Hjemmelagde LYSLENKER

For en stund siden kom jeg over en blogg hvor ei dame hadde laget hjemmelagde lyslenker, jeg skummet meg igjennom og skjønte at det var langt lettere å lage enn jeg hadde trudd, og resultatet ble like fint som de man får kjøpt. 

Jeg har lett land og strand rundt etter en enkel lyslenke som er hvit, vi hadde en, men den virket så klart ikke, og resten av lenkene vi har er jo til juletreet og har derfor valgt de i farge mørk grønn. Men jeg klarte ikke la være å starte på prosjektet, så derfor viser jeg frem med de grønne lyslenkene til juletreet vårt så får jeg håpe jeg får bestilt hvite på nettet til barnerommet er ferdig. 

Disse lyslenkene har jo bare blitt såå populære, jeg synes snart jeg ser de i alle hjem. Derfor tenkte jeg å dele med dere hvordan de lages, det er veldig enkelt, men ganske klissete 😉

Det du trenger:

  • vannballonger
  • garn i ønsket farge
  • tapetlim/trelim
  • matolje

Bland limet sammen med litt vann i en bolle for få lime tynnet ut (eks: 2/3 lim og 1/3 vann)
Blås opp vannballongene til ønsket størrelse.
Klipp opp noen snorer (jeg brukte ca 1 meter lange snorer, syntes det var greit å jobbe med), bruker du et litt tykt garn kan du gjerne dele opp hver tråd slik at tråden blir tynnere :

Legg trådene opp i limblandingen, ikke for mange av gangen da de fort kan tulle seg inn i hverandre. Sørg for at alle trådene får trekt limet over alt.

Smør en vannballong inn i matoljen med hendene, oljen hindrer trådene å lime seg fast i selve ballongen, trekk opp en tråd fra limbadet og dra av det overflødige limet med fingrene, så surrer du trådene rundt og rundt på ballongene i de retningene du ønsker. Fortsett å surre til du er fornøyd med tettheten og legg/heng de til tørk. La ballongene få tørke i ca et døgn. 

Stikk så hull på ballongen med en nål og dra ballongen ut. Rett ut kulen om den deformeres litt når ballongen fjernes ved å stikke inn en penn eller noe annet tynt og dytt ut til rund kule igjen. Så trer du de på en lysrekke og fester de ved å tre en sytrå imellom kulen og knyter den over ledingen til lysene.  

Så er de klare til å henges opp der du ønsker det. 🙂

Hva synes dere om disse hjemmelagde lyslenkene ? 

45 kommentarer

Siste innlegg