10 planleggingstips til nytt hus / oppussing

Nå har jeg planlagt hus i ett år, og til mandag starter endelig snekkerne slik at drømmen kan gå i oppfyllelese, tiden jeg har lagt ned i planleggingen har så klart vært veldig sporadisk, men også grundig. Jeg ønsker en rød tråd igjennom hele huset, og gode og smarte løsninger i alle rom. Derfor skal jeg nå vise hvordan jeg jobber for å planlegge et helt hus, men også rom for rom. 

1: Romløsning 

Selv om det er lett å drømme seg bort i detaljene så må hovedelementene først på plass. Altså rommets form. Da jeg begynte å planlegge huset vårt startet jeg med penn og papir, men jeg innså ganske kjapt at jeg trengte noe bedre for å klare å visualisere et helt hus slik jeg ønsket det. Men å tegne ned et utkast kan allikevel være en god idé.

 

2) tegneprogram

Programmet jeg lastet ned heter Roomsketcher, og det er planleggingsprogram som er delvis gratis og delvis betalt. Det vil si at du tegne hele huset slik du ønsker det i gratisversjonen, men skal du ta ut 3D bilder, plantegninger i riktige formater osv så må man oppgradere til en pakke som koster litt. Det er snakk om rundt 500-1000 kr i året, og for min del kunne jeg ikke klart meg uten.

Vær tålmodig. Hvis du tenker å prøve deg i Roomsketcher så vær tålmodig, det tar litt tid å komme inn i det, men etterhvert er det veldig enkelt å bruke. Bruk god tid på å tegne og lag gjerne flere ulike løsninger. Jeg har sikkert tegnet 50 variasjoner før jeg endte på det vi føler er ganske bra i forhold til våre ønsker.

Nå skal det nevnes at det ikke er alle mulighet man har i tegneprogrammene, så farger og stiler det må komme i neste planleggingsfase

 

Roomsketcher kan også brukes om du bare trenger å tegne opp ett rom i huset

 

 

3) Finn inspirasjon

Jeg tenker at når vi nå skal i gang med å bygge ett helt hus så ønsker jeg å holde en rød tråd igjennom helle huset. Jeg har byttet ut mye scrolletid på Instagram med scrolletid på Pinteres i stedet. Dette er i alle fall den største inspriasjonssiden jeg vet om. På Pinterest er det bare å søke på det du leter etter og uendelige bilder strømmer på.

4) Hvordan velge riktig stil

Å finne riktig stilhandler ikke om trendbilde, men om hva som appelerer til deg som person, det er det som er viktig. Jeg har mange ganger vært usikker på om jeg vil ha lyst eller mørkt bad, og hvilke stil jeg skal ha, men igjennom ett helt år har tatt screenshot hver gang jeg har kommet over et bad jeg liker. Det som da er morsomt er å samle alle bildene jeg har lagret. Jeg trodde jeg var veldig usikker på hvordan stil jeg skal ha på badene, men innser at alle bildene jeg har lagret har en rød tråd: grått, hvitt, sort og treverk + runde former. 

Kan dere se, og dette var jeg ikke klar over før jeg så alle bildene sammen.

5) Valg av materialer, farger og produkter 

Det er lettvindt å gå inn i en butikk og se noe man liker for så å kjøpe det, så går man inn i neste butikk og finner noe mer som er fint, og plutselig sitter man med flere ting som ikke passer så godt sammen. Derfor liker jeg å planlegge fargetonene i alle rom før jeg handler noe som helst. Da kan jeg være trygg på at rommene og fargene går ton i ton igjennom hele huset når vi er ferdige.

Et veldig godt forslag er å ta en tur rundt om i ulike foretninger som har med rommet du skal pusse opp å gjøre. Omtrent alle slike butikker har mange inspirasjonsbrosjyrer som er gratis. Ta med et eksemplar av alt i fra gulv til vegger og tak, og innhold i ett rom. Sett deg så ned når du kommer hjem og la deg inspirere.

6) Lag mood board ved å klippe og lime fra brosjyrende, og husk alltid å ta med et fargekart på maling samtidig.

Denne metoden er så utrolig nyttig. Under er mitt insprasjonsark som jeg har laget med fargevalg og materialer i stue og kjøkken: Et sort kjøkken, en steintapet, varm-gråbeiset gulv og benkeplate, varme naturlige malingsfarger til vegg, og en grå beis til en spilevegg jeg ønsker å ha i stuen, pluss et lite innslag grønt, kansje noen puter eller gardiner?

7) Egne bilder til mood board

Du kan også gå ta bilder av produkter eller utstillinger mens du er i butikkene og tar med brosjyrer hjem. Det er ofte litt annerledes å se noe i virkeligheten enn i et blad, og på den måten kan du enklere huske hvike produkter du synes var ekstra fine i virkeligheten. Bildene du selv tar er også veldig fine å bruke om du skal lage mood board

8) Når romets form er satt og du begynner å få en god dose inspirasjon til hvordan det endelige resultatet skal bli er det bare å begynne å leke med innholdet i rommet. Eksempelvis så har badet vårt hatt den samme formen i ett år nå, men jeg har allikevel endt opp med å flytte rundt på det meste inne i rommet. 

9) Skriv ned alle ideer

Er det noe jeg har lært i løpet av det året jeg har brukt til planlegging av hus, så er det å skrive ned ideer underveis så man ikke glemmer de.
Etter å ha laget rommet slik jeg ønsker det, eller så nærme jeg får laget det i et tegneprogram som har begrensninger på løsninger, farger og materialer, så har jeg laget en skisse av rommet, der alle løsninger er skriblet ned slik at jeg ikke skal glemme ideene.

Det er nemlig mange detaljer jeg ønsker på badet som ikke er like enkelt å få tegnet i et enkelt tegneprogram, så det er her dataljene kommer inn: hvilke fliser hvor, innebygde hyller, innebygd skapspeil og høyskap med klessjakt til vaskerommet under osv osv..

10) Endelig mood board med faktiske produkter 

Helt til sist i planleggingen blir det å plukke ut hvilke produkter som skal inn på rommet og lage en enkel mood board, dette kan du gjøre i Word eller i en bildeapp på mobilen. Om du synes dette virket veldig omfattende, så er det ikke så mye jobb da det meste glir litt over i hverandre, og i det rommet skal fikses, er alle planer på plass og du trenger ikke tenke noe mer på plasseringer eller om den vasken passer bedre enn den du så på der borte osv.

God helg!


 Følg meg på Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: stinetuss –

9 kommentarer
    1. Å bygge hus er ikke ikke alltid like enkelt.. bygde i 2008 og skal til igjen nå.. lærer litt av feilene man gjorde siste.. 😉

    2. Dette var nyttig å ha med seg, ettersom vi også vurderer å bygge 👏 hvor stort blir huset deres?

    3. Mange bra planer her! Anbefaler å ha samme gulv i alle rom (utenom baderommene som skal flislegges da selvfølgelig). Vet ikke om det bare er tilfeldig at du har tre forskjellige gulv på de tegningene men når man virkelig skal ha det gjennomført og snakker om den røde tråden så er gulv utrolig viktig for en fin flyt.

    4. Hei. Ser ut som et fint og praktisk hus! Mange gode tips også.

      Dog, følelse av at wc er «center piece» på badet. Liker bedre når toalettet er i en nisje og ikke det første man ser. (I alle fall på et familie bad)

      Har du forresten tenkt på terrasse / uteareale? I dette landet er lune kroker og overbygg gull verdt! Lurt å få dette og sol/vind skjerming på plass allerede i planleggingsfasen.

    5. Sååå kjekt innlegg!! Flærne sånne! 😀 Det er så kjekt for meg å få innblikk i deres tanker ift løysinger i huset. Hadde vært kjekt om du tok oss med i flærne rom også😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg