DIY julekalender #11 Blomsterpotte/lyslykt

6. Desember

Dagens DIY er kanskje ikke den som treffer flest siden den krever litt mer å lage, men jeg kom over ett bilde da jeg søkte på DIY, ett bilde av slike blomstervaser på veggen. Jeg falt pladask for dem og bestemte meg for at dette var noe jeg måtte lage. Jeg fant telysglass på montér, 30,- stykk. De var pyntet litt med stålstråd, et hjerte og et bånd som jeg fjernet. 

Det du trenger:

  • en planke og en sag til å kutte opp planken. 
  • lærreim/ eller en annen reim om det er ønskelig, hyssing for eks. 
  • borr
  • glass”krukker”

Jeg fant en gammel grå planke i låven. Og kappet opp i 3 kvadrater. 

Jeg vridde hodet mitt rundt i går kveld, jeg tenkte på om jeg kunne ha en lærrein som jeg ikke brukte. Jeg tenkte  etter om jeg hadde en veske eller ett belte, men så slo det meg at jeg har vært hestejente i 12 år. Så jeg løp ut i låven for å se om jeg hadde en lærreim av et slag som jeg ikke brukte. Og ja, en gammel brun tøyle var og finne, helt perfekt! 

Jeg er helt sikker på at man klarer å finne en leireim ett sted, men akkurat hvor vet jeg ikke. Så om du har lyst til å lage slike kan man så klart bruke noe annet enn en lærreim. Hyssing foreksempel er jo veldig fint, og mye lettere å lage hull til. Hadde jeg brukt hyssing hadde jeg tredd hver tråd i mellom hver hull og lag en knute, enten bak så endene ikke syntes eller foran med en sløyte på. 

Til lærreima måtte jeg ha to avlange hull. Dermed borret jeg tre hull ved siden av hverandre og rikket borret litt frem og tilbake i hvert hull slik at det åpnet seg i mellom hverandre til ett hull.

Når jeg var ferdig med den første, brukte jeg innmaten til en kulepenn til å markere hvor hullet på de to andre skulle bli ved å legge plankene over hverandre og tegne ned i hullene. 

Når hullene var laget fylte jeg de med superlim og trykte lærreimen ned i hulle til den var jevn med baksiden. Jeg tilpasset lengen ved å sette glasset slik det skulle stå, stramme til reimen og klipte av den for lange enden med en avbiter. 
Det er mye jeg elsker ved å være sammen med BT, og det at han har alt av verktøy er jammen meg en av dem! Haha.. Siden han har så mye verktøy kan jeg lage akkurat det som passer meg fordi jeg har alle nødvenigheter til hjelp.  

Til slutt hamret jeg fast en liten spiker rett over linjen til lærreimen (midt på) og festet de til veggen. 

Bildet jeg kom over på Google.no da jeg søkte på “DIY” var disse beholderene vist frem med blomster i. Noe også mine er i dag. 

Det morsomme er jo at man kan bruke de som lyslykter også når blomstene visner ^^,

Tiden jeg brukte på å lage disse tre blomsterpottene/lyslyktene var 1 time. Det var ikke vanskelig, men som sagt gjør riktig verktøy det meste av jobben. 

Ingenting er umulig, bare man tørr og prøve 🙂 

#skolisdiy

Se alle DIY-julekalender-innlegg HER

17 kommentarer
    1. Så utrulig tøft! Gleder meg til kalenderen din hver dag, og dette var det desidert kuleste til nå 😍😍

    2. Jeg begynte å lese bloggen din for en måned siden da eksamensperioden startet for fullt, og har siden vært en fast leser. Så søte tvillinger og SÅ UTROLIG kreativ da. Omringet av bøker, notater, skriving, lesing og eksamener er dette definert dagens høydepunkt – å lese bloggen din og bli inspirert til tusen! Stå på og aldri slutt å blogge 😀

    3. Hei, jeg elsker virkelig bloggen din!
      Jeg blir også veldig inspirert over hvordan du gjør ting, og alle de kreative tingene du lager, klea du syr og alt! Du er virkelig en super mamma! Skulle ønske jeg hadde like mye energi som du har! Stå på og håper du får en kjempe fin jul! 😀

    4. Så utrolig fine krukker/telysholdere! Men to spørsmål;
      1) Hvordan sikrer du deg at ikke glassene smetter gjenom/ramler ned?
      2) Vet du hvor man kan få tak i sånne fine planker hvis man har hybel og ikke fjøs? =p
      Elsker julekalenderen din!

    5. Hei 🙂 hvor har du kjøpt glassene? 🙂 liker veldig godt å lese bloggen din 🙂 klager ikke om det kommer flere diy tips på bloggen din i nærmeste fremtid 🙂 du er utrolig flink! 0 ettersom at jeg lever på et studentbudsjett så er det veldig greit med tips til hva som kan gjøres selv 😉 ha en fin dag 🙂

    6. Anonym: Hei, De kjøpte jeg på monter. Det blir mange DIY-innlegg i desember 😀 Tusen takk for en hyggelig tilbakemelding.
      Er ikke bare lommeboka som gjør det fint å lage ting selv 😀 Det blir jo så mye mer personlig <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg