Enkle MAT-TIPS!

Det med mat til barna er noe jeg er veldig opptatt av, og ingen ting er så gøy som å eksprimentere litt. Jeg tenkte å dele tre små tips med dere i dag, som jeg selv er veldig glad i å lage til jentene mine. 

Druesnacks 

Druesnacks er veldig enkelt å lage, det er bare å kuttte opp druer slik at barna ikke kan sette de i halsen og legge de i fryseren. Når de er ferdig fryst kan de serveres, kjempe godt for småtasser som holder på å få tenner, de kalde druene kjøler ned de såre gommene samtidig som det er sunt og godt. 
Man kan også legge de fryste druene i et fruktnett for de aller minste som ikke er vandt med biter. Da holder de fruktnettet og sutter på delen med druer inni.  

Bananpannekaker

Som et mellommåltid eller en liten dessert er det ikke noe som er så lett å diske sammen som babanpannekaker. Bruk en banan og ett egg. Misk det sammen med en stavmikser og stek det i en panne med smør. For å lage de mer spennede kan du bruke peppekakefigurer til å trykke ut morsomme ting. Serveres når de har blitt lunkene. 

Smoothie

Siste som må være med er så klart en smoothie. Det er jo så godt, i tillegg til at man får i seg mye godt for kroppen. Denne smoothien er laget av en boks kokosmelk (ikke lett versjon), en banan, frossene bringebær og bjørnebær. Men det finnes et hav av smoother man kan lage. 
Barna elsker det og vi voksene elsker det. Jeg serverer alltid smoothe i de geniale sugerørflaskene til Philips Avent, da blir det lite gris og enkelt for jentene og drikke. Men når man serverer smoothie med bær i en flaske med sugerør må man sile smoothien slik at ikke frøene blir med og tetter hele greine 🙂

Når barna er litt større kan man også lage ispinner med smoothien. Deilig deilig..

Noen som har noen andre gode tips til småretter ? 😀

34 kommentarer
    1. Kok frukt som eple eller pære og tilsett kanel. Mos med en gaffel eller foodprossessor så har man fruktpuree:)
      Jordbær/bringbær er super digg som puré på sommeren!

    2. Herlig lager mye smoothie og bananpannekaker til mine to små også som litt sånn ekstra mellom måltid. Prøver å venne de til gode matvaner så spier mye grønt og fisk, de tok det overraskende bra fra starten av <3 Fin blogg, og mye bra du skriver om

    3. Elsker at du poengterer å ikke bruke lett versjon! Barn får alt for mye lettprodukter, men vi trenger faktisk fett for å vokse og utvikles 🙂
      Ellers skal jeg absolutt prøve bananpannekaken din! Jeg er så matlei for tiden, og alt for glad i søtt…men banan er jo søt i seg selv, så den tror jeg nok blir en hit for meg 😀

    4. kunne du ikke laget en innlegg med matretter? du er virkelig flink til dette og har lyst til å lage like gode matretter til dattera mi! 🙂 hva som er godt å kombinere osv 🙂

    5. Når min minste skjønte at storesøskena fekk potetgull og han ville også ha gav jeg han corn flaks i samme sort skål og han var ca 4 år før han skjønte at han fekk noe anna😃

    6. Hei,
      Anngående smoothien, blander du bare alle ingrediensene rett i blenderen? Man trenger ikke og koke opp eller noe sånt? :p

    7. Flink til å gi barna variert mat! De blir sikkert matglade barn – og etter hvert voksne…
      Et tips til deling av druer; skjær de på langs også slik at de ikke får den “proppformen”. De er like skumle for å settes fast i halsen når de har formen selv om de er halve.
      Bananpannekaker skal jeg prøve!

    8. Tips til pannekakene: 2 egg, en stor moden banan og ca 30 gram havregryn!! 🙂 namnam, en favoritt her !!!

    9. LS: det var egentlig veldig lurt:-) jentene er veldig matglade så belønningen kommer for å være flink til å introdusere mye forskjelle. Trur nesten jeg kan si at de spiser alt. 🙂

    10. Hei, vil bare legge igjen en kommentar, og si at jeg syns du virker som en super mamma. Du har veldig spennede og flotte innlegg, selv for oss som ikke er mødre enda. Å du har virkelig et talent på å lage egene klær, matoppskrifter til de små osv. Du har to nydelige små prinsesser, og jeg ønsker dere alt godt=)
      Mvh.
      http://www.tinehelen.blogg.no

    11. De bananpannekakene skal jeg prøve å lage. Det så enkelt godt og sunt ut 🙂
      Et annet mellommåltid som min snuppe pleier å få er en halv banan most sammen med en halv avokoado 🙂 Sklir rett ned! 🙂 Det er mange her i “bygda” som lager det til barna sine.

    12. Fungerer de Aventkoppene godt til å drikke smoothie av? Jeg skulle gjerne hatt noe som var lett å drikke en relativt tykk masse av. Glass med bare et vanlig sugerør blir fort mye søl 😛

    13. Dette her må være første gangen jeg noen gang har kommentert på bloggen din, og selv om jeg hver gang jeg leser innleggene dine kommenterer ulike saker og roser deg i hodet mitt, er det vel egentlig på tide at du også får høre det. Hjelper jo ikke akkurat stort mye om jeg gjør det via hodet mitt, da du mest sannsynlig ikke har tilgang til det, haha.
      Uansett; bloggen din er så utrolig inspirerende og ikke minst fascinerende. Jeg er sytten år og i motsetning til andre på min alder (er heller ikke gravid eller har barn forresten), er din blogg min absolutte favoritt. Jeg sitter ofte hjemme og viser innleggene dine til de rundt meg, samt barna dine, fordi de er så utrolig fine. Barna dine er så skjønne, og man kan liksom ikke annet enn å smile da man ser dem på bildene dine. Dessuten synes jeg du tar seg så fantastisk godt ut etter å ha født tvillinger, og med tanke på din alder synes jeg du har oppnådd utrolig mye bra i livet ditt. Herregud som jeg misunner livsstilen din. Jeg er selv oppvokst med to små barn, og gjennom hele deres barndom har jeg måttet ta vare på dem; gi dem mat da de våknet om nettene samt berolige dem til de sovnet igjen, skifet på dem, trillet dem og rett og slett var det 24/7. Dette fordi deres mor var utrolig sliten (fem barn) og jeg tok på meg di oppgavene. Så, jeg kjenner meg selvfølglig litt igjen i innleggene dine.
      Denne kommentaren ble litt rotete, men jeg tror du skjønner poenget mitt her. Bloggen din er fantastisk og jeg elsker å lese den! Min absolutte favoritt!!

    14. Nora: tusen takk for veldig hyggelig kommentar:-) og nei jeg kan jo ikke lese tankene dine ^^, da må jeg si du er veldig flink som har stått på for dine yngre søsken! Du får fortsette å legge igjen en kommentar, det er bare hyggelig 🙂 ha en strålende dag!

    15. Kjempe fin blogg, kjempe mange gode tips!:) du er virkelig flink med jentene dine! Stor inspirasjon. Har brukt mange av oppskriftene dine til min lille gutt.:) hvor gammel må ungene være for å få kokosmelk? Ønsker deg en fin dag!:)

    16. Hei !
      Del druene den andre veien, så er du sikker på at de ikke fester seg i halsen på barna.
      Bruker du frukt nett spiller det jo ingen rolle…
      Men et godt tips til barn i alle aldre….
      Hilsen ei med 21 års erfaring på Småbarnsavdeling

    17. Hei 🙂
      Du har en fantastisk inspirerende og flott blogg og herlige jenter! Er innom å leser hver gang det er et nytt innlegg 🙂 jeg tenkte jeg skulle prøve meg på å lage noen av matoppskriftene du har lagt ut her til datteren min som nå er 7 1/2 mnd. Jobber med å kutte ut ammingen mer og mer og gå over til mere mat. Men jeg lurer på ca hvor nye du fryser ned i hver boks som porsjoner av middag/ dessert/ mos?
      Ha en strålende dag videre og gratulere med snart 1-åringer i hus 🙂

    18. Heisann! Flott blogg så langt eg har lest 🙂 Lurte litt også på hvilken kokosmelk du bruker, har kun sitt med E stoffer i på matbutikken?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg