Svar på spørsømålsrunden.

 

SPØRSMÅL OM MEG

 

– Vil du ha flere barn, og når?
Jeg ønsker å gå gravid en gang til. Det blir ikke med det første, og mitt største ønske hadde vært å få tvillinggutter. Jeg er redd for å bli gravid med bare et barn. Min verden er to, og alt jeg har opplevd med mammarollen har vært med to. Oppfølgingen under graviditet og fødsel er også langt bedre enn ved en graviditet med et barn. Jeg er redd jeg ikke kommer til å kjenne noe liv siden jeg har vært vandt med 4 armer og 4 bein som sparket. Jeg er også redd for å få et barn som henger på meg hele døgnet fordi det ikke liker å være alene. Tvillinger er jo alltid to, så de koser seg like mye i lekegrinden uten meg som på mitt fang. Det gjør at det ikke er noe problem å ta seg en dusj eller lage mat selv om jeg er alene med dem. 

– Hva tenker du om det å være mamma i så ung alder? Og til tvillinger? Hvordan har du taklet det?

Vel, jeg elsker det. Har alltid forestilt meg selv som ung mamma. Det at jeg ble tvillingmamma kom så klart som et sjokk, men nå kunne jeg aldri ønsket meg det annerledes. Jeg synes ikke det har vært hadt å takle i det hele tatt. Jeg synes det er fantastisk. Største 
utfordringen er nok økonomi, vi sliter ikke økonomisk vi, men jeg vet at jeg ikke kan kjøpe meg det jeg vil til en hver tid, så jeg bruker så lite penger på meg selv at BT flere ganger sier at jeg skal reise til byen å bare shoppe litt til meg selv fordi jeg fortjener det. ^^, <3 

– Kan du fortelle litt mer om hva du skal utdanne deg til? Fremtidig yrke?
Jeg utdanner meg til å bli veteropat, det er en naturmedisinsk dyrebehandler, som bruker massage, akupunktur, ernæring, homeopati, urter og mer som behandligsformer. Et 5 årig studie på deltid som tilsvarer 4 år fulltid. Skolen er i helgene, derfor har jeg fortsatt selv om jeg ble mamma fordi BT kan passe jentene. 



– Hvordan var du i ungdomstiden, 17-18 årene?
Jeg var glad i å være sosial, feste, være med venner, skole og hest dominerte ungdomsårene mine.  

– Tjener du penger på bloggen din? 

Så godt som ingenting. Selv om jeg er blandt toppen, er det alikevel langt fra 30 til nr 1, fotballfrue 🙂 

– Er du med i barselgruppe med jentene?

Jepp, det er jeg, men vi er egentlig litt dårlige på å få til møter sammen. De gangene vi får ut fingeren har vi det veldig koselig 🙂 

– Favoritt mat/godteri?
Fersk suppe. En rett som kommer fra indre vestfold. Elsk elsk elsk. Men altså jeg elsker mat og spiser det meste. Lakris topper listen over godis, hater surt godteri, klarer faktisk ikke å holde øynene oppe når jeg spiser det. Salt og søtt faller bedre i smak.

– 

Hva gjør du for å slappe av?

Slappe av? Hva er det? Haha, sove om natten 😉 

Har du noen spesielle serier å anbefale?

Haha. Jeg ser så vidt på TV, og serier er en absolutt NEI-ting for meg. Har rett og slett ikke tid til å sitte og se på serier, så da velger jeg å ikke begynne på en. Vil jeg se noe på tv ser jeg en film.  


SPØRSMÅL OM OSS 

– Hvor bor du / ville du bo på gård / Eier dere eller leier dere?


Vi bor i Re i Vestfold, på en gård min kjære kjøpte av sine besteforeldre da han var 19 år, altså BT eier. Jeg har alltid ønsket å bo på gård, så det var nok et pluss det da BT sjekket meg opp.

– Hvilken bil har dere? Med tanke på stor vogn og barneseter?
Vi har en mazda6, 2008 modell, stasjonsvogn, sort. Det var en av de største stasjonsvognene som vi syntes var fin, og var langt billigere enn volvo og toyota som også var aktuelle biler. 

– Har dere planer om å gifte dere? 🙂 :)

Hope so 😉 Men det blir ikke før vi har råd til det, og det er ikke i prioriteringen enda.  

– BT fakta:

BT står for Bjørn Tore, han blir 25 i februar. BT er utrolig jordnær, rolig og handy. Han er entrepenør, jobber i sin fars gravefirma som han en dag skal ta over. Jobber stort sett hele tiden, selv i helger og ferier. Er utrolig hjemkjær, elsker dyr, men er redd for hest. Haha, passer fint når vi skal få gården full av dem ;);) Han er min sjelevenn og jeg elsker hver cm av han ^^, 

Vil du si forholde ble anderledes etter dere ble foreldre?

Det har nok forandret seg, men det er vel mer at vi har blitt sterkere knyttet, og jeg føler jeg har blitt forelska på enda en måte etter at jentene ble født. Det å se kjæresten sin vise pappakjærligheten til sine barn gir meg gåsehud og tårer i øynene. Så vakkert <3333 

– Hvor skal dere feire jul?
Vi skal til BT’s foreldre sammen med hans bror med kjæresten og søsteren hans 🙂  

 

SPØRSMÅL OM TVILLINGENE

– Hvilke andre navn tenkte du på til jentene? / Hvordan kom dere opp med navnene?
Mie & Rose var min favoritt nr to. BT håpet på at det var sett feil ved første ul. at det ikke var to jenter, men en av hver, så da snakket vi om Mie & Max 🙂 Vi diskuterte navn frem og tilbake lenge, og søkte opp navn på nettet. Otilie har jeg forelsket meg i for lenge siden og jeg ville ha et matchende navn til nr to som da ble Olivia. 

– hører du forskjell på jentene når de gråter og lager lyder osv?

Det går i perioder, nå hører jeg ikke forskjell på gråt, men de snakker HELT forskjellig, så om de skravler er jeg ikke i tvil på hvem det er. De har forskjellige lyder, Otilie synes også det er supergøy å hyle med verdens høyeste pipestemme. ^^,

– Er det noen ulikheter de har utseendemessig sånn at du enkelt kan se hvem som er hvem?

Jeg ser enkelt forskjell på de fordi jeg kjenner de og synes de er helt ulike på mange måter, men det er vanskelig å sette fingeren på det, for selv om jeg sier det ser ikke andre det. Men bakfra har de hårverven på hver side av hode, Otilie venstre og Olivia høyre. Otilie har rundere hodefasong og litt mer hår. Otilie har vestre øye litt mer lukket enn det høyre og Olivia det høyre litt mer lukket enn det venstre.  

– Synes du det er mye jobb med to små barn?

Det er klart det er jobb, men nei jeg synes ikke det er noe mer enn forventet, heller midre. Vi koser oss gløgg ihjel og de er veldig harmoniske og blide, så det meste har gått som en lek.  

– Går det bra med stor hund å små barn?

Størrelsen har vel ingenting å si?? Hun er jo ikke noe farligere enn en liten hund. Tyra/rottweileren er tidenes familiehund. Hun er rolig med jentene og lar de lugge å dra henne i ørene. Verdens snilleste og søteste hund i våre øyne. 

– Trenger du mye hjelp me di små eller gjør du alt alene?

Jeg har vært alene fra vi kom hjem fra sykehuset med jentene. Det vil si den tiden BT reiser på jobb 06:30 til han kommer hjem mellom 16-18 en gang. Det har aldri vært et problem. 🙂 

– Når skal de begynne i bhg?

Hvis vi får de inn, begynner de i bhg i januar 2015. Da er de 21 mnd gamle.  

– Skal jentene gå i samme klasse når de begynner på skolen?

I dag tenker jeg nei, men jeg kan ikke svare på hva jeg tenker om 5 år 🙂 Nå tenker jeg at det er viktig at de lærer seg å være selvstendige, få en vennekrets utenom sin søster og ikke bli sammenlignet på alle plan, dette trur jeg blir langt enklere om de går i hver sin klasse. 

– Mange mener man ikke bør legge ut bilder av barna sine offentlig/på nett, hva tenker du om dette?

Jeg synes det kommer ann på bildene som legges ut. Jeg har tenkt mange ganger igjennom dette, og selv elsker jeg å se bilder av andres barn. Man kan hente mye inspirasjon og man blir glad av det, dessuten lærer jeg mye av å lese om andres barn så bilder føler jeg hører med for at det skal være intressant. Men det er et vanskelig spørsmål og jeg trur at man bare må finne ut hva som er best for en selv. Jeg ønsker å vise mine jenter til HELE VERDEN bare fordi jeg er SÅÅÅ STOOOLT!! Jeg hadde ikke klart å limt et bilde i et album og kun sett på det selv. Verden er blitt forandret, og noen har ikke rukket å følge med.  ^^, 

 

ALLE SYSPØRSMÅLENE KOMMER PÅ ET EGET INNLEGG 🙂 
Takk for engasjementet 😀 


 

23 kommentarer
    1. Hei! Jeg er fast leser av bloggen din, og har sett at dette med “forskjellsbehandling” av tvillinger har kommet opp flere ganger, særlig spørsmålet om skolegang. Jeg er selv tvilling, og jeg mener du har helt rett når du sier du ønsker at tvillingene dine skal gå i forskjellige klasser. Da jeg og min tvillingsøster startet på skolen begynte vi i samme klasse. Selv om vi ikke ligner det grann ble vi sammenlignet hver eneste dag. Jeg var bedre i gym og i tegning, hun var bedre i matte. Det hendte at læreren min ba meg gjøre som søsteren min i matematikk, og søsteren min fikk beskjed om å hjelpe meg. Dette var starten på syv år på barneskole med slike hendelser fra lærere, og ikke minst fra elever. Jeg er sjeleglad for at min mor ba skolen om at vi skulle få gå i hver vår klasse da vi begynte på ungdomsskolen. For meg har det vært utrolig viktig å finne min egen identitet, uten min søster. Vi har selvfølgelig et veldig sterkt bånd, og selv om vi, grunnet videregående i forskjellige byer, ikke ser hverandre hver dag, er vi sammen i helgene, og har fortsatt mange av de samme vennene. Men jeg har også noe som bare er mitt, og hun har noe som bare er sitt, og det er så uendelig viktig.
      Må også få si at bloggen din er forfriskende jordnær, og jentene dine er nydelige!

    2. Johanna: Du aner ikke hvor godt det er å høre meninger fra noen som faktisk er tvilling. Jeg kan jo bare tenke meg til og lese om temaet, det er jo dere som er tvillinger som jeg må hente mine valg fra. Tusen takk for at du deler dette med meg 🙂
      Og veldig hyggelig den siste setningen ^^, <3

      GOD JUL

    3. Det var mange gode spørsmål og svar 🙂 bare synd mitt spørsmål ikke ble svart på, men det var et ganske omfattende spørsmål jeg kom med 😉 ønsker deg uansett en fin dag 🙂

    4. Helene Viktoria: ja, også litt vanskelig spørsmål i hvertfall nå før jul, siden det skjer så mye. Men om vi ikke har noen planer ser en dag ca slik ut: jeg står opp halv 8, tar meg en kaffe, blogger litt og rydder om det trengs. Kl 9-10 våkner jentene og da er de frokost. Så ligger vi på gulvet å leker til kl nærmer seg halv 12, trenger de et bad skjer dette i denne lekestunden, halv 12 er de trøtte igjen, får en flaske melk, så kler jeg på og legger de ut. Denne soveøkten elsker de og sover 3-4 timer før de våkner. Mens de har denne lange soveøkten lager jeg middag til jentene, gjør resterende husarbeid og syr. Når de våkner eller blir vekt igjen 15-15:30 får de hjemmelaget middag og dessert, så kommer BT hjem og jeg lager middag til oss. Etter det reiser jeg i stallen og møkker og ser til hesten min. Så kommer jeg hjem til en litt sliten pappa fordi han mener de blir litt umulige bare jeg forsvinner ut av døren ^^, ca kl 18 får de en flaske melk og litt før 20 får de grøt, litt mer melk og så i seng:) da sovner fort, våkner gjerne 1-2 ganger hver etter de har sovnet så da flyr vi litt i trapper, men når de først har falt i sin dype søvn sover de til morgen. Den siste tiden på kvelden når de sover ser BT og jeg kanskje en film, eller jeg syr/blogger litt 🙂

    5. Jeg og min tvilling gikk i samme klasse helt frem til vi begynte på VGs, D valgte vi forskjellige linjer. Men for vår del var det veldig fint å gå i klasse sammen, mamma og pappa ville heller ikke skille vårs da de mente og mener det er viktig og beholde det tette båndet tvillinger har. På ungdomsskolen ville lærerne ha vårs i hver vår klasse, ikke for vår del men fordi det blei enklere for dem! Vi er veldig sterke sammen og hadde en tendens til å kunne “styre” klassa dit vi ville 😉 men mamma og pappa mente vi kunne styre det til noe positivt også, og det gjorde vi 🙂 jeg er veldig glad vi gikk i samme klasse så lenge! Opplevd det som nesten bare positivt og glad jeg ikke blei splittet fra tvillingen min.. Noe negativt er det selvfølgelig, f.eks da mamma blei kalt inn til rektor for en av oss hadde gjort noe galt.. Men hvem? Nei det visste dem ikke. Da pakka mamma fint sammen og vi dro hjem. Men er selvfølgelig veldig forskjell fra tvillinger til tvillinger 🙂 tvillingforhold varierer jo like mye som søskenforhold!

    6. Elsker bloggen din! Følger med hver dag!
      Lurte litt på utdanningen din! 🙂 Hvilken skole går du på? Hvor i landet, og koster det noe?
      Jeg har allerede tatt meg to “friår” siden jeg er så usikker på hva jeg skal gå. Eneste jeg vet, er at jeg vil jobbe med dyr! Tenkte å søke dyrepleien til våren, men føler ikke at det er “nok”… vil noe mer…
      hva slags utdanning trenger man?
      Tusen takk for svar!!
      Stor klem <3

    7. Malin: du kan lese mer om den om du søker den opp på nettet. Søk på Veteropati ved norsk akademi for naturmedisin 🙂 skolen er i Oslo, den koster ja, er en privatskole, men er lagt opp slik at man kan jobbe i uken.

      Hyggelig tilbakemelding

      God jul 🙂

    8. Hallo! Jeg leste det ene svaret ditt på spørsmålet om du kommer til å plassere de to søte små i samme klasse, og jeg tror du gjør rett i å plassere de i hver sin klasse. Jeg er tvilling selv og vi gikk sammen i park og 5-års klubb. Vi har alltid vært forskjellige men likevel er det lett for andre å sammenligne oss da vi er tvillinger. Moren vår plasserte oss i forskjellig klasse på barneskolen og det var et godt valg spør du meg. Vi fikk da muligheten til å ha vær våre venner + felles venner og vi fikk muligheten til å ikke være “oss” hele tiden uten bare “meg” av og til!

    9. Hei igjen!
      Takker for supert svar 🙂 Gikk inn og leste litt, men fant ikke noe om kostnader. Hvor mye koster sånn ca.? Klarer man seg med studielånet?
      God jul forresten! 🙂

    10. Malin: du stiller meg helt umulige spørsmål. Hva det koster å ha et barn varierer nok i stoor grad, hva du trenger av utstyr, kan du arve mye eller må du kjøpe alt nytt? er barnet mye sykt så du ofte må kjøpe medisiner? Får du tvillinger blir ting over dobbelt så dyrt. I tillegg kommer “hva er dine utgifter fra før???” Om du har 6000 i faste utgifter blir det ikke mye å leve for 1000 kr på deg og et barn. Jeg kan ikke gi det et svar på det du lurer på, da får du sette deg ned skrive opp alt du trenger og regne på det i første omgang, samtid som du finner ut hvor mye du sitter igjen med av penger i mnd.

    11. Først må jeg si at jeg virkelig beundrer deg og måten du får alt til å henge sammen på, både med barn, skole, hest og hobbyer. En ting jeg reagerer litt på er at du skriver at du er redd for å bare få et barn, hvis du skulle gå gravid igjen. Du har tidligere skrevet at det verste du vet er når folk sier “glad det ikke er meg som er to”, eller “stakkars deg som fikk to”, eller lignende ting. Du skriver utrolig oppmuntrende og bra, og jeg er sikker på at du har hjulpet mange til å få et positivt syn på det å få tvillinger. Du snakker positivt om det å få tvillinger, og du skriver om alle fordelene, men det virker som om du ser negativt på det å bare få ett barn. Det virker nesten som om du ser på det å få ett barn som mindre bra enn det å få to. Hvordan kan du forvente at andre skal se på det som en positiv ting å få tvillinger, når du selv ser på det som negativt å bare få ett barn?

    12. Camilla: åh, jeg beklager at du har tolket det slik. Jeg mener så klart ikke det er bedre å få tvillinger enn et barn. Man blir like lykkelig trur jeg. Jeg har kanskje formulert meg med feil ord, i ordet redd mener jeg bare at det blir skummelt fordi så mye er veldig annerledes, det å bli gravid for første gang er jo veldig gøy men også skummelt på mange måter, tenker at det å bli gravid med et barn blir litt som å bli gravid for første gang på nytt siden det er så annerledes. Jeg kommer så klart ikke til å bli skuffet om jeg blir gravid med et barn! Så det er helt feil tolket at jeg ser på det som en negativ ting! Men ja jeg legger frem at det er fantastisk med to også. Det er fordeler og ulemper med alt, jeg velger å legge vekt på det positive i mitt liv. Derfor fremmer jeg gleden med å få tvillinger i stede for å klage. Grunnen til at jeg ikke skriver om et barn er jo nettopp fordi jeg har null erfaring med å få det 🙂

    13. Hei igjen, Stine.
      Tror du misforstod spørsmålet mitt litt ^^, Spørsmålet om kostnader var rettet mot studiene dine 🙂 Stilte noen sprsmål tidligere, og da fortalte du at jeg kunne gå inn og lese på “Veteropati ved norsk akademi for naturmedisin”. Var mye nyttig info der, men stod ikke noe om kostnader.
      Var det jeg lurte på. Hihi

    14. Malin: åja, jeg beklager. Skolen er ikke støttet fra Lånekassen så du får ikke stipend. Men det er lagt opp til helger slik at man har mulighet til å jobbe i uken. Jeg trur skolen koster rett over 40 000 i året 🙂

    15. Hei! Rett å slett elsker det du sier om stor hund og liten hund!!!!:D jeg selv har ei lita tispe på 4 kg, men hun kan bite å skade hun også,! Rottiser er herlige hunder:)

    16. Hei! Samme som Johanna skrev her oppe så er jeg også tvilling og gikk i klasse med søsteren min fra 1-7 klasse. Vi ble også utrolig glad den dagen vi fikk vite at vi kunne bestemme om vi ville fortsette å gå i samme klasse eller ikke når vi begynte på ungdomsskolen. Vi bestemte oss da for at vi ikke vil gå i samme klasse. Og det var fordi vi var lei av å hele tiden bli sammenlignet av lærerene og på en måte bli sett som EN enhet istedenfor 2 individer. Nå går vi i 10 klasse og skal snart begynne på gymnas. Vi har bestemt oss for å gå på samme gymnas, men vi skal prøve å ikke bli sett på som “tvillingene”. Fordi da føler man på en måte at du ikke blir sett på som en unik person. Vi er bare “en del av hverandre”. Så når du skal velge om de skal gå i samme klasse eller ikke så tror jeg det er best at de går i hver sin klasse.
      Og tenk, da har du 2 forskjellige historier om hva som har skjedd på skolen hver dag. Dobbelt så mye du/dere kan høre på og snakke om hjemme 🙂

    17. Enya: Så bra du er enig i deg jeg tenker. Til syvende å sist kommer vi nok til å høre hva jentene våre vil også, men jeg tenker at det er godt å komme litt fra hverandre. Man blir jo veldig knyttet som tvilling, og da er det viktig å skape litt egenliv for dem også

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg