny. God bedring!

    6. Åse Marita: hun prøver stadig å reise seg uten spesielt hell, men er mer våken og har faktisk begynt å spise, så jeg må si det går over all forventing 🙂

    7. Kjente tårene i øyekroken her nå. Så bra det gikk såpass godt med pusejenta deres, håper hun blir helt frisk igjen. Har selv hatt 2 katter som er blitt påkjørt, den ene fant vi i garasjen. Og den andre ble påkjørt av en syklist, katten kom løpende over veien og syklisten klarte ikke stanse og pus kom i spilene på sykkelen. Syklisten kom heldigvis å gav beskjed om at han hadde kjørt på en katt. Syklisten slapp unna med noen skrubbsår (heldigvis), katten klarte seg dessverre ikke 😭 Det er utrolig trist å miste dyr man er glad i. Så jeg er glad på deres vegne Stine, at pus overlever 😊

    8. Åååå får helt vondt i hjertet mitt når slikt skjer. Men her krysser vi fingre, tær og alt som er av poter her i huset, for at alt skal gå bra med pusen. Min første pus ble rygget over ved et uhell, og lå også neddopet en lang stund. Men hun kom seg helt fint igjen og levde til hun ble 16. Hun ble vel den mest borskjemte pusen i gata etter det;)
      Så jeg håper og tror at det skal gå bra med pusen deres. Trøste klem til dere, og god bedringsklem til pus fra meg.

    9. Hadde dere chippet pusen så hadde dere fått telefon fra dyrlegen med en gang hun kom inn….. Just saying;)

    10. Jupp, ansvarlige eiere ville gjort det! Det kunne faktisk kostet pusen livet at dere ikke har gjort det. Er det virkelig verdt det?

    11. Jeg gjør faktisk ikke det. Men jeg har selv opplevd at den ene katten min ble påkjørt og drept uten at noen tok seg bryet med å kjøre henne til dyrlege. Jeg måtte selv lete etter henne og fant henne død i en grøftekant. Det handler vel om å være ansvarlige mennesker, gjør det ikke? Dere møtte ansvarlige mennesker som visste hva man bør og skal gjøre om man kjører på et dyr, for oss så var det motsatt. Det koster ikke så mye å chippe katten sin og da har man i det minste gjort sitt for at pusen skal få hjelp fort. Mulig du har dårlig samvittighet her og går rett i angrep for å forsvare deg selv her…..
      Jeg håper at pusen deres blir bra igjen fort;)

    12. Monica: både hun og vår andre katt kommer til å bli chipet etter denne hendelsen. Men å si “ansvarsfulle eierer hadde gjort dette”, så trår du langt over den grensen jeg kan tålerer. For ingen som ikke en gang kjenner meg skal fortelle meg at jeg ikke er en ansvarsfull dyreeier.

    13. Er alltid lett å sitte på sidelinjen å fortelle andre hva de slulle ha gjort, Monika 🙂 Nå gikk dette bra, er ikke det det viktigste?

    14. uff noe så forferdelig!! Det samme skjedde i sommer med vår høygravide katt, men personen som kjørte på henne la nok ikke merke til at de skjedde. Jeg våknet opp dagen etter (det skjedde mest sannsynlig tidlig morgen eller natt) og skulle rekke buss for jeg skulle på konsert, og midt på veien ser jeg katten min ligge så pent, men helt livløs. Jeg måtte rekke bussen, men tårene kunne jeg ikke stoppe. Jeg forstår hvor grusomt det er når det skjer noe forferdelig med noe av de mest dyrbare vi har, og håper alt ordner seg med en av dine søte kattepuser! 🙂

    15. Kjære vene Monica! Spar deg for slike kommentarer. Hvis du har lest bloggen til Stine, så er hun av de som bryr seg om dyr, det kan man bl. a. se gjennom hennes utrolige arbeid med Dronninga. Og Hvem og Ingen er så vidt jeg har skjønt katter som har hatt en “vanskelig start” på livet (arrester meg på det om jeg tar feil), så de er heldig som har komt til en så flott familie som Stine har.

    16. Håper det går bra med pusejenta deres og at hun blir helt frisk igjen. Godt å høre at personen som var så uheldig å kjøre på henne tok ansvar og kjørte henne til dyrlegen!
      Jeg fikk helt vondt i hjertet når jeg så dette innlegge. Ikke bare likner hun på vår katt Aluna, men det samme skjedde med Aluna i fjor høst og hun var dessverre ikke like heldig. Fant henne død i veien utenfor huset vårt 🙁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg