Pes for mitt forrige innlegg!

Nå er det noen timer siden jeg skrev et innlegg om det å la barna vente i bilen mens jeg tok et lite æren i en butikk (du kan lese innlegger her)! På bloggen har jeg fått mer positive tilbakemeldinger enn negative, men jeg postet innlegget med spørsmål om dette var greit på tvillingsiden på fb. Der ble jeg rett og slett slaktet av de fleste. Det fristet å bare slette innlegget og la det bli glemt, men i stedet vil jeg ha bein i nesa! Gjort er jo gjort. 

Selv om flere skriver at de gjør det samme selv og forstår så godt hvorfor jeg gjorde det så klarer jeg ikke komme unna alle kommentarene som fortalte meg at jeg utsatte mine barn for brann, bilulukke, biltyver, kidnapperer og det som verre er! Jeg ville aldri forlatt mine barn om jeg hadde følt noen fare ved å gjøre det!

Grunnen til at jeg valgte å la jentene sove i bilen mens jeg løp inn i butikken var fordi jeg hadde disse forutsetningene: bilen står rett utenfor butikken med vinduer som gir meg tilsyn til bilen, jeg hadde med babycallen, satt på musikk i den delen som var hos jentene, på den måten kunne jeg hele tiden høre at det var signal inne i butikken. Jeg viste at jeg kunne løpe ut til bilen på 10 sekunder om en hadde begynt å gråte eller jeg hadde hørt en lyd. Værmessig ville ikke bilen blitt for varm eller for kald de minuttene jeg var inne i butikken. Men hovedgrunnen til at jeg valgte å gjøre det på denne måten er ikke for min egen del, ikke for at det skal enkliggjøre min hverdag. Jeg bærer gjerne med meg snuppene og gjør alt for mine to små som krever sitt. Jeg valgte og heller la de sove fordi jeg følte det var det beste for dem i og med at de akkurat hadde rukktet å sovne og jeg vet jo da at de blir fryktelig frustrerte og lei seg om de blir vekt, senere vil de igjen slite med å sove fordi de er overtrøtte. 

Men jeg har tatt de 57 kommentarene hvor 80-90 prosent har gått i mot meg, inn over meg, ja kanskje til og med litt vel, for jeg ble virkelig lei meg over at jeg hadde “forlatt” barna mine, til tross for at jeg hadde babycall, og synstillgang til bilen. Men dette var vist rett og slett ikke greit, og jeg kommer ikke til å gjøre det igjen selv om kanskje det beste for mine barn hadde vært å få sove!

Jeg kommer aldri til å anklage noen andre for å gjøre det samme om de selv føler de gjør dette under trygge omstendigheter og gjør det fordi de mener det er det beste for seg og sine barn. Da er det gjerne det. Og jeg må si at sannsynligheten for at noe skulle skjedd der de satt i bilen er så minimal at sannsynligheten for at noe skulle skjedd om jeg tok de med inn i butikken er like stor. Uansett kan jeg være enig med dere at om noe hadde skjedd, ville jeg heller aldri tilgitt meg selv for det! 

Jeg vil takke for de ærlige svarene, både positive og de negative! Jeg setter så klart litt mer pris på de som klarer å formulerer de negative kommentarene på en saklig måte, men har også forståelse for at man kan bli provosert og skrive uten helt å tenke seg om! 

Det var et risikotema jeg tok opp på bloggen i dag, det viste jeg, og jeg har virkelig fått høre det, noe jeg kanskje trengte 🙂 Vi lærer av være feil. Om du føler for å la ditt barn vente i bilen, mens du flyr inn etter bleier bør du ikke snakke så høyt om det ^^, 

Vi prøver alle å være den “perfekte” mammaen for våre barn selv om det innbærer at vi gjør noen feil på livet vei! 

God kveld lesere 🙂 

59 kommentarer
    1. Vet du, bedrevitere vil du møte mange ganger. Jeg tror ikke barna dine var i fare et eneste sekund! Og vet du? Jeg har gjort det mange ganger. De var riktignok mye større, men små nok til at de ikke hadde kunnet forsvare seg. Det kan de faktisk ikke nå heller, som 7 og 10-åringer, men de sitter innimellom og venter i bilen for det. Slapp av, det er sikkert tusen ting verdensmestre vil ta deg på senere. Jeg syns det er nesten litt komisk når jeg har fått pekefinger på sånt av de som har barna med kjøreretningen mens barna fortsatt er veldig små, eller blåser i bilseter fra de er 6-7 år. De skulle visst hvor mye større risiko det er, enn at en bil skal begynne å brenne, ungene kidnappet eller bilen blir stjålet 😉

    2. aldrialene: Det har du helt rett i! Sannsynligheten for at noe skal skje med den parkerte bilen er ganske liten, men at noe faktsik skal skje mens man kjører den kan ganges ganske mange ganger! Jeg er desverre redd folk ikke forstår at jeg kun gjorde dette i beste mening for mine barn. Men slik er det, vi kommer aldri til å bli enig i alt, slik er vi mennesker! Takk for støtte!

    3. Jeg synes man må få gjøre det som passer en selv best. Så lenge du føler du hadde nok oversikt bør det være nok. Ikke ha dårlig samvittighet over hva som kunne gått galt, man blir jo gal hvis man hele tiden skal tenke sånn. Du er en fantastisk mor for de nydelige jentene dine, og du er en enorm inspirasjon for mødre og kommende mødre. Jeg er så glad for at du skriver denne fine bloggen, alle andre blogger jeg tidligere har fulgt, har jeg glemt etter jeg begynte å lese din:-)

    4. ida hm: Takk for at du fikk meg til å smile igjen etter litt mye pes ^^, Det varmet veldig med denne kommentaren nå! Tusen takk for støtte og gode ord Ida! <3

    5. Hei! Jeg har fulgt med på bloggen din å er ikke tvillingmamma selv, har to barn men med 6 års mellomrom. Jeg har selv et barn på snart 3 mnd nå, har ikke gått ærend i butikken når hun er i bilen ENNÅ fordi jeg stortsett bruker vogn (bor 30 sek fra butikk) Men jeg gjorde det med hun eldste! Du er ingen dårlig mor! Jeg er 110% sikker på at du tok alle forrhåndsregler! Børst kommentarene av deg, du er ikke noe dårligere mor en vedkommende som skriver disse kommentarene. Vi er bare mennesker. Ikke superhelter! Ha en flott kveld videre, å jeg gleder meg til å følge deg videre! 😉

    6. Anette: Tusen takk, Anette! Det var godt og hyggelig skrevet! Vi er ingen superhelter nei, vi prøver bare å gjøre det beste for våre barn, og noen ganger er det kanskje bedre å løpe inn i butikken mens de soven enn å forstyrre de ved å ta med meg seg. Ikke vet jeg, det er i hvertfall et tema som får store diskusjoner.
      Ha en fortsatt fin kveld 🙂

    7. Jeg må bare få si at jeg elsker bloggen din! Og jeg tror heller ikke at du hadde gjort dette om det hadde vært fare for liv og helse på noen måte! Du kjenner dine barn best selv og gjorde helt sikkert det du mente var best for dem! Dessuten kjenner du sikkert stedet også og visste at det ikke var noen farer der;-) Ut ifra alt jeg har lest på bloggen din (leser den til stadighet) virker du som en fantastisk mamma!:-) kreativ er du også og du kan lære andre småbarnsmødre mye om hvordan man kan gjøre ting best mulig i en travel hverdag!;-) Tenk når foreldrene våre var små- de satt sikkert både ute i vogna og i bilen alene til stadighet! De satt til og med nærmest usikret i baksete ettersom det ofte ikke var setebelter der;-) de overlevde de også!:-) Ha en strålende kveld og en god natt:-)

    8. June: 😀 Tusen takk for god støtte!! Det varmer så sinnsykt 😀 Og takk for at du liker bloggen min, det setter jeg veldig stor pris på ^^, Haha, nei før fikk man “leve”, nå får ikke barn låv til å klatre i trær i barnehager mer ^^,
      God kveld og natt til deg også 😀

    9. man må jo se ann situasjonen, å du kunne ikke tatt ett bedre valg i følge meg:) du hadde jo full oversikt hele tiden:) jeg kunne fint gjordt det samme:) å du gjorde det jo ikke akkuratt i oslo.. risikoen for at barn sover ute i vogn er nok mye verre, da kan barnet bli kidnappet, tatt av ulv+++. det hadde jeg nok vært mer nærvøs for:)

    10. Jeg gjør aldri det, fordi jeg føler at det hadde blitt helt feil å etterlate de der.
      Og en annen ting er at såppass mange er veldig negative til å sette igjen barn i bilen at man lett kan komme ut til noen som står ved siden av bilen å kjefter deg huden full, eller at noen har ringt politiet eller knust ruta faktisk.

    11. Sterkt av deg at du stod opp mot peset! Heia Stine! Bloggen din har virkelig blitt min nye favoritt, du skriver så bra, ærlig og koselig og tar opp så viktige temaer som jeg tar til meg til jeg en dag får barn. Du og barna dine er bare helt skjønne! Og bare en liten kommentar til dette innlegget: erfaringer er gaver en tar med seg videre! Stå på, sterke Stine

    12. Under de forutsetningene som du har skrevet ovenfor så hadde jeg nok gjort akkurat det samme som deg! Så jeg ser ingenting galt i det..! 🙂
      Stå på ditt. Du hadde full kontroll i den situasjonen vil jeg si.

    13. MEN, jeg synes ikke du er noen dårlig mor i det hele tatt selv om du gjorde det altså! 🙂 Man gjør jo det man føler er rett selv. Og jeg synes ikke det hørtes ille ut sånn du gjorde det 🙂

    14. Jeg syns det er helt greit slik du gjorde det idag altså! Brann, ulykke osv er like farlig overalt. Kidnapping er vel også mer ‘sannsynlig’ dersom de hadde ligget i vogna utenfor butikken. Men altså, skal man tenke på alt som er farlig får man jo ikke gjort noen ting!
      Jeg syns du er flink jeg! Flink til å blogge og flink mamma! Dessuten er jentene dine helt nydelige! Og har veldig fine navn!!
      Ta med deg de positive tilbakemeldingene videre. Syns ikke de negative var særlig konstruktive! 🙂

    15. Den måten du gjorde det på kan jeg ikke se noe galt i? Selv lar jeg som regel alltid minste vente i bilen mens jeg henter søstrene inne i bhg, eller løper inn etter bleier på butikken (utenom på sommeren selvfølgelig).. Tror egentlig ikke jentene dine var i fare et eneste sekund.. Og tviler på at du hadde kommet ut til å noen hadde knust ruta di for å “redde de” i den temperaturen der..
      Klem til deg <3

    16. Rart det der hvordan de negative kommentarene ofte setter dypere spor enn de positive…
      Folk har, og vil alltid ha, forskjellige meninger om ting, men til syvende og sist gjør alle det de føler er best der og da, for seg og sitt! 🙂
      Jeg kan ikke helt se noe galt i det du gjorde idag.
      Ha en super kveld 😀

    17. Hei du. Nå har liksom alt blitt sagt allerede, og jeg vil nå spørre om noe helt annet- men likevel relevant ettersom du faktisk tok orket med å poste det bildet av deg hvor kun håret ditt syns: har du: fått hairextensions eller bleker nedre del av håret ditt? 😀 virker interessant.

    18. Syes du virker som en utmerket mamma, og du må få lov til å gjøre det som passer best for deg 🙂

    19. Vi pleier å ringe til den ene på mobilen også legge den med samtalen åpen i bilen med schnuppa.. Da sover hun og har det bra og vi hører om det skjer noe. Jeg synes ikke vi skal ha dårlig samvittighet for det. Om vi skal ta hensyn til ALT så skulle jo de aldri fått oppleve noe .. Alt kan jo være farlig på en eller annen måte..

    20. Pernille: Sannsynligheten for at noe skulle skjedd er jo mye større mens jeg ferdes på veien! Skulle man tenkt slik hadde man jo blitt sprø!
      Takk : D

    21. Mamma Elin: Takk, jeg så heller ikke noe galt i det, mens andre igjen synes jeg var riv ruskende gal som forlot jentene alene i bilen som kunne begynte og brenne eller blitt stålet, odda for de tingene er jo fryktelig lav, men men..
      :)<3

    22. Lykkelig Firkløver: Ja, det sies vel det av man trenger to pisitiviteter for å dekke over en negativitet. Sånn er vi mennesker, alikevel går det bra, for jentene mine led jo ingen nød, alt gikk som en dans på roser akkurat slik jeg hadde gjennomtenkt det hele.
      <3

    23. Hege: hehe 🙂 Ikke noe juksehår på denne dama, jeg har bare alt for mye hår 😛 Det er bleket ombre i “tuppene” ja 🙂 Veldig fornøyd

    24. Silje: 🙂 Lurt 🙂 Enig! Og jeg trur den søvnen er viktig for at barn skal ha det bra. Det er når de er uthvilte at de er fornøyde og harmoniske, ikke om de har blitt stresset rundt med etter mammans behov. Og hvis man da kommenterer at man kanskje ikke burde reise så mye ut om barne trenger å sove så kjenner ikke de mine barn. De sover mellom hvert måltid enda og hvis jeg skal passe på at de får sove uforstyrret hver gang kan jeg ikke gjøre noe som helst uten om å sitte hjemme med de. Det blir for dumt. Vi må kunne leve selv om vi har barn! 🙂

    25. At folk gidder å blande seg! Jeg syntes ikke dette var galt en plass.. Nå har jeg ikke barn selv, men du la jo alt til rette for at du kunne løpe ut i bilen om noe skulle skje! Jeg syntes du er modig som tør å skrive om dette jeg! Herregud, folk som har kommetert dritt til deg har 1. enten ikke barn selv, 2. misunnelige eller 3. rett og slett bare sjalue/bare må ha noe å hakke ned på!
      Stå på videre, jeg beundrer deg og alt du gjør for dine to øyenstener 🙂

    26. Kjære deg…jeg vil du skal huske på en ting; alle vi foreldre gjør ting innimellom vi er litt usikre på om er riktig. Og vet du hva det viktigste er da? Å stole på sin egen magefølelse! Og; snakk med dine fortrolige, ikke hele internett verden. Der vil du alltid få sprikende svar og ikke mulighet til å forsvare deg eller stille spørsmål til angriperen. Det var et modig innlegg og du forklarte på en fornuftig og voksen måte og personlig ser jeg ikke noe galt i det du gjorde! ! Stå på! Flink mamma er du 🙂

    27. Enig eller uenig, så syns jeg du håndterte dette veldig fint!
      Vi lever i en verden der man nok er ekstremt redde for å gjøre noe feil, og man kan faktisk ikke alltid gjøre det alle syns er riktig. Om det er rett eller galt å gjøre ditt og datt kan vi faktisk bare avgjøre selv.
      Du tok dine forhåndsregler og gjorde det du syns var best i akkurat din situasjon, så om jeg ville gjort det samme eller ikke spiller ingen rolle for du gjorde det du syns var best i situasjonen, og det er bare du som kunne annse akkurat hvordan akkurat DEN situasjonen var. Bare du som vet hvor trygt det er. Bare du som kan vite hva som er riktig for deg og jentene.
      Du har virkelig håndtert en konflikt her med hodet hevet, og det syns jeg viser veldig mye bra om deg og bør respekteres uansett om man er enig i “emnet” eller ikke!

    28. I mine øyne gjør den perfkete foreldre feil , det er slik vi blir bedre foreldre. Men jeg syns det er følt å ikke kunne lufte enkelte ting man tenker uten å bli bombandert av andre med negative kommentarer hvor de liksom skal prøve å irettesette deg. Jeg syns det du gjorde ikke var noe galt i, du gjorde det som du mente der og da var best ford DINE barn.

    29. For guds skyld, ikke legg noe tvil på deg selv som mor. Du gjorde det som var riktig for deg og dine barn, og det er INGENTING galt i det du gjorde. Nå må folk virkelig begynne å passe sine egne saker. Blir helt sjokkert over alt andre skal mene og ikke mene, man kan jo snart ikke gå ut av døren hjemme.
      Det er greit at folk kommer med en saklig kommentar om at de kanskje ikke ville gjort det samme, men det holder.
      Skal man tenke det verste i ALLE situasjoner (følte ting ble satt veldig på spissen av enkelt her) så kan man jo ikke oppholde seg noen plass lengre. Hjemme kan det bli både brann og tyveri, på butikken det samme… og selvfølgelig i bilen. Overalt kan ting skje.
      LEV, for guds skyld LEV. Du tok alle forholdsregler, STÅ PÅ 🙂

    30. kjære Stine og alle dere som har engasjert dere i denne tråden.
      jeg er sikker på dere alle handler i beste mening for barna deres og at dere er gode foreldre.
      MEN jeg skriver en masteroppgave om akkuratt dette nå. å det er ikke slik at det beste for barnet alltid er det foreldrene mener. Barn skal ALDRI forlates alene i bil. det er støttet av ALL forskning, tryggtrafikk, vegvesenet og you name it.
      Å risikoen for at noe skulle skje kan vel ALDRI være verdt å ta uansett hvor liten den er? det er jo snakk om det mest dyrebare vi har. barn, som ikke selv kan gjøre noe med situasjonen dersom noe skjer.
      visste dere at barn blir varme 3-5 ganger raskere en oss voksne? og at det kan ta under 15 minutter før barnet blir overopphetet? eller at biler med med barn i har blitt stjelt, tatt fyr, begynt å renne og blitt påkjørt på parkeringsplasser???
      hvordan skal du som er inne på butikken kunne forhindre dette i tidet? Jeg er på ingen måte ute etter å kritisere dere, Jeg vil bare gi dere den informasjonen jeg sitter på. Å oppfordre dere alle til å ta dette med i betrakningen når dere skal ta de avgjørelser som er til det beste for deres barns sikkerhet
      , de er det mest verdifulle vi har. og risikoen for at noe skal skje er like stor for alle!
      Det er desverre ikke slik at vi alltid vet best for våre små(da hadde verden sett ganske annerledes ut)
      . hvilken kunnskap vi har om risikoen er av betydning for hvor gode avgjørelser vi tar. Tenk foreksempel på krybbedød. forskning viste at å legge barna på ryggen kunne forebygge krybbedød, dette førte til at foreldre som før la babyen på magen som de mente var best, la babyene på ryggen. Her endret kunnskap vår oppfatning om hva som var det beste for barnet, heldigvis 🙂
      jeg håper jeg kan bidra til å øke deres forståelse om faren ved å etterlate barn i bil med dette innlegget.
      jeg vil oppfordre alle til å tenke over: dersom man velger å gjøre så mye ( babycall, musikk osv ) for å forsikre seg om at barnet har det bra, må det jo da innebære en forståelse om at det kanskje ikke er så bra at barnet er alene i bilen? det er dette som er morsinnstinket som forteller deg at du IKKE SKAL FORLATE BARNET DITT. om det er for 10 minutter eller 1 time er likegyldig. den sjansen er aldri verdt å ta.
      Som blogger har man et stort ansvar for hva man skriver fordi det kan påvirke andre. Jeg håper du, som virker som en fantastisk mamma med et stort varmt mammahjerte 🙂 kan være med på å påvirke dine lesere til å ta denne faren på alvor. BARN må ALDRI etterlates ALENE i Bil.
      Sender alle som vil masteroppgaven min når den er ferdig dersom dere vil det og ikke tror meg på det jeg sier. Risikoen er der uansett hvor trygt du mener det er. Da er det at de griner, at ting tar lenger tid, en veldig liten pris å betale:)
      Jeg tror dere alle er fantastiske foreldre som vil det beste for barnet deres, men det er i dette tillfellet UANSETT om du er enig eller ikke, UANSETT hvilke omstendigheter det er, UANSETT hva du gjør for å “ha kontroll over situasjonen, om du kan se bilen osv” Å ALDRI LA SMÅ BARN VÆRE ALENE I BILEN 🙂

    31. may: En lang og sakelig kommentar! Takk for at du holder deg til saken og ikke anklager meg for at jeg var en dårlig mamma, det setter jeg pris på! Spennende at du skriver en master om dette, da er det mye vi kan lære av deg fordi du gjør en skikkelig research. Men jeg må bare spørre hvordan det da er med barn som sover ute i vognen uten oppsyn? Det er i hvertfall anbefalt av alle jeg kjenner.
      Det var kanskje dumt å dele dette innlegget, men på en annen måte bra. Da har kanskje mange som har vært i tvil på det samme som meg fått svaret på hva de skal velge!
      Men jeg ser jo også at det er veldig mange som gjør det på samme måte som meg, og det var jo også derfor jeg prøvde det ut da jeg hadde lest om andre som alltid gjorde det slik om de skulle hente en større bror/søster i barnehagen!
      Jeg er litt ening med alle som mener at man ikke kan tenke hysteri! Hva er oddsen for at noe skal skje? Den oddsen er i hvertfall LANG større når man ferdes på veien enn på en parkeringsplass. Biler som tar fyr tar også som regel alltid fyr når motoren går, ikke når bilen er stoppet! MEn også enig med deg, jeg kunne ikke levd med meg selv om noe hadde skjedd.

    32. Kristine: Det er så utrolig svart hvitt hvordan folk reagerer, noen synes dette er helt greit, jeg selv syntes det var helt greit fordi jeg viste at jentene kom til å ha det bra, men jeg var nok mer bekymret for hvordan andre kunne reagre, og det er tydelig at noen reagerer veldig sterkt på dette temaet.
      Ting kan skje overalt ja, og de fleste ulykker skjer i hjemmet så det kan bli vanskelig å leve om man skal gå å tenke slik. Huff :/
      Takk !

    33. Lise: Takk ! 🙂 Jeg kunne nok latt det bli min sak ja, samtidig følte jeg at jeg måtte lufte det for å se hvordan folk sto i forhånd til det! Og resultatet er veldig splittet, enten synes man det er helt greit, ellers er det virkelig en forbrytelse som er utført! :/

    34. Sorry men dette innlegget kjenner jeg provoserer mer enn det forrige faktisk. Men hva hadde du egentlig ventet deg? Du ba jo om det! Hadde du kun sett for deg bare positive svar? Du har jo selv valgt å utlevere deg selv og dine med å ha blogg og legge ut innlegg på fb. Da blir du fort sårbar og alle inkl meg selv kommer jo til å ha en mening om alt du måtte legge ut.
      Når det er sagt syntes jeg ikke at du fortjente all peppern du fikk. Flere kommentarer var unødvendige og litt stygge.
      Dette er ikke en-bedre-enn-deg kommentar. Men forstår bare ikke at du tar så på vei.
      En tankevekker bare.
      Ha en fortreffelig dag sammen med dine. Vær glad for at vi alle er forskjellige. Masse lykke til videre Stine-mor.

    35. Ikke bry deg om de kritiske og fordomsfulle menneskene der ute. Jeg hadde gjort det samme 🙂 Jeg syns du virker som en fantastisk mor og person! 🙂 Bloggen din er min nye favoritt!

    36. Det er da ikke uvanligt det! Jeg har sett mage som lar barna vare i bilen feks når di er inne på butikken osv. ikke unormalt 😉 Ikke bry deg, mange som gjør det. Du er en fantastisk mor! ser virkeligt opp til deg :))

    37. Jeg synes folk overreagerer skikkelig. Å la barn ligge i vognen uten tilsyn er visst helt greit, men den kan jo bli påkjørt, begynne å trille eller brenne den også. Har du med deg barnet inn i butikken kan du miste det i golvet så det dør. Plutselig kan noen komme og skyte alle i butikken. Eller tenk om vi får en meteoritt i hodet. Det er selvfølgelig lurt å ta noen forhåndsregler, men å begynne å foreslå ting som er helt usakelig viser bare total mangel på intellekt.
      Men når det gjelder sommeren er det noe helt annet. Det fikk jeg faktisk oppleve selv da jeg var liten. Barnehagen jeg gikk i skulle på tur og vi ble plassert i biler til de ansatte. Da vi hadde kjørt et stykke skulle de ansatte ut og snakke med hverandre, og hun som kjørte bilen jeg satt i gikk ut og låste bilen. Det var kjempevarmt ute og det gikk ikke an å låse opp bilen fra innsiden. De ansatte stod ganske langt unna bilen vår. De pratet og pratet, og bilen ble varmere og varmere. Vi var tre barn i bilen og til slutt ble vi nesten hysteriske. Vi hamret på ruta og skrek, men ingen hørte oss. Til slutt var det noen som hørte oss og vi slapp ut i frisk luft. Da var vi gjennomsvette og utslitte av all skrikingen. Så jeg kan bekrefte at det å gå fra barn på sommeren er skikkelig skremmende når det blir for varmt, men når den voksne har kontroll går det helt fint. Er det det største problemet vårt har vi det jammen bra!

    38. Syntes du var kjempe modig som delte innlegget ditt, å jeg tviler ikke et sekund på at du tenkte på barna dine sitt beste!
      Når det gjelder å la barn sove ute uten overvåkning er det et godt spørsmål. Jeg lar aldri barne mitt sove ute fordi vi bor i 2 etasje, å vi bor i en travel gate. hadde jeg hatt en altan eller hage hvor jeg kunne sette vognen rett utenfor vinduet slik at jeg kunne titte oppi vognen å hatt babycall ville jeg latt minsten sove ute. der jeg kunne se det.
      forskjellen med bil er at barnet fastspent i bil ikke er en egnet barnevakt, å vi mennesker har en tendens til å overvurdere vår kontroll over situasjoner vi er i ofte ( som å kjøre bil som vi gjerne gjør hver dag). Våre erfaringer tilsier at det går greit for de har gjort det før. Men dette påvirker vår evne til å vurdere en risiko. vi annser den som mindre en den er fordi våre erfaringer/og andres tilsier at det går bra.
      Jeg kan illustrere hva jeg mener med et spørsmål; ville du latt andre forlate barna dine i bilen mens de var inne å handlet?
      vi vurderer ofte vår kontroll over situasjonen som større en det den faktisk er. derfor er det ikke alltid bra å bare stole på bare våre egne vurderinger.
      Jeg er helt enig med deg i at vi ikke kan være hysteriske når det gjelder alt som kan skje med barna. vi kan ikke gjøre noe som sikrer oss at noe aldri vil skje med dem, MEN vi kan og vi plikter som foreldre for barn som er helt avhengig av oss å vurdere den informasjonen som er tilgjengelig slik at vi kan ta så gode valg som mulig. Dette gjør vi hele tiden, vi vaksinerer barna, vi tar av dem når de har feber osv, alt dette er kunnskap vi har tilegnet oss som vi tar avgjørelser basert på 🙂
      VI KAN IKKE bygge om huset til et fort, eller aldri la barnet leke fordi det kan skade seg eller som jeg en stund ville ( aldri gi barnet skive fordi jeg var så redd for at det skulle sette i halsen, denne risikoen er der å vi kan ikke unngå å måtte forholde oss til den, eller bli hysteriske 😉 MEN VI KAN ta med barna ut av bilen, å slik unngå å utsette de for den risikoen som er knyttet til dette.
      Å det er ikke hysteri, men fornuftig fordi kunnskapen vi har tilsier det, Og fordi det er så lett å forebygge.
      Jeg vil si igjen at jeg tror virkelig du gjorde det du trodde var best, både utifra hva du hadde hørt og opplevd selv,
      men denne tanken kan gjøre at vi oppfatter ting litt feil, det blir litt som å si at jeg kjenner mange som har røyket hele livet å de ble ikke syke, så derfor er det ikke farlig om jeg gjør det, ( men det er jo det 🙂
      å sånn er det med å etterlate barn i bil også, om man mener det er aldri så lite sannsynlig, så er det en klar risiko knyttet til dette, å vi mennesker er skrudd sammen slik at vi ofte overvurderer vår egen kontroll over situasjonen ( det skjer aldri med meg for jeg er så forsiktig ), og undervurderer risikoen basert på hva vi selv erfarer og hører.
      Beklager viss dette ble litt teoretisk og vanskelig, men håper det gav mening, Lykke til med dine nydelige små, jeg er ikke i tvil om at du gjør en fantastisk jobb som mamma, å jeg det gjelder alle dere andre som har engasjert dere her inne også.

    39. Anony: Jeg beklager om dette gjorde det verre! Var absolutt ikke det jeg mente. Jeg spurte og fikk svar ja. nei, jeg hadde ikke ventet å få bare positive svar, men noen ga litt mer peppen enn det ble saklig. Så klart må jeg takle det som valgte og blogge om det, nå vet i hvertfall de som leser denne bloggen hva de skal gjøre i samme situasjon som jeg var i. Usikkerheten på om folk syntes det er ok eller ikke! Mange mener det er helt greit, mens andre igjen synes dette er helt forferdelig! Det er ikke så mye mellomting !

      Ha en fin kveld med dine du også 🙂

    40. Helene: Godt jeg ikke er alene, jeg kan forstå at det ser uansvarlig ut om man som fremmed ser to barn sitte å vente i en bil alene, men at bilen skal ta fyr eller bli stjålet føler jeg er lite sannsynlig, det er kanskje fordi jeg bor på landet!

      Uff, det hørtes ikke ut som en god opplevelse!

    41. Alle som sier dette med brann, påkjørsel av din parkerte bil mener jo nesten at man ikke skal kjøre noe sted med barna heller! Det er jo mye farligere etter som der det skjer mest ulykker er jo på veiene, da er alle dårlige mødre som barna sine være i en bil. Bare for å sette det litt på spissen =P Skal si at jeg hadde gjort det samme som deg om det var mulighet for å se bilen så godt og med babycall =)
      Det som egentlig er problemet er at vi er alt for redde i dagens samfunn, vi knytter band på barna våre for vi hører barn bli kidnappet, forsvinner osv. Men det er faktisk i dag det skjer minst av alle tidene vi har levd i, men problemet er at vi blir så redde for alt siden vi får opplysninger om alt som skjer i verden. Via Media, facebook, forum osv! Ikke noen gang har vi latt barna våre gå så kort avstand fra oss som nå, og det er nå dem faktisk er tryggest. =)
      Du bestemmer også over om hva du synes er rett, du er mor til dine barn og velger hvordan dem skal ha det. De finnes folk der ute som aldri gjør noen feil, tror dem.
      Jeg var fæl mor her en dagen. Hadde akkurat satt datteren min i bilen og så måtte jeg så plutselig tisse og måtte bare springe inn når hun satt fastspennet i barnesetet i bilen, og jeg hadde ytterdøren åpen. Noen hadde nok ment at jeg skule heller ha tisset på meg og så tatt jenta mi ut av bilen igjen og så inn for å butte..
      Gjør du føler er rett =) Hvis man skal bry som hva alle mener er feil, kan man ikke gjøre noe!

    42. Men hva hvis du hadde tatt med deg barna dine ut av bilen, puttet dem i vogna og trillet over parkeringsplassen for å komme til butikken…også hadde en bil kjørt på vogna?? Da hadde du sannsynligvis tenkt resten av livet: “hvorfor lot jeg ikke jentene sitte i bilen?” Skal vi leve livene våres med en konstant angst for alt som kan skje? Skal alle slutte å dra steder med mye folk fordi ABB gikk amok på Utøya? Skal vi slutte å fly pga 11/9-01? Skulle gjerne sett statistikk på hvor farlig det egentlige er å la barna sitte i bilen mens man hele tiden har bilen under oppsyn! Håper denne masteren kan vise oss statistikk på hvor mange barn som dør/blir alvorlig skadet fordi de er forlatt fem-ti minutter i en bil som er under oppsyn (og da snakker jeg ikke om i solsteiken midt på sommeren!!) Jeg tror mange flere barn dør/blir alvorlig skadet i trafikkulykker, ved drukning eller ved skader og fall under lek!! Vi er nødt til å slutte å pakke barna våre inn i bomull, og vi er nødt til å slutte å tro at den eneste måten vi kan beskytte barna våre er ved å lime dem fast i vår egen kropp! Slipp ned skuldrene mammaer, lev livet og velg løsninger som er mulig å gjennomføre, du gjør sannsynligvis det beste for deg og dine barn:)

    43. Syns det du gjorde var helt forsvarlig! kan bare forestille meg følelsen. Jobber i barnehage og hvis jeg er alene på slutten av dagen med noen få barn er det nesten så jeg ikke tørr å løpe på do i 1 min i frykt for at foreldre skal komme og mene at jeg er gal som går ifra barna :O Kjempe fin blogg forresten! Har nå lagt den til på boksmerkelinja mi, så jeg kan titte innom hver dag 🙂

    44. Åherreguuuud! For en sinnsykt hysterisk verden vi lever i. Skjønner ikke at det går an engang jeg. Som flere her sier så etterlater man ikke barna i glohet varme om sommeren, men dette er jo noe helt annet. Skal man ikke kunne sette barnet i lekegrinda for å ta seg en dusj da i tilfelle en tyv bryter seg inn å stjeler barnet mens du er 10 minutter på badet? Man kan heller ikke legge barnet i senga si før man legger seg selv fordi man må sitte å nistirre neddi senga hele kvelden å passe på at barnet ikke er et minutt alene.
      Jeg hadde også kommet til å gjort det på denne måten om alt lå til rette for det. Dette var det beste for dine barn i denne situasjonen, du gjorde det DU følte var best for dem.
      Nei dette blir for dumt. Overhysteriske mødre som leker bedrevitere kan dra seg en viss plass.
      Nei nå må jeg gå å grave meg ned i jorda i tilfelle en meteroitt skulle komme til å trefffe den høygravide magen min 🙂
      Stor klem til deg Stine, du er en kjempegod mor <3

    45. Carina: Det blir veldig satt på spissen her ja, mener at det er andre ting jeg utsetter barna mine for som er laaangt skumlere enn å sitte i en parkert bil. Som foreksempel å ha de med meg når jeg kjører. Men vi kan jo ikke bure oss inne fordi vi har fått barn om vi elsker de aldri så mye!! Da hadde ingen fått det noe bra.

      Tusen takk for støtte!

    46. Jeg vet veldig godt hvordan du har det, har selv tvillinger (som nå er 4 år) jeg gikk også fra dem i bilen når jeg viste det gikk fort og hvor jeg kunne se bilen.. Det er faktisk ikke bare bare å dra med seg to babyer og varer inn i butikken, det er skikkelig stress :/ man kan ikke være helt hysterisk heller mener nå jeg.. Ps vet du at de har fått dobbeltsete på handlevognen på Kiwi? Iallfall her hvor jeg bor, det var noe jeg savnet skikkelig når mine var babyer.. Hilsen Heidi

    47. Jeg forstår ikke den negative responsen. Er mamma selv og vet hvor verdifulle barna er og at deres velferd er første prioritet, og det er jo nettopp det du har gjort. Jeg har lært meg (men klarer ikke det helt selv enda) at mammainnstinktene stemmers som regel for dine egne barn, så det er bare å ignorere andres meninger for de kjenner jo ikke dine barn.. Kjenner mye på hvor sårbar jeg er for at mammaen i meg blir rakket ned på..

    48. Kristine: Takk, jeg kunne i hvert mer enig i det du skriver. Jeg er livredd for at folk skal tolke meg som en dårlig mamma, jeg prøver jo å gjøre alt det beste for de små gulla mine som jeg elsker så høy 🙂

    49. Heidi: 🙂 Jeg har sett noen har lagt ut bilder av det ja, desverre handler vi ikke på kiwi da vi ikke har noen nærheten.. Håper det kommer tvillingvogn hos butikkene i nærområdet vårt 🙂

    50. Vet ikke helt hva jeg skal si, men føler alikevel for å legge igjen en kommentar om at jeg støtter deg i valget du tok! Det er du som kjenner dine barn best 🙂
      Klem! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg