Tyllskjørt – hvordan sy

Den største gleden ved å sy er kanskje nettopp det at jeg kan være en inspirasjon til andre mødre der ute som gjerne ønsker å sy, men som ikke har noen erfaring med det. Selv var jeg der for bare litt over ett år siden, jeg hadde ikke sydd et plagg før i mitt liv, og i dag har jeg designet en barnekolleksjon som kommer for salg til våren. Det jeg mener å si er at ingenting er umulig, det vanskeligste med å sy et barneplagg er å finne frem symaskinen. Jeg håper derfor at jeg kan få mange til å forstå hvor gøy og lett det er å sy om man bare tørr og prøve. 

I dag skal jeg vise dere hvordan man kan sy et tyllskjørt, det finnes mange metoder, det finnes til og med metoder hvor du slipper å bruke en eneste nål eller tråd, det er bare å søke opp på youtube. 
Jeg har laget meg min egen versjon, jeg kan love at dette er noe dere klarer alle sammen om dere tørr og prøve.

Dette trenger du:

  • en stripe med stoff (hvis lengden på stoffet er over en meter trenger du ikke kjøpe mer enn 30 cm). Enten bomull som jeg har brukt eller sateng er veldig fint sammen med tyll
  • tyll. Jeg kjøpte en pakke med to gardinhøyder av tyll på IKEA til 29,- Hvis tyllen skal kjøpet på for eks: stoff og stil og lengden på stoffet er 140cm trenger du 1m til 1,5 m etter som hvilke størrelse barnet har. Jeg brukte ca 1 meter til mine ett åringer og jentene kan vokse lenge i skjørtene
  • silkebånd
  • strik – sikkerhetsnål

Let’s start:

  

1. Det aller første du gjør er å klippe opp stoffet som skal være øverst på skjørtet. Mål gjerne omkretsen på barnets liv og gang lengden med 2, trenger ikke fullt så mye, men pass i hvertfall på et lengen blir lengre enn omkretsen av livet på barnet. Høyen bestemmer du selv, vil du ha 10 cm med stoff i livet før tyllen starter ganger du 10 cm med 2, dette er fordi du skal legge stoffet dobbelt slik at det blir 10 cm på hver side. Min stoffbil på bilde nr 1. er 80 cm x 20 cm

2. Bilde nr 2. viser hvordan stoffdelen blir når den er brettet slik den skal, men først hopper vi til nr 3. 

3. Legg stoffdelen rettmot rett slik at de to kortsidene treffer hverandre og sy de sammen (da blir sømmen på vrangsiden av stoffet). En rett søm og en sikksakksøm på utsiden slik at stoffet ikke rakner om du ikke har overlock-maskin. 

4. Vreng stoffet slik at retten kommer ut og brett langsiden midt på hele veien rundt slik at du ikke ser vrangsiden av stoffet. Stryk over slik at stoffet holder seg slik du har brettet det.

5. merk stoffet på midten av fremsiden, enten ved å lage en strykestrek eller ved å sette på en nål. Midten av fremsiden er da på motsatt side av der sømmen er. Du finner den fort vet å legget stoffet flatt med sømmen til den ene kanten, da blir midten på fremsiden den andre kanten. Legg siklebåndet en halv cm ned fra kanten av stoffet fra midten foran, men la det henge en 30 cm med bånd som skal brukes til slufsen senere. Start med å sy langs kanten av silkebåndet, men hopp over den første cm fra midten og sy til du er en cm fra midten igjen slik at det står ca to cm åpent ved miden (se bilde nr 6).

6. Bilde her viser hvordan silkebåndet er sydd på langs begge kanter av båndet med en åpning på et par cm ved midten foran. 

7. Legg stoffdelen som på bildet og mål hvor lang den er. Min er 40 cm. Noter ned dette om du ikke husker det. 

8. Fest en sikkerhetsnål på strikken din og tre strikken inn i stoffet mellom de to sømmene du har sydd fast siklebåndet med. Stram til ønsket livstørrelse og knyt eller sy fast strikken så den holder seg i den ønskede størrelsen.

9. Jeg knøt strikken som dere ser på bildet, og klippet så av endene.

10. Viser det ferdige resultatet av stoffdelen i livet 

Tylldelen:

11. Brett ned stoffet over stoffet igjen den lengden du ønsker på skjørtet. Eks, om du ønsker at tylldelen skal være 30 cm, bretter du enden 30 cm ned på stoffet slik at stoffet ligger dobbelt og klipper langs kanten.

12. Neste del gjør du det samme, men lager en litt smalere remse. 

13. Tid for å lage rynkekant. Ta en av stoffdelene og brett den slik at den ene siden blir ca 3 cm lengre enn den andre. Sett symaskinen på rettsøm med sømlengde 4. Sy en cm inn fra brettekanten RETT frem uten å festet tråden ved å sy frem og tilbake ved endene. 

14. dra i den ene tråden fra sømmen på hver side for å rynke stoffet. 

15. Nå får du bruk for målet du tok på punkt 7. Gang målet med to, så får du omkretsen og lengden på tylldelen. Eks mitt mål på nr 7 var 40 cm, da skal jeg rynke tyllremsene til 40 x 2 = 80 cm. 

16. Knyt trådene fra rynkesømmen i endene når du har målt opp riktig lengde – dette er for at stoffet ikke skal rynke seg opp igjen

17. Legg tylldelen rette mot rette (rettsiden er den siden som har kortest tyll del) og sy sammen, gjerne to sømmer så du er sikker på at sømmen holder (husk å still sømlengden tilbake på 2, når du er ferdig med rynkesømmen)

18. Bildet viser at den korteste tylldelen ligger under. Da får vi sømmen på vrangsiden

19. finklipp sømmen langs kanten slik at du slipper unødvendig med stoff i sømmen. 

20. Når du har gjort dette med begge remsene skal hver tylldel se ut som på bilde nr 20.

21. Nå gjelder det å holde tunga rett i munnen så tyllskjørtet blir monter riktig. Den første remsen du skal legge over beina dine er den smaleste av tyllremsene du klippet opp, du skal legge den slik at den korteste tyllsiden peker ned mot gulvet og sømmen opp mot taket. Legg så den bredeste tyllremsen oppå på samme måte – sømmet opp mot taket, og sømmen på begge tylldele skal ligge over hverandre. 

22. Legg stoffdelen til livet opp i sirkelen på tylldelene med slikebåndet mot gulvet og vrangsiden mot deg/taket. Legg sømmen på livdelen mot sømmen på tylldelene, fest stoff og tyll sammen med en nål ved sømmen, gå til motsatt side (midt foran) og fest en nål her, fest så en nål på hver side eller bruk så mange nåler du føler du trenger for å feste tylldelene med livdelen. Pass på at tyllremsene ligger godt over kanten på livdelen slik at du får sydd fast uten “hull”.

23. Start med å sy langs stoffdelen slik at tylldelen festes med stoffet. Tilpass og sy hele veien rundt først rett søm så en sikksakk-søm på utsiden for best hold. 

24. finklipp sømkanten

Vreng skjørtet og tada du er ferdig, det eneste som gjennstår er å knyte en slufse på silkebåndet og klippe snorende som henger ned, gjerne skrått og ta en lighter så vidt bort på endene for å smelte kanten så de ikke rakner. 

16 kommentarer
    1. Hei!
      Vil gjerne sy, men har det problemet at når ej først leita fram symaskina så veit ikkje ej ka ej ska stille den inn på. På mi maskin er de 2 skruknotter og en “volumbryter” rett over nåla. Det skal vere ei grei å enkel maskin. Men skjønner ikkje noko av innstillingane. Så når ej syr blir ikkjebde bra. Kunna ikkje laga eit innlegg om innstillingane på maskina da ?

    2. Hei!
      Så fint du la ut innlegg om dette 🙂
      Jeg har sydd bukser fra mønster og fremgangsmåte fra et tidligere innlegg på bloggen din. Nå kunne jeg tenkt meg å prøve meg på en haremsbukse. Hvordan er det mønsteret på ei slik haremsbukse ift buksa?
      Framgangsmåten regner jeg med er den samme siden det er bukse 🙂
      Får pakken fra stoff&stil i morgen med mye nytt stoff 🙂
      Ha en fin søndag 🙂
      Du inspirerer 🙂

    3. Hei! Først må jeg si at jeg elsker bloggen din! Så inspirerende!! Så Lurte jeg på om du kunne lage et innlegg om hvordan man kan sy om sie egne klær slik at man ikke trenger å kjøpe nytt tøy hele tiden, eller omdu vet om et bra sted der man finner slike tips?

    4. Så flink du er! Har symaskin, men kan ikkje heilt med den så sku virkelig ønska eg va så flinke så deg. Meget imponert 🙂

    5. Så flink du er 🙂 Har selv lyst til å bynne å lære meg å sy. Tenkte å prøve meg på kjolen du har i headeren, men skjønner ikke oppskriften helt. Kan du lage “steg for steg video/fremgangsmåte” på den kjolen?

    6. De ble nydelige : )
      Du er så utrolig flink med symaskina! 😀
      Jeg venter en gutt, så jeg har for det meste sydd bukser, smekker og babyrede 🙂

    7. Hei,
      Jeg har børstet støvet av min flotte symaskin – vanligvis brukes den kun til å reparere ting eller å sy “grovere” ting som båtutstyr osv., men etter jeg fant bloggen din har jeg så lyst å prøve meg på barneklær. Jeg har bare gutter… Har du lagt ut noe diy på gutteklær? Hvis ikke – kan du gjøre det? Hadde vært så gøy med litt av det og så kanskje jeg kommer igang jeg og:) flott blogg forresten!

    8. Guri hvor flink du er! De var kjempefine! Men skal nok ikke begi meg ut på dette selv. Koselig å lese bloggen din! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg