Pasta med Bolognaisesaus til barn

 

Jeg ble sittende å lese i oppskriftsboken som følger med i pakken til Philips Avent sin dampenhet og hurtigmikser. Ikke nok med at det er mange gode oppskrifter og tips, det er også veldig gode råd om hvorfor barna reagerer slik de gjør på mat, hvordan man skal få de mindre kresene og for eksempel at det å lære og like en ny smak kan ta så lang tid som at barnet må få det servert 15 ganger. Jeg trur personlig ingen er kresene, det handler om å tørre og prøve nye smaker, og alltid smake. Selv er det mange ting som jeg har brukt tid på å lære meg og like, sopp, oliven, vin for å nevne noen. 

I dag tenkte jeg at jeg kunne dele en av oppskriftene fra Philips Avent. Jeg får ikke betalt for å gjøre dette, det er kun min anbefaling om du vil lage hjemmelaget mat til barnet ditt. Dette er garantert den enkleste måten å gjøre det på, dampenhet og hurtigmikser i et er genialt! Det blir lite oppvask og alt man trenger å gjøre i mellom er å snu beholderen med mat for å få de forskjellige fuksjonene. En virkelig god investering. 

Det er mange grunner til at jeg lager maten til jentene selv, og i frykt for å tråkke noen på tærne vil jeg gjerne dele hvorfor jeg ønsker å lagen maten selv. Jeg sier ikke at det er noe galt å kjøpe ferdigglass, fordi fardigmat til barn er laget av råvarer med strenge krav om kvalitet og innholdet er så klart tenkt nøye igjennom av eksperter for å få med de næringstoffene et barn trenger. 

Jeg har ernærlig som et av fagene mine på skolen, og der lærer vi blandt annet å lese ingrediensetikketen. Heldigvis er det ikke så mye skummelt i barnematen, men alikevell må jeg si jeg blir skuffet når jeg på alle glassene leser at vann står som ingrediens nr 2? (ingrediensene er rangert etter hvor mye det er i retten, nr 1 er det mest av, siste ingrediens er det minst av) og så kommer stivelse i bunn. Det betyr rett og slett at de fyller på med vann og tykner retten til igjen med et stivelsesstoff (ofte potetstivelse). Hva betyr dette? mer penger i kassa så klart. I barnematen du kjøper er det også veldig mye stivelsesingredienser (potet, pasta, ris, korn). Jeg kikket på en pastarett, den hadde både pasta og potet i seg, hvilket er helt unødvending, men potet er en billig råvare så ved å fylle på med litt potet blir det enda noen kroner til overs i kassa kontra om de hadde hatt mer grønt og kjøtt. 
For at ferdigmat skal holde må den varmes opp og pakkes i forseglende glassvarer. Under varmebehandling av mat dannes stoffet furan som er en organisk forbindelse som på mus og rotter har vist å være kreftfremkallende, dette klassifiserer stoffet som mulig kreftfremkallende for mennesker også. Det er påvist store mengder furan i hermesitert mat, barnemat på glass, pulverbaserte barnegrøter og frokostblandinger.
En annen grunn til at jeg ikke kjøper glassene er fordi jeg selv har smakt på den maten. Vi hadde en lek under en babyshower for min venninne, leken gikk ut på å gjette hvilke rett de 6 forskjellige barnerettene vi skulle smake på var. Samtilige av oss satt og brakk oss som bare det og ingen klarte å gjette riktige retter. Det er svar nok for meg. Den maten jeg selv lager smaker akkurat det jeg har puttet i retten. Hvordan de får spagetti og kjøttdeig til å smake som kattemat vet ikke jeg.
Jeg har også hørt flere si at de som har gitt barnemat på glass måtte begynne helt på nytt med tilvending av vanlig mat den dagen de er så store at de kan spise det samme som oss til middag. Det er ikke så rart det når man vet det jeg skrev i startet, det kan ta 15 smaksprøver før man har tilvendt seg smaken og lært å like den. Barn som spiser ferdigglass lærer seg å like disse glassene, men liker da ikke den maten vi spiser som smaker så mye mer og så mye mer variert enn det de er vandt med. Altså er det mye mindre jobb å introdusere “vår” mat helt fra starten. Barn er også minst kresene fra 6 mnd, over året kommer de i en periode hvor de ikke vil ha ting de egenlig liker.  

Tilbake til denne deilige retten som passer til barn som er eldre en 9 mnd og kan spise myke biter. 

Pasta Bolognaise fra Philips Avent sine Oppskrifter:

INGREDIENSER:

  • 1 liten stangselleri
  • 3 middels store modne tomater (ca 350 gram)
  • 1 liten gulrot (ca 100 gram)
  • 1 liten løk (ca 80 gram)
  • 120 gram karbonadedeig
  • 1 ts tørket oregano eller blandete urter (valgfritt) kan også bruke friske urter
  • 4 ss tomatpuré
  • 30 gram godt kokte maccaroni
  • 1 ss revet ost 
     

Fremgangsmåte:

  1. Vask sellerien og tomatene
  2. to ut frøene av tomatene, skrell gulrot og løk
  3. skjær alle grønnsakene i små biter og legg den i glasset sammen med kjøttet og urtene
  4. hell 200 ml vann i kokeren og damp i 20 minutter til det er mørt
  5. snu glasset over til miksing og ha i tomatpureen. Miks 2-3 ganger, ca 10 sek hver gang. For å få riktig kosistens tilsett mer tomatpuré for å gjøre den tykkere eller litt kokt vann for å gjøre den tynnere. 
  6. Bland den kokte pastaen med 60 ml saus
  7. servers litt revet oss på toppen om ønskelig.
  8. kjør/frys resten til senere bruk
     

 Bon Appetit! 

PS: Har du ikke dampenheten og hurtigmikseren, koker du møre grønnsakene, steker karbonadedeigen og løken på svak varme, og blander det sammen 🙂 

Se flere av mine oppskrifter HER  

 

// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(19551204)a(2338899)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>

5 kommentarer
    1. Selv lagde eg all maten til snuppa mi i starten, til ho var vell 7-8mnd. Då var der ein periode der ho fikk det vi spiste i most form eller kjøpeglass om vi var seint ute med maten eller spiste nokke ho ikkje kunne spise. Det gikk veldig fint, jenta spiser den dag i dag samme mat som oss. Det står dog eit par glass i kjøleskapet sånn “just in case” vill og bare si at babymaten på glass smaker mye betre når du kommer opp på 8mnd og 12mnd. En annen ting eg vill si er at på 12mnd og oppover så er det palmeolje i noen av rettene. Det er fyfy for alle mennesker, særlig små barn..

    2. Jeg går selv barn og ungdom på vgs, og vi har hatt endel om det med barnemat på glass, og babygrøt. Det du ikke har skrevet her, men som er enda ett godt punkt for å lage maten selv, er at de er fulle av sukker! Barn på 1-2 år vil gjerne spise dobbelt så mye sukker enn det som er anbefalt.
      Så jeg synes det at du tar deg tid til å lage mat til dine skjønne jenter selv, er en helt fantastisk ting!:-)
      Ha en fin helg, og god jul’

    3. I går skulle jeg lage bolognaisesaus til olivia på 8 mnd. Jeg fant frem det jeg hadde i kjølesakpet og plutselig kom jeg på at du hadde lagt ut en oppskrift. Jeg hadde ikke alle dine ingredienser så jeg la til noe annet i stedet :p Den sausen ble så god at jeg kunne spist en hel porsjon selv :p Lillesnuppa likte den heldigvis også selv om hun spiste det for første gang. Det var bra ettersom jeg har 7 porsjoner i fryseren 😉 Takk for oppskrift! 🙂 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg