Til kjære Christine’s datter.

Etter sist tegneinnlegg fikk jeg noen spørsmål om jeg kunne fortelle litt om hvilke blyanter jeg bruker, og litt om tegning generelt. Så derfor tenkte jeg at jeg kunne fortelle litt om det.

På tirsdagen begynte BT og spa opp kloakken for hånd her ved feriehuset. Jeg skulle gjerne hjulpet han, men det var rett og slett ikke mulig, jeg brakk meg to meter på avstand. Haha! Så jeg satte meg inn og startet på en tegning.

Jeg vet jeg har en fast leser om kommer til å bli sjeleglad når hun oppdager dette innlegget. For jeg har nemlig tegnet datteren hennes som snart fyller to år. Jeg ble litt rørt av hennes historie om datteren som har leddgikt og at hun veldig gjerne ønsket å få datteren tegnet.

 

Origanalbilde ved siden av originalbildet jeg har gjort svart-hvitt.

Tegning igangsatt

Resultat av 6 timers arbeid

Først får jeg vel starte med å si at jeg egentlig ikke kan noe om tegning. Jeg har aldri gått noen kurs eller lært om teknikker og lignende. Jeg har tegnet fordi jeg synes det er gøy. Så jeg ser jo det at jeg har mange svakheter, men det er ikke det som er viktig. Det som betyr noe er at det faktisk blir lagt tid og kjærlighet i noe som er mer verdt enn et fotografi man printer ut.

Jeg kan bruke alt av blyanter egentlig, men jeg har en forkjærlighet for de myke, så jeg bruker desidert mest B2 til B4. Jeg synes disse er lett å jobbe med når jeg skal skyggelegge eller få frem tydelige mørke streker som ved øynene. Skal jeg ha noen mindre detaljer bruker jeg hardere blyanter H eller HB.

Hvis jeg skal komme med mine råd som kun stammer fra flere år med selvlæring så må det være:

 

  1. Skal du tegnet etter et fotografi, gjør du det lettere for deg selv om du gjør bilde du skal se på sort-hvitt, da er det lettere å definere skyggene i riktig tone siden du selv tegner i sort-hvitt.
     
  2. Tegn alltid en skisse før du begynner å fylle inn med blyanten. Start alltid slik at du kan tegne deg nedover/sidelengs uten at du må legge hånden din over det du allerede har tegnet. Da drar du bare ut strekene dine, og gir et dårlig resultat.
     
  3. Tenk aldri at et portrett består av streker. Det er kun tydelige streker ved øynene, neseborene, i mellom leppene og hår. Alt annet er skygger. Eks, leppene har ikke en tydelig strek i ytterkantene, huden er bare mørkere. Så pass på å ikke ramme inn ved å tegne harde streker.
     
  4. Tegn alltid svakt og legg på mer og mer farge når du er fornøyd med streken, da slipper du å viskle.
     
  5. Partier som skal være helt lyse kan du bruke viskelet til å fremheve lyset når tegningen er ferig. 

 

 

 

 

 

32 kommentarer
    1. Fy søren altså, du er så flink! Hadde jeg bare hatt ditt talent 🙂 Noe inspirasjon har jeg i hvert fall fått av deg; jeg har nemlig begynt å lære meg å sy! 🙂 Jeg har ikke symaskin selv, men det er fast hver gang mamma er på besøk eller omvendt 😉 Til nå har jeg sydd en bukse til datteren min ut av en gammel genser jeg hadde, og et “rynkeskjørt” av en stoffbit 🙂 Jeg har virkelig fått blod på tann angående den syingen altså, så håper du vil legge ut flere prosjekter etterhvert som du gjør dem =)
      ♥ Lizbethosnes.com

    2. Så utrolig snilt av deg 🙂 Tenker hun setter veldig stor pris på det !!
      Trist at datteren sliter med leddgikt, har selv en venninne som gjør det ! – vi skulle alle vært like frisk å rask <3 vist du, mamman til jenta på tegningen ser dette, så er mitt eneste tips til deg å søke opp forever living Aloe vera mot leddgikt på google... Se hva du finner 🙂 Det kan også brukes på barn og det er overhode ikke farlig.. Venninna mi har gått 3 mnd uten aktiv leddgikt nå - og hun har hatt det siden hun var barn..
      Flott tegning 🙂

    3. Tusen tusen takk <3 jeg er mamman til den vakre jenta 🙂 setter så utrolig pris på dette 🙂
      Tusen takk for tipset, det skal jeg sjekke 🙂

    4. Wow ! Den var utrolig fin !
      Og du er virkelig et fantastisk menneske som gleder andre på denne måten ♥ ser såååå opp til deg..

    5. Du er flink og sånn, men det er synd du forsøker å gjøre alle barne-bildene så pene. Selv tegner du lange, tykke øyevipper og klare øyne, når man tydelig ser på bildet at det ikke er tilfellet. Foreldre vil ikke ha et retursjert barn, de vil ha SITT barn.

    6. Du er så bra menneske Stine:) nydelig tegning! Tegner selv, men det har gått en liten stund siden siste tegning. Du har meg på Fjaseboka, så du må gjerne ta en titt på albumet “my art” hvis du vil. Nå ble jeg hvertfall inspirert til å tegne mine små. TUSEN TAKK:D hihi

    7. Alva: Man vil jo ikke akkurat ha en stygg avtegning heller. Jeg har virkelig ingen problemer med å se likheten fra originalbildet og tegningen, at øynene er klarere og vippene lengre på tegningen gjør jo ikke SÅ mye forskjell at det ser ut som en annen unge! Der har nok ansiktsform blant annet, og andre trekk, mye mer å si 🙂
      Vil bare legge til at du virkelig er helt utrolig flink med tegning! Er det noe du ikke mestrer liksom? Hehe 🙂

    8. Åh, er så gøy å tegne! Jeg gjør det dessverre altfor sjelden, så jeg er helt ute av trening. Er som du, selvlært, bare tegnet fordi jeg liker det.

    9. Du er så flink! Leser bloggen din Vær eneste dag, ofte lurer jeg på om det er noe du ikke klarer 🙂 du er så flink til alt 😀 å du har verdens fineste jenter 😀

    10. Jeg er mamman til den jenta 🙂 jeg har ikke blogg.jeg syns tegningen var perfekt 🙂 super fin :).jeg sendte deg en mld på fb Stine 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg