SYKDOMMEN

Dager kommer og dager går, noen dager føler vi at vi kan mestre alt, andre dagen føles alt umulig. Noen dager kan vi ta ut på en løpetur på 1 mil, mens andre dager skjelver beinene bare av å reise seg. Det er bare et helt vanlig menneske jeg beskriver. 

For alt avhenger av dagsformen. Det er så mye som kan påvirke den, og noen ganger blir vi skutt med en pil av en sykdom vi vandret forbi uten å registrere den. Jeg snakker i dag om de forbigående sykdommene som ikke ikke er mer alvorlig enn at man trur at ingen har det verre enn seg selv akkurat når sykdommen pågår i egen kropp. 

Man har ikke tid til å være syk, og når sykdom tar over kroppen føler vi oss så forferdelig. Det er rett og slett vondt å være syk, men alikevel så trur jeg de fleste av oss sitter igjen med gode minner fra da vi stadig var syke i barndommen. Og er ikke det rart? 
Nei det er jo egentlig ikke det. For dagene som et lite barn renner bort på barnehager og skoler. De fleste barn er på “jobb” lengre enn sine voksne foreldre, og da det endelig er tid for hjemturen tar det ikke lange tiden før sengen og natten melder sin ankomst.
Nettopp derfor trur jeg sykedagene fra barndommmen sitter igjen som mange gode minner hos meg selv. Det var de få dagene i året hvor jeg fikk være med en av mine foreldre helt alene, en hel dag. Det var ingenting annet som var viktig for dem å få gjort, de maset ikke på meg om å rydde rommet eller finne på noe å gjøre. Det var de dagene jeg kunne ligge på sofen med hodet i fanget på mamma eller pappa, det var de dagene jeg ble strøket på hele dagen og kunne drikke cola og spise kjeks selv om det ikke var lørdag. Det var de dagene jeg kunne velge akkurat hvilken film jeg ville se. Det var de dagene jeg følte meg elsket av verdens beste foreldre. Ingen krangling, ikke en gang med søster. Bare kjærlighet, gode ord og omsorg. 

Og det er akkurat slik det skal være for et barn når det er sykt. Kanskje er det nettopp derfor vi trenger å være litt syke. For at vi ikke skal glemme den viktige omsorgen ovenfor hverandre. Det er så fort gjort å glemme å gi det lille ekstra til de vi er glad i når vi lever i en så hektisk hverdag, vi er slitene og når vi legger hodet på puten for natten blir vi liggende å tenke på all den unødvendige kjeftingen vi sto for den dagen. De dagene med sykdom er det som hele verden bare stopper opp for et øyeblikk, og det trengre vi, alle som en. Bare det å legge vekk jobb og skole, la kroppene våre hente seg inn igjen slik at vi skal kunne makte en ny runde med livet før vi igjen blir truffet av en sykdom og må legge oss ned igjen. 

I dag har jeg for første gang siden jeg ble mamma kjent på hvordan det er å være forelderen som er syk, å sitte ved frokostbordet med mine to små å gråte fordi jeg viste at jeg ikke kunne klare å være mamma i dag, mens kaldsvetten spredte seg og synet begynte å forsvinne. Da kjenner jeg at jeg savner å være et barn, for når man er den voksene er det ingen som lager maten eller holder håret når man ligger med hodet ned i doskålen. Jeg husker godt jeg sendte en melding til mamma da jeg kastet opp hver dag i 9 svangersakapsuker og fortalte at jeg savnet å ha mamma som kunne holde håret og tørke opp etter meg da jeg ikke nådde frem til toalettet før hele frokosten kom opp igjen. 

Takk og lov har jeg alikevel et godt støtteaparat i familien, og da svigermor kom å hentet jentene våre kjente jeg tårene på nytt presset seg på i ren takknemlighet. 
Jeg viste at jeg kom til å få et sterkt migreneanfall da synet forsvant siden jeg har hatt denne sykdommen i mange år. Jeg viste også at når jeg får et anfall så blir jeg et apatisk menneske så må ligge i en seng uten lyder og lys til jeg begynner å kaste opp og bli bra igjen. Smerten er enorm, men siden jeg vet at den går over etter noen timer plager det meg egentlig ikke stort. Litt sykdom må vi jo igjennom, og så lite syk jeg er føler jeg meg veldig heldig.

Så grip dagene med sykdom, husk at det blir dager du kommer til å huske bedre enn mange av dine andre dager. 

Da jeg endelig kom meg opp av sengen laget jeg meg en himmelsk frokost, bare fordi jeg syntes jeg fortjente det. Og mens jeg spiste så jeg ferdig filmen “The Help” / “barnepiken” som jeg startet på i går. Den finnes på netfix for dere som har det og ikke har sett den. Fantastisk fin, jeg gråt meg igjennom hele! Haha. 

Ha en fin dag 🙂

36 kommentarer
    1. Jeg sliter også med migrene annfall, men har dem heldigvis ikke så ofte. For meg er det det verste som finnes, og jeg kjenner jeg bare får panikk når jeg får flimmer forran øya, sånn at synet blir borte. Da vet jeg liksom at dagen er ødelagt, og at hodet kommer til å verke, mer enn noe annet.
      God bedring <3

    2. Du så ikke helt pigg ut nei. Du får ha riktig god bedring 🙂 Vet alt om hvordan det er å være syk, og ikke kunne kontrollere det selv. Har en kronisk sykdom som jeg bare må leve med, er ingen behandling mot det, og det må jeg innrømme at suger. Jeg kan gå rundt å ha vondt som bare fy, men ingen ser det, fordi man som regel klistrer på seg et smil. Sleng beina på bordet med god samvittighet! Alle, ihvertfall jeg, vet hvor god mor du er :)) Regner med at samvittigheten sikkert sniker seg innpå etter hvert, så skyv den bort:)

    3. Sliter med slike migreneanfall je og,og det værste er når man får slik flimmer foran øya så en mister synet,og det er ikke akk noe godt: s men det som ha hjulpet meg er etter je var hos øyelegen så fikk je linser som får øya mine til og slappe mere av,så etter det har det nesten blitt helt borte:) hatt kanskje ett anfall på 2 mnd,og før kom det i hytt og pine og man bare gleda seg til at det bare skulle gå bort: p

    4. Hei:) kjenner jg får tårer i øynene når jeg leser det du skriver. Er så sant at man husker de sykedagene når man var barn. God bedring til deg:)

    5. Huff, det er ikke godt med migreneanfall. Jeg har også migrene, og har ukentlige anfall, i tillegg til en kronisk “hverdagshodepine”, og ser meg selv i blikket ditt på det nederste bildet. Skjønner godt det kan være tøft når du har to små som er avhengige av mamman sin, frisk og rask! Du er heldig som har en så flott svigermor som kan hjelpe til <3 God bedring 🙂

    6. Vi trenger være syke, for å sette pris på å være friske. Er tøft med sykdom, og heldigvis! Ellers hadde vi vel foretrukket det. God bedring til deg;) Hils de skjønne små:)

    7. Uff da 🙁 Det hørtes ikke noe særlig ut! 🙁 Jeg hadde barnemigrene da jeg var yngre, men har heldigvis vokst av meg mesteparten. Nå er det veldig sjelden jeg får migerne, og “anfallene” er heldigvis milde 🙂 Jeg kaster ikke opp lenger og 1 g paracet tar det værste på 30 min 🙂
      God bedring til deg! Håper det er over nå 🙂

    8. Jeg har selv hatt migrene siden jeg var 4 år, og er nå 20. Jeg har det på samme måte som deg, ligger halvdød til jeg kaster opp, da blir jeg på.bedringens vei 🙂 Jeg har angst for å kaste opp, men den oppkasten med migrene kan ikke beskrives! Kjenne trykke lette og blir nesten bedre på sekundet!
      Du har lov å være dårlig du også, alle har det 🙂

    9. Charlotte: ja, slik er det for meg også. Blir lykkelig når oppkastet melder sin ankomst for da vet jeg at det blir bedre ^^, skikkelig dritt når det står på. Uff

    10. Du må være et av de mest fantastiske mennesket jeg vet om! Jeg har hentet så mye inspirasjon hos deg, av det du gjør, hvordan du løser ting og hvor sterk du er. De skjønne og vakre jentene dine er heldige som har deg til mamma<3 Masse god bedring!

    11. eg får migrene anfall på akkurat samme måte så deg! miste syne heilt på venstre auga åsså halveis på høyre auga, såvne i 4-5 timar, kaste opp men då blir eg heilt fin igjen, akkurat som eg aldri va sjuke! E heilt forferdelig å føla seg så hjelpaslause, vertfall me små ungar i nærheten..

    12. For et fint og positivt innlegg om sykdom! Liker at du vrir om alt negativt til positivt, skulle ønske alle kunne tenke slik 🙂
      God bedring!

    13. Takk! Jeg har en kronisk sykdom og kjenner på dette med barn og sykdom. Føler jeg aldri strekker til. Men takk for at du skriver innlegget som du gjør 😊 håper at formen din er kommet seg betraktelig 💜

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg