DEL 2 hjemmelaget varmepose

Da var varmeposen min ferdig og jeg skal vise hvordan dere går frem. 

DEL 1 FINNER DU HER 

Dette trenger du:

  • stoff – helst bomull eller lin. Jeg har brukt stretch stoff på denne, det kommer jeg ikke til å gjøre igjen fordi det er vanskelig å få det pent da stoffet drar seg. 
  • symaskin
  • matpapir på rull
  • ris/bygg 

Når motivet er designet så setter du deg ned å tegner alle delene hver for seg på matpapir du får kjøpt på rull på butikken til rett over 10 kr. Matpapir er gjennomsiktig, så det kan fint legges over og tegne etter det under. 

De delene du skal ha to av trenger du ikke tegne to ganger, men legg de på et dobbelt stoff, og kipp, da får du to like deler.

Når alle delene er klipt ut, kan du legge de på plass for å se at du ikke mangler noe. Her har jeg også klipt ut en oval som skal bli innerposen i ugla mi. Veldig kjekt å kunne ta av stoffet og vaske det. Innerposer bør være laget av naturprodukter,  bomull eller lin er fint. Er stoffet syntetisk kan det nemlig ta fyr når posen skal varmes. 
Legg merke til høyre vinge så har jeg laget en liten ekstra kant. Det er fordi jeg skal kunne brette kanten inn slik at jeg får en åpning til å ta av og på trekket.  

Det er lurt å feste delene til stoffet før du syr de på, det beste er å bruke vliselin som er ment til å feste stoffer sammen. Det limes sammen ved å stryke over stoffa med vliselinen i mellom. Har du ikke det bruker du bare litt vanlig lim, denne posen skal ikke vaskes like mye som en genser så det holder i masse vis. Det er bare fint at stoffet sitter fast i det vi skal sy rundt kantene så stoffet ikke fytter seg. 

Når delne er limt på kan du sy sikksakk langs kantene. 

Når du har sydd fast alle delene legger du stoffa med vrangen ut og syr rundt. OBS: la det stå åpent et sted slik at trekket kan tas av og på innerputen. 

Innerputen sys på samme måte. Vrangen ut, og sy rundt. La det stå åpent et lite hull hvor du kan helle i fyllet. 

Her er fyllet. Jeg bruker ca halvparten av hver. Hele byggryn kostet ca 10 kroner, og firstprice ris kostet ca 15. Risen er billigst, men bygg holder vist litt bedre på varmen. Derfor ble det en kombinasjon av begge hos meg 

Hell risen og bygget i posen ved hjelp av en trakt eller en avkuttet flaskehals. 
Når du har så mye ris du ønsker syr du igjen hullet.

Varmeposen varmes 2-3 minutter i mikrobølgovnen og legges inn i trekket sitt. 

 

 

23 kommentarer

Siste innlegg