Nettstudent

–  Dette ser veldig bra ut. Du viser god forståelse for hva som ligger i Reintons formel. Jeg har ikke noe å utsette på dette, og du fortjener helt klart godkjent på innsendingen.

Var tilbakemeldingen jeg fikk på innsendingsoppgaven jeg fikk svar på i går kveld. Dette er hva som gjør skole gøy, det å levere og prestere, forstå og lære. Jeg synes nemlig det er veldig spennende å studere, selv om jeg ikke trudde det før jeg begynte. To år hjemme hadde gjort meg litt redd for skolebøker og pensum. 

Jeg får stadig spørsmål om hvordan jeg synes nettstudiet er, jeg har jo tidligere tatt anatomi og fysiologi som nettstudiet, så jeg føler jeg begynner å “kunne det”, og jeg kan si det på den måten. 

Nettstudiet er egentlig ikke noe jeg anbefaler, jeg hadde mye heller valgt en skole jeg kunne gått til om jeg hadde hatt mulighetene for det. Men når reiseveien blir såpass lang og jeg har to barn så var ikke det alternativet for meg om jeg skulle studere journalistikk. 

Jeg vil dele de positive og negative sidene ved et nettstudie med dere slik at dere som har vurdert dette selv kan få en liten pekepinn på hvordan det er å være nettstudent. 

POSITIVE SIDER

  • Du kan legge opp studiet etter hva som passer deg. Nettstudiet passer inn i ulike livssituasjoner, du kan sjonglere med barn og annen jobb
  • Du kan velge et studiet som ellers ville blitt for langt unna om du ikke har muligheten til å flytte på deg
  • Å studere på nett gir det samme resultatet som om du hadde studert ved en hvilken som helst annen skole
  • Det er også her veiledere som er flinke til å gi raske tilbakemeldinger
  • Tilgang til  lånekassen

NEGATIVE SIDER

  • Det kreves i større grad selvkontroll og systematikk siden du må legge opp dagene selv og passe på at du får nok tid til å gjennomføre studiet
  • Det er ensomt sammenlignet med å sitte i en klasse med andre elever
  • Det koster en del, mitt års-studium koster 80 000,- og det er uten bøker
  • Selv om man har tilgang til lånekassen er det mange som jobber ved siden av et nettstudiet og ved for høy inntekt mister man retten på stipend. 

Tja, det var i hvert fall det jeg kom på i farten. I år synes jeg det har vært lettere å være strukturert i henhold til studiet sammenlignet med sist gang jeg studerte over nett. Den store forskjellen fra da og nå er at jeg ikke sitter hjemme mens jeg skal studere. Sist gang var jeg til og med uten barn, så det burde vært lettere da, men jeg jobbet ved siden av og de dagene jeg satt hjemme og skulle studere så var det alltid mye klesvask eller husvask som fristet mer. Nå som jeg sitter på kontoret til BT er det langt lettere å fordype seg inn i studiet uten annen distraksjon. 

Så ja, nettstudiet er perfekt for deg som ønsker å ta et studie uten å måtte reise til en skole av ulike årsaker. Jeg hadde ikke fått til å reise frem og tilbake til Oslo hver dag slik min livssituasjon er. Og da er det veldig bra å ha muligheten til å studere over nett.

Håper dette var svar på spørsmålene deres 😀  

For nå må jeg tilbake til lesingen! 

9 kommentarer
    1. Hvordan fungerer nettstudier og hva er krav for å kunne gjøre det? Hvem skal man kontake for å komme i gang? Er helt grønn jeg haha. Fyller 22 og har ingen videregående skole :/ med snart to barn

    2. Anonym: Alt av slik informasjon finner du på nettsidene. Jeg studerer ved NKS.no og kravet på mitt studiet var generell studiekompetanse, så uten vgs vet jeg ikke helt dessverre. Da må du muligens ta studiekompetanse først. Du får lese om dette 🙂

    3. Jeg trives best med å studere over nett. Men dette er jo veldig forskjellig fra person til person. Har veldig lyst til å ta noen kurs igjen etterhvert, men får se hvor mye tid jeg får etterhvert. For det krever jo endel som du sier.

    4. Ikke noe annet er bedre enn å få gode tilbakemeldinger! Jobber selv iherdig med skole for å få gode karakterer og da er det deilig å få det man fortjener for jobben:)) kos deg videre med studier og skole, jeg gleder meg til å bli ferdig for dette er et ork:P godt det er helg sier jeg bare;) GOD HELG!:-))

    5. Jeg er snart ferdig med mitt 4 år som nettstudent. Har tatt grunnskolelærerutdanning fulltid ved Høgskolen i Telemark. Jeg synes det har vært topp med 3 (snart 4) barn. Så deilig å kunne være litt fleksibel (selv med forelesninger live”). Siden jeg har tatt det over nett har jeg hatt mulighet til å slippe SFO på de eldste barna, og yngstemor trenger ikke starte i bhg før nå til høsten, 2 år og 3mnd gammel. 🙂 Men, det er som du sier.. Man må jo være litt strukturert 😉 Det skal bli godt å ha et år permisjon med “fersken” uten studier på samvittigheten!

    6. Jeg går siste året på lærerutdanning. Det er nettbasert og helt gratis :)! Høgskolen i Telemark 🙂
      Fin blogg du har! 🙂

    7. Jeg studerer også over nett, på deltid da. Synes det er greit, men det krever veeeeldig god selvdisiplin, haha. Jeg studerer hjemme på kveldene eller når jeg har fri fra jobb og mini er i bhg. Kjenner meg igjen i at klesvask og rydding ofte frister mye mer enn å sette seg ned og lese. Men klarer man å være litt streng med seg selv, så er nettstudier en fin måte å få studert på, når man feks har både barn og jobb.
      Lykke til videre med studiet 😀

    8. Hei!
      Jeg vurderer selv å studere via NKS nettstudier til høsten. Du skriver at man ikke får stipend dersom man tjener så og så mye og dette skjønner jeg forsåvidt da en har en fast inntekt å leve godt på. Men det er vel slik at en kan få lån via lånekassen? Altså at det meste av studiene blir dekket, men man da sitter igjen med lån. Jeg jobber 100% ved siden av så håper du kan svare meg da jeg ikke har råd til å legge ut for alt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg