SY! HVA LURER DU PÅ ?


 

0
0
1
128
683
NAN
5
1
810
14.0

Normal
0

21

false
false
false

NO-BOK
JA
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Vanlig tabell”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:Cambria;
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

Jeg hadde rett før jul en spørsmålsrunde på bloggen, jeg utelukket syspørsmålene fordi innlegget ble langt nok som det var uten. Nå tenkte jeg at jeg skulle svare på syspørsmålene, men før jeg gjør det tenkte jeg dere kunne få mulighet for å stille noen spørsmål før jeg legger ut svarene. Jeg får jo veldig mange spørsmål om syingen hele tiden, men er ikke så lett å huske alt. Derfor er det supert om dere kan legge til spørsmålene deres i kommentarfeltet på dette innlegget. 

 

I løpet av morgendagen skal jeg få svar så godt jeg kan på spørsmålene deres, og håper at det kan være til både hjelp og inspirasjon til dere 🙂 Det er lenge siden jeg har laget syinnlegg nå og det er egentlig fordi det er noe galt med overlocken min :(((( Så den må inn til reparasjon, og uten den har syingen også blitt utsatt. 




0
0
1
32
173
NAN
1
1
204
14.0

Normal
0

21

false
false
false

NO-BOK
JA
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Vanlig tabell”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:Cambria;
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

Jeg er på skolen i skrivende stund, så jeg avslutter her, og kommert sterkere tilbake i morgen. I morgen skal vi også til fotografen, det gleder jeg meg veldig til, er så gøy å leke litt i studio. :D:D:D

31 kommentarer
    1. Kordan syr du igjen buksene i skrittet?
      Kordan syr du på slike ender på armer og ben?
      Kordan syr du generelt sammen kler, uten å få stygge og ujevne kanter ?
      Følge bloggen din daglig, og synes det er så gøy når en blogger oppdaterer bloggen flere/en gang daglig! Olivia og Otilie er kjempesøte du bør vere skikkelig stolt💜

    2. Kan du legge ut hvordan du tegne mål til sparkebukser og vise hvordan du syr i det innvendige stoffet?

    3. Har en del nybegynner spm;) Regner med du har brukt mønster til stoff&stil før, så kanskje du kan hjelpe meg med hva de mener med noen av disse begrepene/beskrivelsene:
      – kantstikning – hvilken type søm er dette?
      – sy x cm om til vrang? (dette er jo sikkert bare å brette inn stoffet men..). Hvorfor er de så nøye på ant cm her? F.eks skriver de “sy 0.4 cm om til vrang”
      Også lurer jeg på hvordan du får halsutringninger til å bli pene når man ikke skal sy på ribb? Mine blir bølgete..:p

    4. Jeee 😀 Syinnlegg 😀
      Det er kanskje litt teit spm, men jeg lurer på om du klipper baksiden i to deler når du lager kosedressen med kun et stoff. F.eks fleecedressen. Eller har du hele bakstykket i en del? (I stedet for 2 halve)

    5. Heeei 🙂
      Kan eg få mønstret på den buksa du sydde? Eg hadde løst å sy en slik bukse til min aller beste venn som skal ha en baby i mai 😉
      (Digge bloggen din, e innom den hver dag)

    6. Har du mål på bæresjal? 🙂 så du la ut bilde på instagram, og disse bæresjalene er jo så dyre! Derfor vil jeg prøve selv 🙂

    7. Hvor er det billigst og skaffe stoff og tilbehør til klær/puter/gardiner osv?
      Kan du lage et innlegg med vanlig symaskin der du gjør noe enkelt, som f.eks trekk til en pyntepute etc?
      Hvilken maskiner bruker du?
      Vet du hvordan symaskinen fra jysk f.eks er?

    8. Hei jeg lurte på om du kunne ha lagt ut oppskrift på bukse i voksen str.eller eventuelt hvordan du måler opp og klipper det 🙂

    9. Hei! Hvordan tar du mål for å sy klær til deg selv?( Både bukse og genser.) Skjønner ikke helt hvor jeg skal ta mål fra og hvordan jeg skal tegne opp mønsteret ut fra målene mine..?
      Kan du ta noen bilder med målebånd på deg selv og vise hvordan du tegner opp etterpå?
      Takk for god inspirasjon! Håper du får svart på dette:) klem

    10. Jeg ser du skriver at du bruker først en rett søm, og en sikksakk utenpå den igjen. Det jeg har lest er at på klær, så skal man bruke sikksakk og ikke rett søm, pga at rettsømmen klarer ikke å strekke seg, og rakner. Er det ikke bedre å sy kanskje to sømmer med sikksakk?
      Overlocken din- fornøyd? Eventuelt ikke fornøyd? Hvorfor er overlock noe å investere i?
      Har du noen gode oppskrifter på heldress, annet enn den Som ligger ute allerede? Har du testa stoff og stil sin?
      Hvordan sy ribb på bukse i livet, uten at den blir for kort? Jeg strekker og strekker ribben,men likevel blir det for mye bukse og for lite ribb på slutten,og buksa blir helt skreiv bak.
      Hvordan er det å sy i ull? Glir det lett unna, eller er det som å sy i Jersey stoffer? Hvilken nål bruker man til ull?

    11. Hvor kjøper du stoff fra?
      Er det mye billigere å lage klær enn å kjøpe de?
      Syntes stoffet virker dyrt når det er 80 kr meteren, kanskje fordi jeg ikke vet hvor mye man trenger?
      Hvor finner du oppskrifter fra?
      Kommer du til å legge ut flere sy-videoer?
      Kan alle lære å sy?
      Hvor finner du de fine uglene og pynten du syr på klærne?
      Har du sydd mye til deg selv?

    12. Hei, du har en fantastisk blogg! Jeg har sett så masse på din blogg at jeg fikk mast meg til å få symaskin av mannen min til jul! Håpte du kunne lagt ut oppskrift på hvordan du lager kjoler og sparkebukser? 🙂

    13. Har du noen tips til å kante med ribb med vanlig symaskin? Synes det er vanskelig å få fint. På nette finner jeg bare tips om hvordan man skal gjøre det med overlockmaskin og tvillingnål, og jeg har ingen av delene.

    14. Kan du lage et innlegg hvor du viser hvordan du lager forskjellige mønster og dekorasjoner på klærne du lager? Som f.eks. Uglene.
      Hvorfor bruker du overlock? Trenger jeg det for å kunne du de klærne du syr?
      Hvor kjøper du stoff?
      Når du syr med vanlig maskin, må du knyte trådene ellerno etter du har kuttet av etter du har avsluttet en søm? Sikkert dumt spørsmål. Men får ikke almen opp og du bare lar den være?
      Hvor får du inspirasjon og tips til hva du skal sy?
      Kan du legge ut flere maler? Er så utrolig inspirerende!!
      Hvor mye koster det å sy klær selv, er det økonomisk?

    15. Helt fantastisk bra blogg, Stine 🙂 Jeg må bare få takke deg for at du har klart å inspirere meg til å ta fatt på symaskinen min, som jeg fikk til jul for 4 år siden. 😉 Jeg har hele tiden tenkt at det er altfor vanskelig for meg, men nå klarer jeg ikke å løsrive meg fra den.. Min syglede har til og med smittet over på mammaen min som ikke har rørt symaskinen på snart 30 år (hun fikk forresten symaskin av pappa til jul) 😉 Jeg skulle ønske du kunne legge ut en tutorial på hvordan du syr den sparkebuksa med mønster fra stoff og stil. En dag håper jeg at jeg klarer å sy et plagg, uten at du må sy det først for å lære meg det 😉 Hehe. De plagene som du legger ut med trinn for trinn, går som en drøm skjønner du 😀
      Helt til slutt vil jeg bare si at, jeg digger resten av bloggen din også. Kommer garantert til å følge den i lang tid fremover 😉 Også har du to, jeg mener tre (med den firbeinte) helt fantastiske hjerteknusere 🙂

    16. Om noen år når jentene har begynt i bhg, har du tenk på å starte å ta bestillinger, lage nettbutikk og sånnt? 🙂

    17. Hei,
      Hvilket merke og modell er overlocken din? Gikk du på kurs for å lære deg å bruke den?
      Og, hvor finner du ullstoff til body? Finner ikke dette på Stoff&Stil.
      Og gratulerer med en fin blogg! Nice work!

    18. Jeg lurer på hvordan du lærte å sy?
      Fikk symaskin i julegave av kjæresten etter sikkert å ha snakket aaaalt for mye om bloggen og buksene du syr:) Ønsker virkelig å få syinga til å se like “lett” ut som deg 🙂

    19. Jeg hadde satt stor pris på om du fikk til og lagen en mal/video om hvordan man lager en genser /cardigan. Jeg står helt fast:p

    20. Hvor kan man kjøpe mønster? Hvilken sy maskin har du? Finnes det flere stoff butikker enn stoff og stil som du kan anbefale?

    21. Hvor har du fått mønster-malene dine i fra? 🙂 jeg sliter med å skjønne stoffogstil sine, men dine er så enkle å forstå! Har du tegnet dem selv på frihånd fra ferdige bukser, eller kjøpt det noen plass? 🙂

    22. Tusen takk for en super blogg! Lagde i dag min første heldress i str 86 uten å være gravid eller ha noen små fra før av, skal sies at jeg er utrolig værpesjuk og at dine små-tuller ikke gjør saken bedre 🙂
      Synes ikke jeg fikk til en fin kant i halsen. Lagde heldress uten hette. Kunne du vist litt med bilder hvordan du skrår den i front? 🙂

    23. Nå som jeg har fått symaskin i julegave av kjæresten så må jeg jo nesten begynne å lære meg med den 😉 Jeg har omtrent aldri rørt en symaskin før, så det er sikkert myye jeg lurer på, men jeg kommer ikke på noe å spørre om 😉
      Men, om man ikke har butikker i nærheten som selger stoff(jeg bor på en veldig liten plass, og nærmeste stoff-butikk er sånn ca 3 timer unna ;)), hvordan kan jeg da vite hvilket stoff jeg trenger? Hva bruker du til vanlige “jogge/kose”-bukser og sånn? Så er det jo det med hvor mye man trenger, men det blir jo litt vanskelig for deg å svare på 😉 hvor mye bruker du på f.eks én bukse i str1 1/2 år?

    24. Hvor mye koster en overlockmaskin?
      Kan man bruke vanlig symaskin på buksene du lager feks? (Er 19, snart 20 og har blitt utrolig inspirert til å sy ved å følge med på deg, så er litt vesentlig å vite om det lar seg gjøre med vanlig maskin også)
      Kan du ha en stoff guide fra stoff og stil?
      Kan du også vise/fortelle andre tilbehør, eller vesentlige ting man må gå til innkjøp av for å lage en kosebukse feks?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg