Alene*M*A*M*M*A*


 

Alenemamma og gressenke er de to ordene jeg omtaler meg selv med om dagen. 
Etter at jeg ble kjent med BT (min samboer) har jeg fått et nytt ganske så stort irritasjonsmoment. I disse dager som det kommer så mye snø ser jeg på facebook og overhører på butikken de utrolige mange som klager over elendig brøyting. Tenke seg til at man ikke kommer seg på skolen og jobben tørrbeint med Converse på føttene, en skandale, og en samfunnssvakhet er det ikke ? 

Jeg må nok i dette innlegg innrømme ovenfor meg selv at jeg også har vært en av klagerne over å måtte vasse i snø på vei til bussen om morgen da jeg var skoleelev. Som med det meste annet klaget jeg fordi jeg ikke viste bedre. 

Nå vet jeg så langt mye bedre, og for hver klaging jeg kommer over er det som noe begynner å frese på innsiden av meg. Hadde de bare vist!!! …

Min samboer brøyter, og han har gjort det hver vinter i 8-9 år. De siste tre årene jeg har bodd med han sier han: “til neste år orker jeg ikke”. Problemet er at de blir spurt igjen på sommeren og vi mennesker har en fantastisk evne til å glemme det som er tungt og kjedelig, derfor blir han med år etter år igjen.

Sliten er forbokstaven, det er nok derfor jeg lar meg hisses opp over klagingen. Jeg ser det dere klagere ikke ser. Jeg lever med en mann som ofrer så langt mer enn deg og meg for at du skal kunne komme deg på skole/jobb uten å ta på vinterskoa.

Brøytere sitter ikke å NAVer frem til snøen kommer for å løpe ut til traktoren sin og brøyte. Nei, de som brøyter har jobber, og brøytingen kommer som regel i tillegg. BT jobber i sin vanlige jobb 7-16 som vanligvis bli til 17-18. Så kommer han hjem og brøytevakta ringer, det blir brøyting fra kl 23. BT rekker kanskje å få seg 2 timer på øyet før han setter i gang og brøyter for alle oss med Convers og sportsbiler. Brøytingen varer til langt ut på neste dag og er han heldig får han fri fra jobben sin, men kanskje er det et møte han må på og da kommer han ikke hjem før klokken har blitt 18. Trur dere det da er slik at han har et døgn hvile fordi han har jobbet 20 timer døgnet i før ? Nei, det snør jo enda så han må ut klokken 01 igjen. 

Brøyterene brøyter det meste på natten rett og slett fordi de skal komme til uten at det er parkert biler overalt eller kjørende biler og mennesker å ta hensyn til. De jobber ikke natten fordi de synes det er deilig å snu døgnet, og droppe å være med familie og venner.

Også kommer det til reglene vi har i Norge, at i løpet av en 8 timers arbeidsdag så har man krav på 30 min lunsjpause. Eller som lastebilsjåførene som ikke kan kjøre lengre enn 4 timer før de må ta en hvil. Trur dere klagere at dette gjelder for brøyterene? Trur dere at grunnen til at det ikke er brøytet hos deg akkurat når du skal ut av døren er fordi guttaboys sitter i en brakke og drikker cola ? Vel da tar dere feil.
Så lenge det er for “samfunnets beste” så er det ikke lengre noe som heter slike regler. Hadde de tatt pauser hadde ikke Erna kommet seg på jobb i tide.

Hva hvis det ikke stopper å snø? Ja, min samboer har kjørt 48 timer i strekk på slike dager.

Mange tenker kanskje – Hvis det er så fryktelig ille, hvorfor gidder de å gjøre det da? – Tenk hvis alle hadde tenkt slik, tenk hvis alle hadde tenkt som meg, “fy fillern, det der hadde jeg aldri orket” – da hadde det ikke blitt mye moro å prøve og komme seg på jobb hver morgen. Og hvis du tenker etter er dette kanskje også en av grunnene til av gata de ikke er nybrøytet hver time, det er faktisk ikke slik at det renner over av folk som sier ja til å brøyte. Tar en rode 8 timer å komme seg igjennom og det snør som verst, da er det faktisk ikke mulig at alle veiene er snøfrie til en hver tid. Men de kommer, og neste natt når det ikke lengre snør kommer de igjen, da kommer de for å rydder alle gatene for deg og for meg! 

Vi mennesker er så forbanna flinke til å finne ting vi kan klage over, det gjelder alt, og nå klager jeg over at folk klager!! På tide å tenke litt lengre enn nesa rekker. Og du, mann 60 år som står ute klokken 5 på natten i gårdsplassen fordi du er så sint fordi bøytemannskapet brøyter snø i gårdsplassen din, ta ansvar for å brøyte den gata de selv eller sett pris på at det faktisk er noen som gidder å ofte “livet” sitt for at du og jeg skal komme oss på butikken uten å havne i grøfta. 

Selv er jeg møkkalei og sliten av å ha en mann som jeg kun får sett noen få timer i døgnet, og da i sovende tilstand fordi han nærmest sagt er i koma. Jeg har en våken kjæreste i 30 minutter av døgnet, det er når jeg vekker han for at han skal få i seg middag. Det merkes etter en uke at jeg har alt ansvaret for to barn alene, spesielt når de i tillegg er forkjølet, snørrete og sover dårlig pga tette neser (creds til alle alenemødre). Jentene ser nesten ikke pappaen sin og når han går gråter de. 

Men til helgen, da har han fri <3  

 – Stine 


Hvis du kjenner noen som brøyter eller likte innlegget del det med dine facebook-venner ( http://stineskoli.blogg.no/1391106078_alenemamma.html )

Følg gjerne SPEILTVILLINGENE på facebook HER for lettere å få med nye bloggpost. 

129 kommentarer
    1. OI jeg tar av meg hatten for samboeren din! OG stor respekt for deg! vet om mange mødre (inkludert meg selv) som hadde blitt så sint og frustrert over å måtte gå alene så mye uten å få vært noe med sin samboer.. du er så sterk og flink Stine 🙂 skjønner veldig godt hvorfor du føler akkurat slik du føler. og bra skrevet innlegg! håpe alle de klagere tenker seg litt om neste gang dem slenger ut en “dritt” status over brøytere!!
      ha en fin kveld 🙂 <3

    2. Jeg er helt enig med deg Stine! Selv har jeg en samboer som har brøytevakt, som aldri har fri, og som aldri har tid til å være hjemme og slappe av så lenge det snør. jeg ser han fem minutter hver dag omtrent, og det er for å si at nå må du ut igjen, telefonen har ringt. BT er flink, og alle brøytemannskaper der ute skal ha ros, de skal ha ros fordi de ofrer fritid og familietid for å være ute natt og dag for å gjøre resten av befolkningen glade og fornøyde, enda så klager de.. jeg roser alle brøytemannskaper, og du får hilse BT og si han er utrolig flink!! 🙂
      med vennelig hilsen Silje, samboer og kjæreste til en av brøytemannskapene i Bærum og Sandvika.

    3. Vet akkurat hvordan du har d, har selv en kjæreste som jobber som brøytebil sjåfør å d er tongt å vanskeli å ikkje de han når d snør som værst! I tillegg får vi ei lita ei om 14 sånn ca å da håper jeg at d er fint vær når hun kommer! 🙂
      Stå på du er sterk som holder ut, dere får kose dere i helgen! 🙂

    4. Dette er det beste jeg han lest på lenge!! Har ein far som brøyter på noen kommunale steder, ved siden av vanlig jobb. Han har heller ikke 8-16 jobb, så er ikke alltid like lett å være tilgjengelig for brøyting hele tiden!
      Vi bor i ei lita bygd, der alle kjenner alle- og dermed er min irritasjon for klagingen på diverse brøyting ekstra ille! Og de som klager, er de som ikke jobber 140%, men sitter hjemme foran pc’n å ser på andre jobber! De trur de vet alt om alle regler og retningslinjer, tar bilder for å klage og ringer kommune. Enda det e opplyst om t de skal at kontakt direkte med den som har brøytekontrakten- pappa hører ingenting før jeg ringer å sier det jeg nettopp har lest på Facebook. Dette er så provoserende!! All ære til de som brøyter og holder veiene oppe, de har jammen en utakknemlig jobb!

    5. Er i samme situasjon her, to små og en mann som skal stå opp 0100 for å brøyte, og drar rett på jobb når han er ferdig med det, kommer hjem til vanlig tid i morgen, sånn har det vært hele uka. Men belønningen kommer på kontoen, så håper snøen gir seg snart 😊 alt går for en kort periode 😊

    6. Grethe: 🙂 Takk! Måtte bare få det ut. Vi bor heller ikke på det største stedet og da er det ekstra ille når kjente klager og du selv kommer hjem til en kjæreste/pappa som er totalt uslitt etter de ekstreme brøytevaktene som ikke varer 8 timer med innlagt lunsj.

    7. siljee.: Uff, det er godt det er noen som forstår seg på det i hvertfall. De gjør en sabla jobb for alle oss andre, og jeg trur ikke det er så mange jobber man får mer kjeft enn en slik jobb. Folk er så utakknemlige som tusan så lenge de ikke får det akkurat slik de hadde planlagt det.

    8. Diana Andrea: Tar av meg hatten for han selv, og bøyer meg i støvet for han som styrer hele brøytingen i kommunen som rekker å sove 10 minutter før neste telefon smeller inn. Takk, en fin kveld til deg også og takk for hyggelig kommentar. 🙂

    9. Så utrolig bra skrevet, jeg satt selv her om dagen å var irritert fordi di ikke hadde vært å måkt her enda. Men det er noe jeg aldri skal gjøre igjen. Har kansje vært litt trangsynt og ikke tenkt lengre en til nesetippen, men etter å ha lest dette tar jeg tilbake alt jeg har sakt om di som brøyter og sier, Tusen Tusen Takk får at dere gidder og gjøre den jobb 🙂

    10. Du er ikke den eneste som reagerer på at folk klager over dårlig brøyting osv.
      Har selv en far som driver med brøyting samt jobber og driver firmaet sitt. Det er tydelig en påkjenning i lengden. Nå driver han å strør også så det et nok å gjøre. Min samboer stepper også inn når det trengs og det er som du sier, en krevende jobb. Noen har feks brøyteskjær på baksiden av traktor også, så bare der får man kjenne det godt med å sitte med hodet snudd bakover hele natten. Har selv kjent det koke når noen står å klager over EN parkeringsplass utenfor kjøpesenteret var dårlig brøytet. Det dem da ikke tenkte på var jo at sneen faktisk trenger en plass å plasseres også..
      Så må si jeg er helt enig med deg! 🙂
      Noen tenker rett og slett ikke så langt, og noen mangler bare kunnskap eller en påminning om hva enkelte ting innebærer.
      Du og mannen din er flinke! 🙂 og for noen nydelige jenter dere har!

    11. Starter med å si: For et søtt bilde! Jentene deres er så nyderlige!! <3
      For et superbra innlegg!! Beste jeg har lest på lenge!.. Du gjør en god jobb, Stine! 🙂
      Jeg vet alt om dette! Er selv fra gård, der bestemor og bestefar har drevet gården! Og forpakter bort akkurat nå.. Har vokst opp med en bestefar som brøyter land og stand halve natten for å gjør andre fornøyd. Pappa brøyter også, men heldigvis bare hos oss, privatveien forbi og hos onkel å tante, som nærmeste nabo..
      Men så er det jo slik at min bestefar holder ikke på til evig tid! I og med jeg kommer til å ta over gården, vet jeg at dette blir noe nærmere min situasjon om kanskje 10 år. Og da med et stort hus, fjøs sannsynligvis med dyr og barn etter hvert. + en kar som skal fungere med en jobb, fjøs (blir vi to om) og må brøyte om vinteren..
      Vet hvor lite folk som brøyter forhold til alt som burde vært brøyta på samme tid når det snør sånn værst! Så forguder ''alenemødre'' med samboer/ mann som brøyter hele natta og må fungere på jobb neste dag! Det er ikke bare en enkel livsstil, men heldigvis varer den ikke alt for lenge.
      Ha en fin kveld! Og god helg i morgen! Klem <3

    12. Skjønner deg så godt. Min far brøyter å jeg husker at det var ikke morsomt å ta bussen til barneskolen før i tiden å høre alle som klaget. Brukte ofte å gråte fordi jeg syns så synd på pappaen min.. Nå er det mine lillesøstre som har det slik. De sier ofte at de er lei seg pga noe de har hørt ute på bygda.
      Brøytemennene fortjener en stor applaus! Uten dem hadde de fleste snødd inne. Skulle likt å sett alle klagerne da.

    13. Har og ein sambuar som brøyter. Men i år e vist han/eg heldige…. Vi har Ikkje snø!!! Både fint og trist… Men han har og sakt lenge at han ikkje orke en vinter til med brøyting… Så har hørt den før 🙂

    14. Husker da jeg bodde hjemme hos mamma og pappa, det var vinter og kanskje en meter med snø der det ikke var måket. Ble vekt klokka tre på natta fordi måkebilen kom dundrende ned bakken med blinkelys på toppen. Guri som jeg forbannet den jævla traktoren opp og ned når klokka ringte drøyt fire timer etter. Jeg var som folk flest, fjortis i trassalderen med hormonene boblende og alt av følelser utenpå kroppen. Sutra over det man kunne sutre over, ja her var det enten alt for varmt eller alt for kaldt.. ALT for lyst eller alt for mørkt.
      Nå der i mot fryder jeg meg over de mindre begavede folkene i bil kl 23 på kvelden som virkelig ikke skjønner at det kjører to-tre brøytebiler i bredden på motorveien av en grunn. De som blinker med lysene og tuter fordi “Halo, jeg skulle vært fremme i går!”
      Hver gang jeg ser de skviser bilen sin i mellom brøytebilene håper jeg at han ligger i grøfta et par meter lengre foran i brøyte kollonnen. Noen hadde fortjent det ut ifra måten de kjører på.
      Jeg tror vi mennesker er bygd litt slik at det allid skal være litt synd i oss uansett hva som skjer. Ihvertfall i følge facebook. Der klager man uansett vær og vind, årstid og tid på døgnet.

    15. Sissel Kristine: dette var i hvertfall dagens beste kommentar! Haha, så godt formulert. Jeg er såå enig og kjente meg veldig igjen på den tankegangen ^^,

    16. Jeg bor selv her i re og klager ofte til pappa fordi veiene ikke er brøyta, dette er fordi jeg går til skolen og det er glatt under snøen noe jeg bare kjenner. Pappa gidder ikke selv å brøyte selvom han er spurt i flere år, dette er nettopp fordi han syntes det er tidkrevende og velger da å få fritid på vinteren hvor han tar andre jobber eller bare setter fokus på fjøset. Han sier jeg bare skal være glad noen gidder, og når jeg tenker over det skjønner jeg han godt for hele våren og hele høsten sitter han mye på traktor eller tresker!
      Stå på og nyt tiden dere har sammen! Det kommer en lysere tid med mindre snø..

    17. Pappa brøyta når jeg var liten – han hadde eget firma, så han hadde ikke bestandig råd til å leie inn folk. Fra jeg var liten om vinteren husker jeg pappa sov mye på sofaen og at på ettermiddagen måtte vi være stille fordi han skulle sove. Siden vi bor i Finnmark var snøfallet fra oktober-april pluss/minus så det var lange perioder han var lite hjemme. Nå idagbrøyter han ikke. Konkurransen ble for stor så han måtte gi seg siden han var alene – men sånn var livet og man må bare leve med det – men pga dette har jeg _all_ respekt for det yrket fordi jeg vet selv hva det innebærer – og nå som jeg er voksen har jeg fått mer info om hvordan livet var da. All respekt til deg som er alene med 2 stk(!) selv er jeg for tiden alene med kun ei på 8 mnd å vi skal være alene helt frem til påsken da mannen et borte på fiske. Er tungt og kjedelig til tider, men det værste et ikke at han er borte fra meg, men heller at han ikke får ta del i utviklingen av jenta vår som hver dag finner på noe nytt! Kos deg masse med kjæresten din og jentene i helga – det fortjener dere ! 🙂

    18. Ja vi klager og klager… på alt!
      Faren min var også brøyter, å hadde hundre prosent jobb vedsiden av, lå med tlf ved siden av seg ferdig påkledd å sov i stolen hver natt hele vinteren fordi han måtte rett ut om det ble snø .. men da var jeg jo stor, må være sårt for deg og tvillingene – satser på at snøen gir seg snart så dere får mer tid sammen igjen :))
      Ha en fin helg!

    19. Jeg er heldigvis ikke en av klagerene 😉
      Da jeg gikk på ungdomsklubb i mine yngre dager, var det en mann som hadde klubbmedarbeider samt holdt på med brøyting som ekstra jobb. Han var en fantastisk mann og fortsatt er. Alle digget han ! Men når vinteren kom, så vi han aldri. Det var som om han gikk i hi. Ironisk nok het han Bjørn 😛
      Da jeg ble 16 år begynte jeg å jobbe på en bensinstasjon og da ble jeg enda bedre kjent med våre hverdagshelter. For det er det de er. Hverdagshelter. De var ofte inne for å hente seg en gratis kaffe eller noe å spise. Noen ganger for å få sin dagligdose med det sosiale. Uansett hvor sliten eller trøtt de var kom de alltid inn med et smil og humøret var alltid på topp. Verre var det med de som hadde sovet sine 8 timer.
      Nå jobber jeg med en dame fra Romania. Hun er kjempe imponert over brøytingen i Norge. Hun passer alltid så godt på de når de kommer inn. For begynner det å snø i Romania, kan det ta nesten to dager for det er brøytet! Alle de som klager skulle hatt seg en tur ned dit om vinteren.
      Så jeg heiser flagget for din mann og for alle de andre som ofrer så mye for at vi skal komme oss til jobb OG hjem igjen! Samt for oss som aldri legger conversene på hylla uansett hvor mye snø det er 😉

    20. Kunne ikke sakt meg mere enig!! Nå er kl 05.22 og han jeg bor sammen med har reist på brøyting igjen, han må ut så fort telefonen ringer, om han er i bursdag eller om det bare er en vanelig dag! Spiller ingen rolle når på døgnet!
      Koma er bare første ordet, det er en mann som kommer hjem, ser ut som ett vandrende lik, kjei å ha med å gjøre forsinket bare er fjas som kommer ut av kjeften på han!!
      Det kan fort bli 8 timer med søvn på 3-4 døgn!! (Fins jo ikke bra)
      Men er alltid noen som skal klage!! Uansett fordi de ikke skjønner bedre, og når det snør så detter dessverre snøen over der det er brøtt igjen!
      Samboeren min kaldere det i går, den mest utakknemmelige jobben noen kan ha!! Skjønner ikke at folk kan ha så mye slemt i seg!!
      Er jo til syvende og sist ikke de som brøyter det skal klages på, behøver det å klage så er det litt høyere hold man må til!!
      Såg nå for ikke så lenge siden da kom det jo 40-50 cm på nesten to døgn (å ja det er MYE) var det noe takk, dere er flinke som står på, å få der? Neida, folk er treige med å brøyte, de er ikke ute å gjør jobben sin!! Osvosv!! Skjønner ikke det!! Jeg såg ikke mye av han hjemme her på den uka, og traktoren hans gikk vell konstant!! 🙂

    21. TUSEN TAKK! Prøver sjølv å få ut ordet om dette temaet her. Min ektemann er også brøyter og jobber fultid om dagen. Det ehnder OFTE at han må skrue på traktorane og plogane (NÅR) dei går sønde! Han er som din, sliten og lei. MEN noken må gjere jobben og han liker å brøyte det er ikkje det. men synst folk er utakknemelige. dei skulle hatt seg ei brøyterunde for å sjå korleis det egentlig er! HATER når det kjem klagestausar om ditt og datt. “bilen min er innemåka.” JAVEL, kva trur dei skjer når snøven kjem og bilen står på veien? Brøytemannen kan ikkje flytte bilen for de?
      Takk for at du tar det opp!:=)

    22. All respekt til de som måker. Ser traktorer døgnet rundt, her i Hof, og det kommer bare mer og mer snø, så jeg fikk enda mer respekt for brøytemannskapene nå 🙂

    23. Dere er gode som får det til begge to. All respekt til de som står på for å gjøre hverdagen lettere for andre. Ha en fin dag :))

    24. TAKK!!! Endelig noen som forstår oss! mange klager men vi kjører uansett, om det så er julaften eller andre helligdager! 24Timers jobb! :O

    25. Kunne ikke fått sagt meg mer enig Stine, samboeren min brøyter også her i Re og jobber vanlig ved siden av.. Får så vondt av brøyteguttene, når de jobber så mye.. Min samboer klarer ikke slappe av når han kommer hjem heller, for da blir de jo bare sittende på ank til neste gang de blir kalt ut.. Nei, de som klager burde heller tenke over hvor sykt mye disse gutta jobber, og heller sette pris på at de kommer seg på jobb hver dag…

    26. Stian: Det gjør dere! All ære til dere. Selv var jeg ganske så irritert for to vintere siden hvor han jeg bor med måtte avlyse nyttårsafter pga snøfall ^^, I år var vi heldig og slippe 🙂

    27. Isabelle: Huff ja, jeg vekte BT kl 1 i natt, ny runde. Det var ikke moro å vekke han da etter 5 slike dager. Jeg beundrer han og de andre gutta som orker.

    28. Bra innlegg! Har aldri tenkt på denne siden av saken før! Men synes det blir feil å kalde deg for alenemamma, siden da er du HELT alene om ALT, hele tiden! Du har ingen å dele samtaler med eller noe 🙁

    29. Det er kjempefint at det finnes mennesker som han som tar ansvar for at andre skal ha det bra. Håper det også er noe han har med seg hjemme også. PS: Nydelig sovebilde nederst. Så klassisk 😉

    30. l: det er jo bare en metafor på hvordan jeg føler meg. Beklager om jeg tråkket deg på foten. Jeg har så klart en samboer, jeg ser han bare ikke når det snør i uker i strekk. Og da er jeg både alene og en mor.

    31. Du har en kjæreste å være stolt av! Sjøl har jeg et mannfolk som er myye på jobb. Lange vakter fra tidlig mårran te seine kvelder. Og av å te, er det telling å møter.. + reiseveien te jobben hans. Vi har en sønn på 7 måneder (også født prematur uke 30) og merker at jeg føler meg aleine for stort sett hele ansvaret for han. Når gubben kommer hjem om kvelden slenger han seg på sofaen og slapper av før han må legge seg igjen..
      Men stor respekt te mannfolka, og stor respekt til oss mødre 😉

    32. kjempe bra inlegg 🙂 du skal være stolt av samboeren din han gjør en kjempe jobb for resten av folket rundt oss. jeg brøyter også. jeg har riktig nok ikke så mye som han har men det tar på og skulle holde på døgnet rundt. godt at folk uten om oss som faktisk brøyter bryr seg på en posetiv måte 🙂 stå på ! 😀

    33. Først og fremst, hatten av til samboeren din!!! Også, litt kritikk til det du skriver… Ja, man må faktisk klage!! For det er ikke dem som brøyter vi klager på!! Vi klager fordi det burde vørt flere av dem, og staten burde finansiere! Slik kan flere brøyte, bli hjemme fra sine “vanlige” jobber, brøyte mer:) men ellers, jeg liker at innlegget ditt setter søkelyset på nettopp dette temaet:)

    34. Så bra innlegg!! Har delt det på face;
      “Veldig bra innlegg! Håper fleire kan få opp augene og faktisk sette pris på brøytemannskap og andre som får minimalt me søvn når det snøgar som verst. Har sjøl nesten ikkje sett no te/snakka me gubben i vinter, så her går det ofte i “Vi sees vel kanskje om et par dagar da?” 😉
      Såå, all credz te døm som brøyter!! Når man e så “nært” innpå det som je e, ser’n ein heilt ana sie tå saken. Det e ein jobb som e så altfor lite respektert. Døm fleste forventer at det ska vara brøyta overalt te einhver tid, men det blir ganske så vanskelig..
      Såå, les innlegget folkens! Og gi gjenne ros for jobben som blir gjort hos deg, det får døm så altfor lite tå.
      :)”

    35. jeg jobber i harstad kommune og der brøyter jeg med traktor og folk er mer frekk enn snill i perioder og om dem er virkelig frekke så brøyter vi ikke gata dem bor i før det er kommet 2.5 meter snø der og etterhvert har dem blitt snillere mot oss i kommunen. 🙂

    36. TAKK!!!!! Utrolig bra skrevet og så riktig beskrevet!
      Hilsen “brøyterenke” og “alenemamma” som har det på akkurat samme viset!

    37. Du kunne ikke sagt det bedere! 🙂 Har vedens beste lillebror som har jobbet som brøyter og det er tungt arbeid!! God helg til dere <3

    38. Hadde de som utførte jobben enda brukt utstyr som duger, så tror jeg færre hadde klaget. Når man brøyter med freser og har skia under som legger igjen 1cm hver eneste gang det kommer snø, så blir det fort 10-15cm såle…. Fin til skigåing, men foretrekker å gjøre det i skogen – og et mareritt når mildværet kommer og bildekka detter tvers igjennom såla.

    39. Utrolig bra skevet! De gjør en kjempe god jobb, de aller fleste! Er jo unntak her også som med alt annet! Men i det stor og det hele fantastisk!!!

    40. helt enig med deg!! mannen min brøyter også så vet godt hvordan du har det. våre tre barn ser nesten aldri pappaen sin når det snør og for sikkerhets skyld så strør han også når det trengs også… vesle jenta våres på 18 mnd sier pappa hver gang en traktor kjører forbi hehehe.. disse klagerne burde for alvor prøve å gjøre dette noen netter selv så skjønner de rimelig kjapt at de bare burde holde kjeften sin igjen… mer kredd, skryt og forståelse for brøyterne!!!
      god helg 🙂

    41. Vi brøyteenkene skulle laget oss egen forening!;) Min mann brøyter også..og presser rundball på sommeren. Til tross for at vi ikke har barn er det en stor påkjenning å ha en slik jobb, eller bo sammen med noen som jobber slik. Det er en påkjenning for det sosiale livet, parforholdet, rutiner og, spesielt for ham, humør og våkenhet pga ekstreme arbeidsdager. Noen sier de trøster seg med det som kommer inn på konto. Jeg kjenner til flere som ikke har beredskapslønn, og i tillegg har flat lønn på150kr. Joda, det kan bli myr penger med tanke på at det kan bli veldig mange timer med brøyting. Men ingen, INGEN andre hadde funnet seg i en slik elendig lønn! Hold ut, kjære du! Slike menn som vi har vokser ikke på trær! En dag går de lei, og da var alle timene med venting verdt det;)

    42. Jeg kjenner meg igjen, samboeren min brøyter også, og er hjemme sånn 2 timer i døgnet og brøyter resten, det er trist og slitsomt! 🙁

    43. Sikkert at det finnes mange flinke brøytere, og at samboeren din er en av de, men det finnes for få brøytere og dessverre er ikke alle så flinke til å ta hensyn. Mange har mulighet til å tenke praktisk og måke snø dit den ikke er i veien men velger å gjøre det enkelt. Hvilket fører til mye unødvendig ekstra arbeid for vanlige folk med måker.
      Uansett , si ikke at du er alenemor selvom mannen din jobber mye. Si heller at du er stolt samboer til en mann som jobber mye for samfunnets beste… Husk at sleivete kommentarer som singel og alenemor fort blir sannheter om du forteller deg selv det nok. Troll i ord..
      Men for all del, overbringe en takk til brøytemannen din, for vi setter pris på jobben de gjør.

    44. Jeg vet hva han går igjennom. Jeg er nu brøyte sjåfør sjøl og vet hvordan det er og er litt lei av alt syt og klaginga fra de som ikke ser hva vi som må være på jobb 24/7, og selsom det ikke snyr så må man faen og opp om natta og se på være og ta en avgjørelse om man må ut å ta en runde eller om man kan gå å legge seg igjen. Jeg har kansje 4 års erfaring med brøytinga, men for faen og det er ikke bare å tute å kjøre som noen tror at det er. Og ikke nok med at mange klager på at det er dårlig brøyta, men for faen folk burde vise litt mere hensyn til at vi er dobbelt så brei som en vanlig persjon bil. Vi kan ikke bare gi vei som noeb tror.

    45. Takk 🙂 vi gjør vårt beste for å holde hjulene i gang for allmennheten 🙂
      Selv sitter jeg på Gardermoen lufthavn på etter-rydding i skrivende stund, 12 timers vakter, i tillegg til vanlig jobb, det er natt til lørdag og mine venner fester. I morgen kveld kommer det nye 10-12 cm snø, og vi skal igjen ut på 12 timer. Bare i januar ble det 154 timer brøyting, og det i tillegg til den normale jobben. Flaks for meg ligger det ei hjemme som er veldig tålmodig å venter på at snøen skal gi seg 😉

    46. Bra skrevet! Er så enig med deg.
      Selv er jeg blant de som av og til irriterer meg over at det er dårlig brøytet, men så tenker jeg som du skriver. De som brøyter har jobber i tillegg på dagtid, og har det gående døgnet rundt.
      Så sånn egentlig har vi det ganske bra likevel, om det så går litt saktere på veien til jobb, om du blir litt våt på beina.

    47. Ingen er fornøyd når du brøyter og ingen er fornøyd når du har brøytet forde de kansje må måke avkjørselen el. Søvn det er luksus, vers for de som sitter hjemme og venter på noe som kommer hjem å må sove en time så ut igjen

    48. Denne har jeg delt! Jeg er også sammen
      med en som brøyter itilleg til jobb
      OG eget firma.. Jeg banner hver gang det
      snør i Oslo, fordi jeg vet så inderlig godt
      hva det betyr!! :p Vi bor 3-4 t unna Oslo
      i tillegg, han er pendler så når det kommer snø er det
      jobbing hele døgnet, å snør det i helga så
      ser vi han bare når han er innom å sover omtrent…
      Jeg liker ikke snø lengre!!

    49. Ja det er sykt at brøytere må jobbe så mye å så lenge! men blir vel sånn når som du sier det er få som orker å ta slikt arbeid :/ jeg er selv 20 år og alenemor til en gutt på 7 uker så forstår frustrasjonen din over å være så mye alene med barna…å barnefaren til gutten min brøyter å vi er gode venner så vet hvor mye han er på jobb om dagene…sykt det er lov! :S

    50. Bra skrevet! Er så enig så enig!!
      Jeg har og en mann som brøyter, men bare i helgene, ellers i uka er han bortreist og jobber på veiarbeid på østlandet. Vår datter ser veldig lite til pappen sin, og jeg er så evig takknemmelig for at det finnes telefoner 🙂 så hun får prata med han der, selv om det er ikke det samme som når han er hjemme, men hun hører iværtfall stemmen hans 🙂
      Og de klagerene, ja de blir vi nok aldri kvitt… De bare er der, de klager og syter for at sommertøfflene blir våte for det er for mye snø..men å gjøre noe selv – nei tenk det kan de ikke…skuffe snø er jo tungt arbeid!

    51. Hei! Utrolig bra skrevet, og artig å lese kommentarene nedover. Dere sier mye fint om gutta som kjører snø. Vil bare trekke fram at selvom det er et mannsdominert yrke finnes det unntak! Jeg er ei jente på 22 som kjører snø. Det er ikke mange av oss, men vi finnes 🙂

    52. Veldig bra skrevet, og kunne ikke vært mer enig! Det er SÅ sinnsykt mange som klager på ting de ikke har peiling på hvordan fungerer! Det å brøyte er en utrolig slitsom jobb, det er faktisk ikke bare å sitte bak rattet! Du må være 100% konsentrert hele tiden, og en liten feil og du kan enten ødelegge utstyret ditt, eller ødelegge noe langs veien.
      Min samboer brøyter bare på et hyttefelt, ergo det er ikke så ofte og mye han brøyter, og det er mest i helgene. Men slik den tlf hans ringer i hytt og pine med folk som klager er helt forferdelig! Enda så brøyter han oftere enn det han egentlig skal, og det er ofte han brøyter før de som har hovedvegen har fått brøyta. Men klage, det må man når det tross alt ligger 3cm :p
      Men det er lov å si ifra når ikke jobben blir gjort skikkelig da, for det har jeg sett, at det er noen som er slurvete/trege. Her tok det f.eks 1.5 dag før det ble strødd i jula når det var speilblank is, og umulig å komme seg frem. Men da må det klages til de det gjelder, og ikke over en facebook statuts!

    53. Endelig noen som setter ord på den fantastiske jobben brøytemannskapene våre gjør!!!! Jeg kjenner ikke noen som driver med brøyting, men jeg blir så eitrandes forbanna når folk klager over brøytingen!!! Selv har jeg alltid tenkt stakkars de som kjører brøytebilene, men det er jammen synd på deg også som “står på sidelinjen” med to små barn og en dødssliten mann!!

    54. Min samboer brøyter også. Begynner på natta og kan fortsette nesten et døgn. Folk tenker ikke på at de som brøyter også har et liv.

    55. Dette sto det respekt av! Takk for ett innsyn i hvordan ting henger sammen!
      Hilsen Svein på 30 som hadde ett litt annet bilde av hvordan ting hang sammen

    56. sitter i sammer ulla som deg, omtrent, minus ungene da. men har selv en kjæreste som jobber 6-17 og kommer hjem, spiser middag og sover, og går ut å brøyer fra 23ish og kommer hjem sendt på morgenen og ut igjen senere. det er tidskrevende til tider, og spesielt for deg med to små barn å ta vare på. men jeg kjenner også veldg på det at det blir veldig lite tid til kjærestetid og kvalitetstid. men heldigvis går det mot lysere tider. vi har våren ivente, og da blir alt bedre 🙂

    57. Men alikevel et du jo heldig.. Jeg får bare sett kjæresten min om sommeren og et par tre ganger a ti dager periode om vinteren om jeg er heldig.. Vet det er frivillig med langdistanse forhold men hjertet og følelsene er ikke alltid på lag med hodet ol..

    58. Noen henger seg visst fælt opp i det at du skriver alenemamma osv..
      Ikkje alle som skjønne metaforer og slikt alltid. Men forstår godt hvordan du har det. Er vokst opp med ein kommunalt ansatt far som er på vaktlaget titt og ofte gjennom året. Så det er ut til alle døgnets tider utenom arbeidstiden pga vannlednings brudd eller snø o.l.
      Nå er eg samboer og har et barn (venter nr. 2 til sommeren) med ein langtransport sjåfør, så blir mye heime aleine med lille jenta og to bikkjer. Har vel kalt meg selv for Deltids alenemamma i lengre tid nå 😉
      Til din mann så sier eg bare: Stå på! Du gjør ein flott jobb som så mange andre her i dette landet som ofrer så mye for å yte service for alle oss andre!

    59. Jeg er i akkuratt samme situasjon som deg, bortsett fra at jeg bare har én baby i hus. Samboeren min måker i Oslo, og der er det ikke snakk om noe pause der heller.. Jobb 24/7, og det er snakk om store runder som skal måkes etter bare noen få cm snø, og det er heller ingen vakt-ordning.. Tenker på deg da som har to å passe på, i tillegg til at du driver en utrolig bra og inspirerende blogg! All ære til deg!
      …Og jeg skjønner veldig godt din irritasjon over klagende folk!
      Håper snøen snart gir seg 🙂

    60. Her var det mange som hadde kjente å kjære som brøytet. For det første vil jeg påpeke at å brøyte er frivillig. Dere får det til å høres ut som en grusom straff.
      Å klage i tide og utide er jo helt håpløst. Men når brøytingen blir så dårlig at folk kjører ut og når man i tillegg betaler for dette, syntes jeg man har rett til å si i fra.

    61. Hei, dette går bra. Er aleine med tvilling gutter jeg vært helt siden dem var født. Nå er dem 4 år:) og vi har klart oss veldig bra 🙂 legg meg gjærne til som venn 🙂 vil gjærne følge bloggen din 🙂

    62. All respekt for brøytemannskapet! Jeg jobber frokostvakt to ganger i uken og når veiene på en strekning på fire mil er helt greit brøytet i snøkaos av ett vær Kl. 4 på natten er det ALL grunn å skryte de opp i skyene….også har jeg en pappa som brøyter…..alle burde slutte å klage altså:-)

    63. Hei jeg brøyter selv hyggelig at mange setter pris på oss her. jeg har samboer og 2 barn på 4 og 6 år. samboeren min hater vel jobben min innemelom. men sånn er det bare.jeg har drivet med dette i 8 år nå og vet det er tøft for alle i huset at det blir så mye jobbing men det er noe som noen må gjøre.sønnen min på 6 sa her om dagen at hann ikke likte at det snødde for da måtte jeg ut og jobbe det stikker dypt. og Anette viss dukjører av vegen for dårlig brøyting kjører du for fort. og husk en ting alle veger har forskjelige krav og for brøyting å det fra 0,5 til 10 cm snø det vil si at veldig mange veier er det ikke krav om at disse vegene skal brøytes før det ligger 5 til 10 cm snø. og da klager folk for dem trur det skal brøytes på 1cm. men takker for mye forståelse her

    64. bra skrevet Stine, må bare si at jeg beundrer dere som er hjemme og holder ut med oss også!! Møtte B.T istad på vei ut igjen på ny runde med traktoren for å rydde snø igjen, det ble jo en ny runde inatt også!! Skjønne jenter dere har, hils B.T fra kubonden og snørydderen på Tufte.

    65. Virkelig flott skrevet! Du er tøff og reflektert, godt for familien din at snøen ikke kommer hele året, men når det står på, er dere verdt å bli heiet på!

    66. Takk for påminnelsen, vi trenger alle å se bak speilet innimellom 🙂 Har full forståelse for deg og familien din, har selv en far som måker snø…,
      Og: takk for kudosen, alenemor her 😉

    67. Nei, man skal ikke klage på de som brøyter.
      Men, man kan faktisk skaffe seg en annen jobb hvis det er så utrolig ille!
      Hadde det vært så ille som du legger det frem her, så hadde nok samboeren din husket det selv om det var sommer ,og han ble spurt igjen..
      Og, når man har to små barn, så er det vel bedre å se barna sine litt oftere??? Eller er det pengene som er viktigst for dere?

    68. L: jeg har aldri sagt at det er synd på verken han eller meg. Han trives med å brøyte, de er jo blitt en gjeng som holder det gående på felles telefonsamtale igjennom vinteren. Du missforstår poenget, de kan ikke bestemme at det skal slutte å snø en dag så de får hvilt seg om det er har snødd i 4 døgn i strekk, de dagene er tunge for alle som brøyter, og grunnlaget for dette innlegget er de som klager som ikke vet hva de klager over. Vi burde være takknemlige for at noen faktisk orker og vil brøyte for oss! Ja, det er frivillig, men det hjelper ikke å klage over dårlig brøyting om det laver ned som verst, for da jobber de også faktisk på spreng.

    69. Hvis folk er så missfornøyde med brøytinga, så er det bare å finne fram skuffa og måke selv 🙂 Klaging er det i alle yrker, og de fleste yrker hadde fortjent mer ros. Uten tvil at de fleste som brøyter gjør en god jobb.
      Men når det er sagt, så vill jeg også rette stor kritikk mot det å sette seg bak rattet etter knapt å ha sovet, og i tillegg et stort kjøretøy som traktor, eller brøytebil. For så å komme utmattet hjem, svime av på sofaen, før det er opp igjen og fortsett med mer brøyting med enda større søvnmangel. Det sier seg selv at å sette seg bak rattet med minimalt med søvn gjør at ens evner som sjåfør er betydelig svekket. Det er etter min mening hinsides idiotisk og uansvarlig å ikke sørge for å få seg søvn, og det å kunne si nei når man er utmattet. Greit det ikke stopper å snø selv om man er utmattet, men ved å ikke si nei, og la seg selv sove før man setter seg bak rattet igjen, setter man seg selv og andre i stor fare. Hva skjer den dagen man sovner bak rattet, eller ikke rekker å reagere fort nok fordi reaksjonsevnen er svekket pga søvnmangel? Hva slags fatale følger vill det kunne få? Man har et stort ansvar som sjåfør, og det gjelder alle sjåfører ikke kun de som brøyter.

    70. Ser det er en annen som har kommentert som M her også, så det ikke før jeg posta. Beklager hvis det skaper forvirring. Jeg er da den M som kunn har kommentert 1 gang, angående ens ansvar som sjåfør i forhold til søvn.

    71. Kunne ikke vært mer enig! I tillegg til fulltid som melkebonde(dvs. en 120 % stilling) jobber pappa med å brøyte for mennekser rundt her på bøgda. Stakkar pappaen min blir veldig sliten av dette, men står på og klager ikke.
      Stolt datter!

    72. Hei!
      For det første vil jeg bare si; tusen takk for at du delte dette innlegget med oss!!
      Jeg kjenner ingen som brøyter, og kan uttale meg om hvordan det er, eller hvordan det har påvirket meg.
      Men jeg har heller aldri klaget over at brøytebilen står på andre siden av veggen til soverommet mitt når jeg har sovi, og våknet av brøytebilen. Jeg setter stor pris på det de gjør, ellers hadde verken jeg, eller noen andre fått mat å leve på. Jeg skjønner godt at de må brøyte midt på natten.
      ENESTE jeg kan si at jeg ikke er så fan av, er den grusomme brøytekanten de etterlater seg, men det er jo uungåelig. Det skjønner jeg jo godt at de ikke kan fjerne, så det skal jeg ikke klage på. Men det er ganske dumt at det blir sånn når man skal opp grytidlig for å på jobb/skole, og man ikke har tid til å stå og måke vekk den kanten før man skal utover.. Vi brøyter ofte her ute i gården våres, og det samme gjør naboen. Men jeg tar av meg hatten for brøytemannskapet! De gjør en utrolig jobb, og vi hadde vært direkte helt lost uten dem! Vær stolt av mannen din:-D

    73. Skriver under på den. Er akkurat sånn det er her. Jeg sitter alene med mine 2 små, og min kjære er ute å kjører først i 28 timer, hjem og får kanskje 2 timer på øyet og så er det ut igjen.

    74. Er også lov å tenke seg om én ekstra gang, “gidder jeg dette ett år til?” å si nei. Er det virkelig verdt det. Tror ikke det.

    75. Takk for at det er noen som forstår oss! Har nesten 1000 timer i traktor om vinteren med strøing og brøyting!

    76. Veldig bra skrevet!! Jeg jobber selv med brøyting og salting. I tillegg er jeg alene far og har sønnen min 100%. Men med god hjelp av fam så har jeg mulighet til å ha denne jobben som jeg faktisk trives med. Men det er tøfft med den jobben, det er mye jobb bare å følge opp junior med lekser og div samt ha et hus og hjem som krever sitt. Men alt går har jeg funnet ut 😊

    77. Joachim: Man-power! En veldig samfunnsnyttig jobb, men tøft når værguden bestemmer seg for å herje som verst. Lykke til med brøytingen i 2015. 🙂

    78. kjenner noen som er brøytere og om vinteren så er de ikke mye til å se men uansetg så har jeg selv en drøm om å bli brøyter på grunn av at noen må gjøre det. Jeg har enorm respekt for de som brøyter og neste år begynner jeg på videregående for og utdanne meg til annleggsmaskinfører for så forhåpentligvis å brøyte om vinteren. Hils BT med at han gjør en super jobb og ikke minst en viktig jobb

    79. Eg føle som eg kunne skrive da sjølv. Har ein sambuer som har brøyting frå november til april, og me har i tillegg tvillingar på 4,5 mnd. Tidligare år har det vore heilt topp at han brøyter, og det har heller vore at han skal ha det så komfortabelt så mulig når han er heime. Når då i år me har 3 mnd gamle tvillingar og heeeile desember er det omtrendt brøyting, og då i tillegg folk klager, slit dette.
      Eg har vore utslitt etter lange dagar åleina med to, fantastiske små og han har vore utslitt pga brøyting i gjennomsnitt 15-20 timar kvar dag gjennom nesten heile desember. Og i tillegg har han dårleg samvit for at det er så lange dagar for meg, og ynskje om å veme tvillingane om ikkje meir enn ein halvtime kvar dag før dei legg seg. Det e ikkje lett når han er ute å brøytar når eg legg meg og står opp før før me e våkne.
      Men guuri kor eg kan klaga der me budde før på ubrøyta vegar (der var det spesielt dårleg) og det hadde snøa heile natta og ikkje blei brøyta før i tolvtida på dagen. Og når du skal på jobb til 8 og du sjølv må “brøyte” deg fram i 30-40 cm med eigen bil.
      Nei, all respekt for brøytarar rundt om og veldig mukje medfølelse til dei som sit heime åleine og til supermammaer som må styre og stelle heime åleine heile vinteren.

    80. Vil bare si TUSEN TAKK for at du har skrevet disse ordene, håper alle sprer dette over hele landet så klagerene kan få et innblikk i hvordan våres brøytevakter kan være.
      Kan nesten si vi er på turne halve året, og heldig er vi som har en dame som holder ut med oss.

    81. Denne kjenner jeg meg igjen i, ga meg med brøyting for 4 sesonger siden etter 18 sesonger.
      Dette etter en sesong med veldig mye jobb i vanlige jobben i uka og brøyting hver helg, da sa kona stopp da det gikk på både forhold og helsa løs…
      Første vinteren var jeg kjempe rastløs hver gang det snødde, det blir en merkelig livsstil…
      Nå er det greit med små innhopp som vikar en par ganger i løpet av vinteren…

    82. Denne kjenner jeg meg igjen i, ga meg med brøyting for 4 sesonger siden etter 18 sesonger.
      Dette etter en sesong med veldig mye jobb i vanlige jobben i uka og brøyting hver helg, da sa kona stopp da det gikk på både forhold og helsa løs…
      Første vinteren var jeg kjempe rastløs hver gang det snødde, det blir en merkelig livsstil…

    83. Slitsomt, akkurat som i så mange andre yrker, når de når høydepunktet. Kan jeg nevne julebordsesong som starter i november og slutter i slutten av desember. Og jammen er det noen som klager på mat, drikke og treg servering der også. Vel er glad hver gang jeg kommer ut av huset og gata er brøytet. Utrolig deilig. 🙂 Klaging vil det alltid være, på ett eller annet. Noen klager også på at andre klager.

    84. er helt med deg!
      Min mann er også i brøyteberedskapen! I tillegg har vi gård med melk og eggproduksjon OG han har eget entepenør firma, og ja vi har to små som savner pappa i snøen. Når de vokner og leter etter pappa i senga og der er tomt, har han vært ute hele natta????
      Og likevel overhører jeg samtaler der folk ringer og klager, kan du ikke snu skjærer så jeg ikke får snø i veien min osv… Jøje meg!
      Kjenner vi var heldige som slapp snø julaften og nyttårsaften dette året og!
      Skal bli godt når snøbygene tar ferie! For både mann, barn og kone!!!

    85. Brøyting er lønnet arbeid. Ta det som en mann. Ser på mange innlegg at full jobb + brøyting er vanlig. Selvfølgelig blir det slitsomt, visst ikke hadde noe vært galt. I anlegg og transport bransjene er slik arbeidssituasjon nesten vanlig. En måte for lav lønnede å få opp lønna.

    86. Terje: han klager ikke på sin jobb, jeg søker ikke sympati. Men brøytere får vel ufortjent mye pepper for dårlig brøyting og er det deres feil? Eller burde vi være takknemlige for at noen gidder å gjøre dette?

    87. Uff så fælt a gitt. Skulle likt å se deg kjøre drosje. Her har vi 24 timers vakter hele tiden uten å få en blund på øye. Og vi har gjerne slike vakter flere dager i uka. Og resten av uka jobber vi fort 15 timer eller mer. Og jeg irriterer meg grenseløst over dårlig brøyting. Vist mannen din syns det er ett slit og ork. Så be han finne på noe annet. Noen av oss er avhengig av at det er brøytet. For vi må kjøre da andre ikke tør ut å kjøre pga av føre! Så skjerpings. Jeg trenger brøytet veier! Klag til noen som bryr seg!

    88. Andrea: det er faktisk en del folk som bryr seg. Og jeg har ikke sagt at han har en fæl jobb. Men brøytemannskapet bestemmer vel ikke snømengdene? De jobber på spreng når snøen kommer, så hvorfor får de skylden for at snø ligger på veiene?

    89. Veldig flott skrevet, og eg forstår deg godt. Ofte opplevd sure folk på runden der di er sure og grinete fordi vi ikkje kommer før osv
      Og fint at noen skriver slik du gjør.
      eg driver selv med brøyting/strøing hver vinter, min runde tar 13-14t først med maskiner, så alt for hånd etterpå :), så det kan bli lange turer ja. Så er det vanlig jobb etterpå ja.
      Tusen tusen takk for forståelse og godt innlegg

    90. Andrea: siden du åpenbart ikke tok budskapet så kan jeg vinkle det litt annerledes. Jeg ventet nesten to timer i taxikø i julen, ville det da vært riktig av meg og kjeftet deg huden full om det var du som til slutt kom med taxien din?? Har ikke du bare jobbet på spreng de siste to timene fordi det var villt mange som skulle ha kjøre hjem samtidig? Hvorfor skal brøyterene få kjefte fordi det snør mer enn de har kapasitet til å få fjernet? Jeg kjeftet i hvertfall ikke da jeg til slutt ble hentet, selv om jeg hadde ventet i to timer.

    91. Her har det ikke snødd på flere dager. Men det er umulig å komme seg frem visse steder fordi det er så utrolig dårlig brøytet i hele kommunen. Gudskjelov så trur jeg de som brøytet her mister anbudet sitt. For det går ikke ann å ha det sånn. Til å med med 4*4 og gode piggdekk så kommer vi oss ikke helt fram til Våre eldre kunder som er dårlige til beins, som er avhengig av oss for å komme seg ut for å handle mat!

    92. Brøyte rodene er altfor lang !!! hvorfor det…? Sikkert for økonomien sin del. (Grådighet ??? 😃)Dette medfører pepperen !! Når det virkelig snør rekk sjåføren ikke rundt.Tror nok at de fleste som brøyter trives med brøytinga. Mener på at nye brøytekontrakter for Veivesenet no, så må hver bil ha tilgjengelig minst to sjåfører. Bedrer seg da. Mulig noen får i overkant mye dritt, men generelt så er det nok bil/traktor eiger som gaper for høyt. Jeg driver et lite transport firma, kjøre 10 timer pr dag pluss kontortid, med tre gutter fra åtte år og nedover så skjønner jeg situasjonen til mange. Men at jeg skal være glad noen gidder, nei. Ingen takker meg for å kjøre vekk avfallet deres.

    93. Kjenner meg så absolutt igjen i din situasjon. Jeg studerer og min kjæreste er lærling og firmaet han jobber for har en god del brøyting. I jula har det snødd en god del her jeg bor og derfor har store deler av jula for min del bestått av å være alene. Da jeg var på butikken i romjula for å handle hørte jeg flere klaget på hvor dårlig det var brøytet osv, noe som irriterte meg grenseløst da jeg visste at min kjære og mange fler arbeidet på spreng for å holde snøen unna veiene. De få timene han var hjemme spiste han og sov før han på nytt fikk utkalling, tommelen opp for dere som har barn i tillegg! 🙂

    94. Andrea: Er MYE enig med deg. Tror mye av problemet ditt er kommune økonomi. Betal mer skatt😀. Rodene er altfor store/lange !!!

    95. Utrolig bra skrevet, er selv “brøytegressenke” og er sikker på klagerene ikke hadde klart 1 døgn i våre menns sko( traktorer). For noen uker siden dro min mann ut på brøyting klokka 0715 torsdag morgen, fikk i seg middag klokka 1800, ut igjen på oppdrag til klokka 0115, for så å kjøre på brøyting igjen klokka 0430..

    96. Min kjæreste jobber også med dette ved siden av jobben. Er det ikke brøyting så må de strø fordi det har fryst på etter mildere tider. Min kjæreste brøyter togstasjoner da, og det skal ikke mye snø til før de må ut, det skal ikke være særlig glatt før de må ut, og er det sommer, ja da er det andre ting i den bransjen som må fikses. Jeg er stolt over å ha en kjæreste som faktisk jobber 12 t ved ekstra ved siden av vanlig jobb med vanlige arbeidstider. Å se han ved middagstider når han kommer hjem er så koselig, for det er ofte han må ut nå om vinteren på kveldstid igjen, og da kommer han ofte ikke hjem før i 6-tiden neste morgen.

    97. Endelig noen som skjønner, og som faktisk vet hva slags utfordringer snøbrøyting har ☺ vi klarer ikke være alle steder til enhver tid. Brøyter selv 80km fylkesveg med krav på 2cm våt snø og 4 cm tørr snø. I tillegg hjelper jeg til på 2 skoler, og ca 60 privat adresser. De fleste er takknemlig og hjelpsomme men er jo selvfølgelig noen som skal kjefte og være bedrevitere. Mange sier “du sitter da bare og kjører, det kan da ikke være så slitsomt” de kan jo prøve selv, 24 timer konstant kjøring er ikke uvanlig.

    98. Eg forstår godt ka du mener. Alle som brøyter er enormt flinke å skal ha respekt får å gjøre det. Eg hadde nok ikke orket det selv. Så de skal de ha. Flinke menn!
      Men du har noen som slurver, er 2 personer her eg bor som virkelig slurver. Men så klart de gjør så godt de kan. Det vet eg. Men her hos meg er det lite sanding. Å det syns eg er dumt da er det er alt får glatt ute til å gå med vogn 🙁

    99. Utrolig bra!! Faren min drev småbruk, hadde “vanlig” jobb i tillegg til at han brøyta snø! All respekt til de som orker dette

    100. Jeg kjenner meg virkelig igjen i det du skriver..
      Er selv snøenke hele vinteren siden jeg er sammen med en som brøyter.. I vinter har det vært mye klager her i nærheten over at det blir brøytet for seint, for tidlig, ikke tidsnok, feil sand, for lite grus ol.
      De som driver ute med dette arbeide ofrer mye tid med sine nære og kjære for at andre skal ferdes trygt frem! Selv jobbet min mann både julaften og nyttårsaften..

    101. Riktig at vi oftest er raskere ute med kritikk enn med ros, og skjønner din frustrasjon over lange vinteruker som “brøyteenke”.
      Likevel synes jeg det er litt rart at du ikke nevner hvorfor mange av disse gutta holder på med denne kjempejobben vinter etter vinter.
      Sånn som du legger det frem så virker de som en gjeng oppofrende riddere som forsaker nattesøvn, helse, kone og barn for at vi andre skal komme oss på skole og jobb.
      Sannheten er vel at de sier ja fordi denne vinterjobben gir dem og familien en kjærkommen ekstrainntekt !!!
      Noen steder får faktisk brøytemannskapet en fast sum hver måned vinteren gjennom, fordi de er i beredskap, også i snefattige vintre hvor det er minimalt med måking.
      Lite sne betyr mindre penger, mye snø for mye jobbing, og noen vintre blir heldigvis akkurat passe.
      Mao, vi klager kanskje uberettiget på sen/dårlig brøyting,og ditt innlegg har gjort at jeg skal være mer forståelsesfull fra nå av, men du, brøyterne og de andre “enkene” klager også! på snemengden- satt på spissen selvfølgelig 😉
      Ønker deg uansett en vinter med “akkurat passe” mye sne.

    102. Vet hvordan det er. Her ikke mann som brøyter,men en som jobber innen anlegg. Det siste 1,5 året har han jobbet fra søndag kveld til torsdag kveld. Konstant… ser at sønnen på to reagerer mer og mer på at han må pakke bagen å dra….

    103. Helt enig i at folk bør klage mindre og heller sette pris på når noen fantastiske mennesker ofrer av deres egen tid på noe så moderne som en snøfri vei… midt på vinteren… Godt skrevet om et viktig tema 🙂

    104. Takk Gud for at noen tok opp dette! Kjempebra skrevet og all ære til B.T som holder ut, men også til dere 3 som sitter hjemme!
      Brøytere er noe jeg (heldigvis?) alltid har hatt respekt for, uansett om jeg ble vekt kl 3 på natten av at de ryddet tunet mitt for snø. For de gjør det jo faktisk for oss. 🙂

    105. Etter å ha lest dette innlegget skal jeg aldri mer klage når jenta mi våkner 05.15 av brøytebilen hver morgen 🙂 Håper samboeren din har roet litt ned på jobbingen nå, så han ikke blir helt ødelagt 🙂
      Klem

    106. Har skjeldent klaget over brøytingen, men skal innrømme at jeg ikke alltid har vært så overstrømmende takknemlig heller når jeg ser blinkende lys utenfor vinduet til meg og bebisen nattestid.
      Men nå er jeg kjempetakknemlig 🙂
      Visste ikke dette og har ikke tenkt over det før. Takk for innlegget 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg