Trolldeig

I dag har jeg følt meg som et lite barn igjen. Vi har nemlig lekt oss med trolldeig. Trolldeig er en aktivitet som passer uansett alder. De aller minste slik som mine er for små til å lage noe selv, alt skal heller puttes i munn. Trolldeig er ikke akkurat veldig godt å sutte på så det kommer rett ut igjen ved første smak. Men det er gøy for de små å klemme og kjenne på konsistenser med hendene sine, og med litt hjelp fra en voksen kan man bruke trolldeig til å forevige minner. Det er akkurat det jeg har gjort i dag! 

Trolldeig er enkelt å lage:

1 del salt
2 deler mel
1 del vann
en ss matolje

Du kan også gjøre trolldeigen mer spennende ved å ha i konditorfarge (jeg hadde i rød). Når barna er eldre kan de heller male den ferdigstekte trolldeigen.

Deigen må knas godt før den kan jobbes med. 15-20 minutter. Den er klar når den har fått en jevn konsistens og er så fast at den ikke faller sammen. 

Tre spente jenter klare for å forevige minner sammen med mamma og dagmamma. Så klart i matchende hjemmesydde hobbysmekker!

Alle måtte få lov til å kjenne og ta litt på trolldeigen. 

Jeg tok meg av kjevlingen og hjalp til med å trykke ned håndflaten mot trolldeigen. 

Da alle håndavtrykkene var satt fikk jentene leke litt på gulvet, mens jeg tok meg av resten av pyntingen 

Nå stekes de i ovnen på 80 grader, så da er det bare å vente til de er ferdige 😀 

53 kommentarer

Siste innlegg