Ikke akkurat blomsterFinn

Er det noen som kan hjelpe meg mot dette problemet?? 

Jeg holder på å bli sprø, for jeg ELSKER friske blomster, roser er desidert min favoritt. Men den siste tiden klarer jeg ikke å holde liv i dem i mer enn TO dager!! Hva skjer med det? 

Jeg følger alle rådene som blir gitt, passer på at de kommer raskt i vann fra butikken, skråskjerer med svarp kniv og fjerner blader slik at de ikke havner i vannet. Så fyller jeg lunket vann i en ren blomstervase og tilsetter rosenæringen som følger med og putter tilslutt blomstene oppi. Etter to dager blir selve roseblomsten helt slapp, den rekker ikke springe ut en gang!! Hva er det som skjer? 

Jeg har mine teorier om at vi fyrer for mye slik at det blir for varm for rosene, eller så er det noe med at vi har varmepumpe i stuen. Den står ikke på mer enn 18-19 grader slik at vi kan bevare grunnvarmen, men etter den kom i hus har jeg ikke klart å holde liv i roser. Synes det er så vanvittig kjedelig. Noen som har en teori på roseavlivingen min? Det hjelper heller ikke at jeg setter rosene kaldt om natten:(

Akk ja, jeg gir opp – rett og slett. Så i går da jeg var på plantasjen for å kjøpe kattemat bestemte jeg meg for å kjøpe blomster som selv ikke jeg tar livet av med det samme ^^, og jeg synes egentlig det ble veldig koselig med noe nytt på bordet i stuen ^^, 

Litt grønne planter og mini orkidé

Men jeg tar allikevel i mot tips og råd fra dere 😉 

Nå skal jeg kle på jentene, og ta meg de og Tyra til stallen for å gå tur med Queen. ^^, Her er det bare et helt fanastisk vær, så det skal nytes 🙂 

God søndag til dere. 

 

52 kommentarer
    1. Varmepumpe er en kill kill for blomster, spesielt friske blomster. bør ikke stå i nærheten av en varmepumpe. Om du fyrer i peisen er det heller ikke bra. roser tåler ikke allverden.

    2. Er nok varmepumpa, blomster er ikke så glad i disse. Varmepumper gir også tørr luft, så jeg unngår å sette planter og blomster der varmepumpa blåser 🙂

    3. Elsker roser selv! Pleier å ha de i en 2-2,5 ukers tid. Jeg gjør vel ganske likt som deg, men fjerner også alle torner som kommer i vannet. Men mulig det er for varmt hos dere? Mestergrønn har garanti på sine blomster, vet ikke med plantasjen da:-)

    4. Det kan hende at du faktisk ikke gjør noe feil, men at blomsterbutikken/plantasjen har kjøpt inn veldig dårlige blomster! Du kan klage om de dør så fort, og det er lurt å si i fra slik at de er klar over det og kanskje velger roser fra noen andre neste gang 🙂

    5. Så kjedelig. Det er jo så fint å pynte med blomster. Særlig dersom man har vasket og ordnet det fint til helga 🙂 Mine holder seg heller ikke lenge, men etter et par dager pleier jeg å bytte ut vannet og snitte opp på nytt. Det er visst noe med at porene tetter seg igjen, slik at de ikke klarer å ta til seg like mye vann. Eller noe sånt. Her i huset er det nok varmen som tar livet av dem.

    6. Sett rosene i et kjølig rom om natten, vi pleier alltid sette rosene ned i matboden i kjelleren. Et tips er også å kjøpe kvalitetsroser på blomsterbutikk, ikke på matbutikk e.l. Har en nydelig bukett roser her i stuen nå som har stått i snart fire uker!

    7. Hei 🙂 jeg er også litt over kanten interessert i blomster, og spesielt roser. Handler inn nesten hver uke. Jeg har hatt samme problemet som du, men etter at jeg begynte å ha kaldt vann ble det bedre. Har rosenæringa i en ren blomstervase, tilsetter kaldt vann og rører godt. Skrå snitter stilkene og fjerner blader. Det har fungert for meg. Passer på å fjerne dårlige blader etterhvert. Lykke til 🙂

    8. Det er viktig at vasen er helt ren, så fyll den helt opp med vann og litt klorin og la det stå litt, for å få den helt ren. Det er også viktig at kniven og brettet du snittet rosene med er helt rent. Som sagt fjern blader og torner som står i vann. Fyll vasen med iskaldt vann og rosenæring, eller du kan lage din egen: noen dråper sitron, 1/2-1ts klorin og 1 ts sukker som blandes oppi vasen. Jeg pleier å sitte dem kaldt om natten, men vis det er for varmt om dagen kan du putte et par isbiter oppi vannet. Ellers pleier jeg å bytte vannet ofte og lage ny næring og snitte rosene igjen når snittet begynner å bli brunt, og fjerne brune roseblader når de dukker opp, da dette er en sykdom som spres til slutt til hele blomsten vis de ikke fjernes.Håper dette var noen nyttige tips, jeg pleier å ha mine roser i 2 uker+ 🙂

    9. Ikke lunket vann! Det skal være varmt vann som du setter rosene opp i! Ca 55 grader ☺️ Kjæresten og moren min er gartnere, så lært meg en del triks i disse årene.så bruker moren min sprite (brusen) opp i vannet par ganger å, når hun skifter vann på de

    10. Hei. Vi har og varmepumpe, jeg setter alltid blomstene kaldt om natten. Da holder de lengre her hos oss! Mitt tips 😉Lykke til!

    11. BlomsterFinn sa faktisk på Godmorgen Norge for noen dager siden at du kunne ha rosene ute (så sant det ikke er under 0 grader) eller i kjøleskapet om natten, for da holder de seg lengre 🙂

    12. Sett de i et kald rom eller i kjøleskapet på natta. De trenger hvile de også! Og kutt av litt av stilkene hver dag de første dagene. Lykke til 🙂

    13. Hei! Jeg opplevde det samme et par ganger og frustrajonen vokste, men så begynte jeg å sette de kaldt, altså på soverommet om kvelden/natta, og de kom seg igjen fort å står enda!! (snart 1 1/2 uke har gått og de ser helt perfekte ut)

    14. Pleier du å bytte ut rosevannet helt? Jeg bruker rom-temperert vann når jeg fyller i. Vi glemte faktisk å bytte vann til rosene våres før vi tok en 5 dagers tur til London. Men vi bytta vann når vi kom hjem og de ser bedre ut nå 🙂

    15. Mine roser pleier å holde lenger om jeg ikke bruker denne rosenæringen oppi, faktisk.
      Ellers passer jeg på og ikke ha for trang vase.
      Vet ikke om jeg har så mange tips å komme med egentlig.
      Stor forskjell på roser også synes jeg.

    16. Jeg kjøpte roser til både mamma og meg selv. Mine varte da i nesten 2 uker faktisk og hennes ikke en uke en gang. Slikt er det hver gang. Den eneste forskjellen med oss er at hun har varmepumpe og ikke jeg. Så det er det vi har komt frem til ee grunnen til at hennes varer så lite. .

    17. Det er viktig at du ordner en ren vase med vann og næringsmiddel før du skrå snitter rosene og generellt blomster, skal ikke mer enn er halvt minutt før snittet begynner å tørke og rosene ikke vil trekke vann 🙂 har ikke rosene blitt snittet i butikk, ville jeg som blomsterdekoratør snittet ihvertfall av 5 cm på stilken!! rosene vil også gjerne ha lunket til varmt vann i vasen! Snitt gjerne stilken på nytt og skift vann etter er par dager 🙂 Men det kan ha noe med varmen å gjøre også såklart, men viktig å huske at man ikke lar blomstene ligge på benken uten vann imens man ordner vase :))
      Bloggen din er inspirerende <3

    18. Ser du har fått mange tips her 🙂
      Mine tips er å ha de kjølig om natten, ikke sette de i direkte sollys og på det kjøligste stedet i rommet. Kaldt vann i stedet for lunkent. Og en ting jeg faktisk ekspredimenterte litt med en gang. Jeg heldte litt hvitvin i vasen. Sammen med vannet såklart. Alle rosene var helt fine i over 3 uker, og trengte ikke å kaste de før jeg hadde hatt de i over 1 mnd.! 🙂 Kan ha hatt superroser, men har aldri hatt en rosebukett så lenge som de som fikk litt hvitvin i vasen. 😉

    19. Sett de i kaldt vann, og kaldere om natten. Bytt vann og skjær stilkene på nytt(når de begynner å dabbe litt av) med ny blomsternæring i så har jeg opplevd at de holder seg lengre. Kjøpte tulipaner for en stund siden og da fikk jeg tips om å bruke snø i vasen hvis jeg hadde mulighet til det for da lukker porene seg og de springer ikke ut like fort.

    20. Dette virker: snitt rosene hver 3 dag, samtidig som du også bytter vann.I vannet tar du 1 ss eddik og 1 ss sukker. Varmt vann får rosene til å åpne seg,(flott for å åpne knopper,men ikke når de er utsprunget) så kaldt vann er viktig. Sett kjølig om natten. Til slutt ,etter mange snittinger, er det kun roser uten stilk som flyter i vasen/bollen. Slik kan de flyte og være fine leeeenge!!! Billige coop roser har jeg i opptil 1 mnd med denne metoden.

    21. Fra en blomsterdekoratør til en ikke-akkurat-blomsterfinn! 🙂
      Ser du har fått mange tips her, men kommer allikevel med det jeg pleier å si til mine kunder på jobb:
      Vask vasen med klor slik at den blir helt ren. Ha gjerne en liten dråpe med klor i vannet sammen med blomstene for å drepe bakteriene. Blader og torner må ikke være i vannet. Rosene bør ha godt varmt vann. Dette gjør at porene inne i stilken åpner seg, og de trekker lettere vannet helt opp til hodet. Selvfølgelig viktig med ren kniv også.
      Varmepumpe og fyring gjør at luften i huset blir tørrere, så dette kan være grunnen(men ikke nødvendigvis) Sett blomstene kaldt på natten (ikke under 4grader). Snitt gjerne på nytt hver 3-4 dag og gi nytt vann i vasen.
      Kjøper du blomster på blomsterbutikk har (de fleste tror jeg) 5 dagers garanti på blomstene. Så om blomstene dine dør før den tid, kan du reise ned å få nye. Dette har vi pga det er ferskvarer, og vi vet jo ikke kvaliteten på de før de faktisk kommer hjem til kunden. Hender det lurer seg noen dårlige parti inni mellom som følge av skade under frakt til butikken.
      Vi hadde faktisk et tilfelle for to uker siden der en kunde kom innom med roser hun hadde kjøpt som hang etter få dager. Kunden fikk nye blomster, men vi tenkte vi skulle teste litt. Snittet rosene på nytt, hadde så varmt vann vi fikk fra springen i vasen og satt rosene kaldt. De reiste seg igjen, var like fine og stod en uke til 🙂
      Ser dette ble et veldig langt innlegg, men håper tipsene kan gjør at blomstene dine står bedre! 🙂

    22. Eg eldre dame sa til meg en gang at eg skulle dyppe nederste 2-3cm av stilken i kokende vann et minutts tid…. Og så sette de oppi vasen. Og at eg ikke trengte kutte blomster fra blomsterbutikk, men “billig-blomster ” måtte kuttes😉 virket når eg testet det, og eg klarer bare holde liv i kaktuser . He he

    23. Roser skal ha varmt vann! Jeg har alltid rosene mine i varmt vann og skifter vannet en gang om dagen ca 🙂

    24. Hei! jobber i blomsterbutikk og har akkurat lurt dette. Husk at roser skal stå i kaldt vann! Ikke lunkent. Også ikke mer enn 1 liter vann (ann på hvor høye du har dem). Du gjør ellers alt riktig, men om de dør såpass fort som etter 2 dager kan grunnen være at de har vært dårlige rett og slett der de grodde opp. Noen roser som er sånn og da har du bare vært uheldig! Husk det er lov å gå ned der du kjøpte dem og be om ny bukett når de dør så fort 🙂

    25. Sett blomstene kaldt på natten, da får de hvile slik at de ikke blir “utslitt” med en gang siden det hele tiden er minimum 18 grader. Har selv varmepumpe og det hjalp meg;)

    26. Sette rosene i lunkent vann stemmer, men ta varmt vann på stilkene i ca 15 sek først. Med et par dagers mellomrom klipper du stilkene igjen 🙂 Jeg fikk roser og kjørte med de i 3 timer i glovarm bil, og de klarte seg i over 6 mnd!! 🙂 Ta veldig lite av stilken for hver gang med andre ord, ellers bli det veldig små roser tilslutt 😉

    27. Ser det er kommentert her at billige roser er dårlige (som de fra matbutikk). Jeg har opplevd det helt motsatte! Roser fra Rimi varte dobbelt så lenge som de som var mye dyrere fra blomsterbutikk.
      En ting jeg alltid gjør er å kjenne nederst på roseblomsten. Skal være fast. Hvis den er litt “løs”, velg en fast! 🙂

    28. Hadde samme problemet 😉 så kjøpte latex roser på ebay 😂 Dom er faktisk kjempefine , å ser ekte ut ☺

    29. Jeg legger merke til at det er veldig lite vann i vasen på det øverste bildet, og at det ser ut som om det er mugg på stilkene. Når det er veldig tørr luft inne, trenger roser MYE vann. Minst en tredjedel oppover stilken. Blir vannet grumsete eller muggent, er det lurt å vaske vasen med en dråpe klor som flere andre sier.
      Chrysal, den største produsenten av næring til snittblomster, anbefaler kaldt vann på roser nå. Det skal gjøre at det blir mindre bakterier i vannet fra bunnen av.
      Det følger vanligvis næring med en rosebukett, og det står på pakken hvor mye vann den skal blandes ut i. 1 liter er vanlig. Blir det for sterkt, kan ikke rosene drikke vann.
      Hva slags kniv snitter du med? Det er viktig at den er så skarp at det ikke blir hengende igjen barkfiller i snittet. Jeg foretrekker en tapetkniv med ferskt blad!
      Pia, Rimi selger Fairtrade-roser. De er dyrket på en måte som gjør rosebusken veldig sterk fra naturens side. De beste rosene jeg har hatt var slike Fairtrade-roser. Mester Grønn har dem også, de er utrolig holdbare! 🙂

    30. Hei! 🙂
      Epler avgir en gass som fremskynder aldringsprosessen til rosene, og bør derfor aldri stå i umiddelbar nærhet til blomster 🙂 Kanskje en idé å flytte litt på fruktfatet? Ellers har Mester Grønn fem dagers garanti på alle avskårne blomster, så du kan jo kjøpe der og heller bytte de hvis du er uheldig.
      Lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg