Mønster Topp Voksen


OK, dere!!
Det å tegne et godt mønster selv tar litt tid. Men ikke gi opp, for når du er ferdig har du et mønster du kan ha så lenge du ønsker. Og med ett mønster er det lett og gjøre små endringer for å skapet et helt nytt plagg.  

Dette mønsteret i seg selv er ganske enkelt, det er kun fire forskjellige deler.
Du trenger: matpapir på rull (dette får du kjøpt på daglivarebutikk til rundt 10 kroner), og noe å tegne med. Når man skal lage voksenklær så må du nok teipe sammen to eller tre lengder for å få plass, men det forstår du. 

Alltid når du skal tegne et mønter som skal være symetrisk på begge sider så legger du arket ditt dobbelt. Når du har tegnet og så klipper ut så får du et symetrisk mønster. 

FREMSIDE BUE:

Start med å tegne buen som skal være en del av ringen rundt halsen. Her blir det nok litt “prøv og feil” da det er vanskelig for meg og gi et eksakt mål siden vi alle er så forskjellige. Prøv å tegne en halvbue slik bildet over viser, klipp ut og legg den mot halsen din, eller brystet kanskje. Endene skal havne midt opp på skuldrene. Når du gjør dette så ser du fort om du har tegnet en for bred bue som havner langt ut på skuldrene, eller en for liten bue. 

Det eneste målet jeg har er at bredden på buen min er 6 cm hele veien. Jeg har da tegnet den indre buen først, målt opp noen punkter 6 cm ned fra den slik at buen under blir parallell.  Så har jeg lagt til en cm på den ene enden slik at jeg har plass til å overlappe og feste delene i hverandre helt til slutt. Dette skjønner dere når dere har kommet så langt. 

BAKSIDE BUE:

Når du først har fått fremside bue til å passe deg, er baksiden enkel. Ende skal være på de samme punktene, slik dere ser på den midtre tegningen under. Men baksiden skal ikke være like utringet, så i stedet for å fortsette i samme mønster svinger du den litt slakker av. Legg til en cm på motsatt siden av fremstykket.  

Endene må være litt skå, ikke mye, men litt. Dette er for at stoffet skal falle naturlig over skuldrene siden vi er litt skrå fra hals og ned til armene. Lim de gjerne sammen og se om de passer, eller om du bør gjøre noen små endringer. 

HOVEDSTYKKE FORAN:

Det å tegne kun en side, legge papiret dobbelt, for så å klippe ut og få et symetrisk mønster gjelder her også. 

Du tar utgangspunkt i fremside bue. Følg den nedre buen fra midten til så langt opp du ønsker at hovedstykket foran skal starte. Så må du tegne en bue til arm. Igjen må du bare se hvordan jeg viser her, prøve og sjekke mot din egen kropp. 

Et viktig mål når du lager dette mønsteret er målet merket med grå strek og piler. Altså over brystene. Det er viktig at du får stoffet bredt nok til å rekke fra hver side av kroppen din.

(Hvis du har store bryster, vil jeg anbefale og lage hele stykket litt bredere, ved enden der ringen din starter også, for så å rynke stoffet mot halsringen når du skal sy. På den måten vil stoffet legge seg penest etter formene)

Lengen på toppen din kan du bestemme helt selv. Mål fra under armen og finn den lengen du selv ønsker. Legg til et par cm til brettekant. Streken ned fra armhulen tegner du med en liten skå utover, siden vi stort sett alle sammen er litt bredere over hoftene. Og så tegner du en svak bue inn mot midten. 

HOVEDSTYKKE BAK

Er i teorien veldig likt som fremstykket. Men siden utringningen er litt mindre på bakside bue enn fremside bue, må hovestykket bak være litt lengere. Det kan være lurt å legge stykkene på hverandre slik de skal syes sammen, så ser du hvordan må må tegne. De striplete linjene viser at bakstykket er likt som fremstykket. De grå strekene viser fremstykket. 

Bunnen bak har jeg også valgt å ha litt lengere.


Her er et bilde av mine fire deler. 


HVOR MYE STOFF?

Her må du rett og slett bare måle hvor lang toppen din er. Skal du bruke to forskjellige stoffer slik som jeg har gjort trenger du bare å måle lengden på bakstykket og fremstykket, legge til 5 cm siden stoffet kan krympe litt ved første vask. Og da vet du hvor mye stoff du trenger til hver av delene. På den hvite toppen har jeg dobbelt stoff på fremdelen, silke mot magen og blonder på utsiden. På den mønstrete toppen har jeg kun et stoff foran og et bak. Man kan også velge å bruke det samme stoffet foran som bak, og ofte er stoffer på 140 cm i bredden, slik at du får både bakstykke og fremsykke inn om du kjøper stoff som er litt lengre enn bakstykket. Husk at du kanskje må legge til noen cm til buene.

På buene så har jeg brukt å ha en stift stoff bak. Man må klippe ut 2 x fremside bue og 2 x bakside bue. Jeg har brukt bomull bak fordi det er enkelt å jobbe med samtidig som det er stivt.

Eksempel: på den hvite toppen klippet jeg ut en fremside bue og en bakside bue i hvit bomull og en frem/bakside bue i blonde. På den mønstrete toppen har jeg frem og bak i bomull og frem og bak i det mønstrete stoffet. 


Vask stoffene før du klipper ut mønster, dette fordi stoffer krymper litt ved første vask. 

OG HER FINNER DU SY-FREMGANGSMÅTEN

12 kommentarer
    1. Nok å gjøre vil jeg tro! Er bloggen fulltidsjobben din, eller er bloggen en hobby og en “bi-inntekt” om jeg kan kalle det det?

    2. Hei! Flott mønster, takk! Holde rpå å tegne nå, men et spørsmål; skal man legge til en cm ekstra når man klipper ut stoffet i forhold til mønsteret på papir? Eller er feks de 6 cm iberegna slingringsmonn for søm? (vet den cm har et navn, men husker ikke hva akkurat nå) :p

    3. Da er mønsteret tegnet, spendt på om den blir “riktig” . Det blir ikke sying i dag, må vente på at stoffet tørker etter vask 😊

    4. Skal prøve det på 🙂
      Eg tenkte og prøve og tegne ett barnebukse mønster også som du har og til meg selv, men sliter litt med målene til meg selv?!
      Blir enten sying før jobb i morgen (jobber sent) eller onsdags kveld for da jobber mannen overtid og eg har huset for meg selv etter at lille jenten har sovnet 🙂
      Har aldri prøvd og stryke ett stoff tørt, svak varme da ?

    5. Hege H: Så bra 🙂

      Tja, det er jo de samme prinsippene, bare at du har veldig mye lengre bein 😉 Kanskje blir det enklere å tenke hvordan det skal bli etter du har sydd barnebuksa 🙂

      Spørs hvilket stoff du har egentlig, men naturstoffer tåler svært høy varme, lim og bomull for eksempel, og stoffer som tåler mindre varme tørker også raskere 🙂 Du kan stryke våte plagg på samme måte som tørre 🙂

    6. Du, hei igjen du, et spørsmål til. Jeg vet alle er forskjellig størrelse osv, men sånn ca hvor langt og bredt ble mønsteret ditt? Lurer på om jeg har overdimensjonert en del, og har ingen som kan hjelpe meg og teipe på meg mønsteret før jeg skal kjøpe stoff 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg